lördag 13 mars 2010

Till Salu - Fjord 28CS

Det är inte min båt, om nån skulle tro det. Den är inte till salu. Thallatha  kommer att bli min sista större båt. Det sa jag visserligen om min förra båt också, men så händer det nåt som man inte räknar med, förutsättningarna ändras och då får man inte va samma karl än man kan ändra sig.

Jag fick ett mail från en annan Fjord 29CS-ägare Eri Neja från Århus i Danmark, som har kommit fram till han skall sälja sin båt, antingen dela den med nån annan. Då lämpligtvis med nån som inte bor allt för långt från Århus eller sälja den helt.

http://www.dba.dk/motorsejler/id-64206831/

http://www.scanboat.com/se/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=0003484

Samtliga bilder i det här inlägget är på Eri´s båt "Späkhuggeren"

Att dela en båt med tex en annan familj är något som jag har provat under 10 år. Det var som man brukar säga; "Hälften så dyrt och dubbelt så roligt". Beror naturligtvis på vem man delar båten med. Personkemin måste ju stämma. För min del var det ett par gammal kompisar som köpte in sig i min Bianca. Rune och Eva kunde se att båten alltid  låg i hamn från sitt vardagsrumsfönster. De bor i ett hus som ligger i sista raden närmast vattnet på Kalvbogen på Hasselön (Några säger av okunnighet Smögen), och  har en strålande utsikt över hamnen. Gravarnes hamn alltså, där jag under den perioden hade min båtplats. 

Vi hade ett bra avtal om hur vi skulle fördela användandet av båten. En mycket positiv sak var att vi gjorde många dagsturer tillsammans bägge familjerna. Hade ju barn i ungefär samma ålder. Med den erfarenhet jag har av delägande, kan jag inget annat än rekommendera det.


Det är ju många som väljer att bosätta sig i båten. Jag känner faktiskt ganska många som gör så. Fjord 28CS är en perfekt bobåt. Sovrum i förpiken. Toalett med duschplats och en stor garderob. Stor salongen  med dinett och stor köksbänk. Dinetten kan ju lätt bäddas till två extra kojer vid behov. 













Akterruffen kan ju ha många funktioner om man bor ombord. Om man är två kan det ju va en avskild vrå för någon. Fungera som gästrum eller bara som allmänt förråd. 

Skulle jag bo permanent i båten skulle jag skaffa någon form av kapell över sittbrunnen. Det ger ju ett extra rum. Har ju, som ni kan se tex under rubriken "Vintertäckning" byggt en tillfälligt täckning över sittbrunnen. Det är underbart att ha det extra rum, en veranda där man kan tex ta av sig våta regnkläder. 

Fjord 28CS är precis som en damsko skall vara. Liten utanpå och stor inuti. Båten är ju, med sina 28 fot - 8,6 meter, ändå ganska liten, men väl utnyttjade boytor inombords.
Seglingsmässigt är den heller inte så oäven. Lystalet, visserligen norskt - men ändå, ligger på 1,01. LYS-talet säger väl inte allt, men det är ju ett jämförelsetal. Om två båtar med samma LYS-tal, seglar på samma bana bör de komma lika. Sen är det ju frågan om det för Fordens del kan va lite av ett "glädjetal". 

Allegro 27 som är "normbåt" när det gäller LYS, har ju 1,00. Fjorden skulle alltså slå Allegron med en noslängd vid en kappsegling med två lika duktiga besättningar och det är väl frågan om det verkligen är så. Men för att va en motorseglare bör den segla ganska bra.


Jag uttrycker mig försiktigt. Jag har visserligen seglat Fjorden en sommar och i en 12-timmarssegling och i en 24-timmars. Dels var det ingen vind under de två sistnämnda seglingarna och dels gick genuan inte att rulla ut och in så vi fick i stort segla med kryssfocken på ett inre förstag (inte original på Fjord 28CS - jag har ju en massa tokiga idéer, som ni som läst min blogg i dess helhet nog har förstått) och en Genacker. Även min semestersegling seglade jag enbart med kryssfocken och storseglet. Den segelkombinationen är ju inte den optimala.


Fjorden kan nog behöva lite vind. Seglade mellan Kalvö och Nordkoster och gjorde 8 knop som max  på GPS;en. Det är ju snabbare än vad båten teoretiskt sett kan segla. Men har man både medsjö och medström så är det ju inte på något vis omöjligt.

Den uppfattning jag fått om uppgåendet är att Fjorden "sticker" 1,45 meter.  Att det är så på min båt är jag ganska övertygad om. Hade det varit större hade jag aldrig kommit ut från den plats där jag köpte båten.


Data för båten enligt udkik.dk.  Högerklicka gärna på länken och öppna den i en ny flik. Skriv sen bara Fjord i sökrutan ochsen sök. Klicka sen på Fjord 28 Crusing Sailer i listan som kommer upp.
 
I annonserna på Eri´s båt står det att djupgåendet är 1,6 meter. Antingen är siffran inte exakt eller så är kölen påbyggd. Jag har ställt frågan men inte fått nått svar. Har man byggt på kölen med 15 cm så bör ju det förbättra seglingsegenskaperna, speciellt på kryss. 

Nackdelen är ju möjligheten att komma in i vissa naturhamnar. Nu sitter kölen ju så långt bak mot en "normal" segelbåt, pga mastens placering, så en djupare köl kanske inte har så stor betydelse i det  sammanhanget. 


Om jag har förstått det hela rätt har Eri´s båt kapell över sittbrunnen, något som jag absolut kommer att skaffa till min. Den har också tvålågigt gasolkök med ugn vilket ju befrämjar de kulinariska anrättningar man kan åstadkomma. Nån tänkare har myntat uttrycket;"Var det inte för den goda maten - så hade jag aldrig seglat".


Däremot funderar jag på, efter att ha studerat bilderna, om man offrat den inre styrplatsen till förmån för ett kylskåp? Den frågan kan vi kanske få klarlagt.


Fjord 28CS är bland det närmaste min drömbåt jag kan komma. För den som tänker i samma banor som jag är detta en möjlighet. Det finns inte så många båtar av typen Fjord 28CS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar