fredag 26 mars 2010

Norska Sörlandet 1

Saxat ur noteringar i loggboken från en segling med havsfidran DIS till Norska Sörlandet  i Augusti 1994



Måndag 15 Augusti
Efter en duggregnig helg går jag ner till båten, plockade fram rorsmannen "Auto-Helm" och monterade honom på härför avsedd plats, hissade segel, kastade loss och ger mig iväg på årets långsegling. Vinden är nordlig och då jag hade tänkt att segla till Norge med Väderöarna som första etapp börjar jag kryssa norrut. Antalet nöjesbåtar har minskat markant sen förra veckan och man ser bara enstaka. Norr om Klåvskär möter jag en större segelbåt i aluminium (omålad) från Amsterdam. På Hejen  (Väderöarna) ligger det bara fyra båtar när jag anlände dit kl. 19. 

Tisdag 16 Augusti
Lyssnar på sjörapporten 06.35. Lagar frukost och förbereder dagens segling. Lämnar Hejen kl 8. Nordlig vind. Går ut söder om skäret Kolter och passerar Kilens prick. Kan hålla 310 grader, faller av till 305 vilket borde föra mig norr om Jomfruland. Vid 11-tiden försvinner Väderöarna under horisonten. I väster ser jag ett par mörka moln strax över horisonten. Efterhand som jag seglar västerut stiger "molnen" högre ·över horisonten och jag inser att jag redan siktat de högsta punkterna (220 m) på det Norska landet innan jag tappade kontakten med Väderöarna. Kl. 14.00 passerar två färjor en för och en akter om. 

Vinden börjar avta och vid 16-tiden är det helt vindstilla. Tar tillfället i akt och hissar den norska gästfLaggan. Väcker Volvo Pentan till liv och sätter kurs mot den närmsta hamnen, Nevlungshavn, dit jag anländer 21.45. Alldeles utanför hamnen ligger ett litet skär med en stor sten på.

I inloppet är det gott om makrill. Allehanda flytetyg, från gummibåtar till snipor används för att dörja med. Från piren kastas det med spinnspö. Mitt behov makrill är mer än nog tillgodosett efter dagens segling och jag lägger till för om en engelsk kutter med ett långt peke. 

Onsdag 17 Augusti
Vaknar aven otrevlig rörelse i båten och ett oändligt gnisslande. Min första tanke är att det är en båt på väg ut på fiske som förorsakade problemet. När det inte upphör tittar jag på klockan - tio i två. En koll på däck ger förklaring. Det inåtgående högvattnet lyfter "Dis" samtidigt som den tamp som jag lagt för att hålla in aktern för att undvika konfrontation mellan grannbåtens långa peke och mitt akterstag, försökte hålla kvar "Dis" i det djupare läget. Släpper tampen och hänger dit ytterligare ett par fendrar. Va Tyst och skönt det blev! 

Vaknar vid 6-tiden, ligger kvar i kojen en stund, står så småningom upp och lagar frukost. Tar en promenad runt hamnen som är väldigt mysig. Lämnar Nevlungshamn och styr mot sydväst. 

Tvärs fyren på Jomfruland ringer Inger Hjälm på lönekontoret och frågar angående en tidsedel. Vinden minskar och med den farten ­till under två knop. Lägger mig på fördäck och har det allmänt skön. Passerar "Skaddehalsen", båken längst söder på Jomfruland kl 2. Loggen visar 100 M sen jag la ut från Springet.

Vinden ökar så småningom om och jag får en härlig seglats ner mot Risör. Norr om Varö böljar det regna. På sjökortet ser det ut som det inte finns något inlopp till naturhamnen "Pärleporten" norr ifrån - men det finns det. Skylten på sidan om den minimala rännan i utfyllnaden uppmanar till att "Sakta farten pga badande". Jag struntar i de eventuella badande men går ändå mycket försiktigt in för motor. För en havsfidra är det här inloppet inget problem. 

Går sakta runt denna mycket fina naturhamn. Då jag är enda båt, kan jag välja den bästa platsen med hänsyn till den vind som sjörapporten utlovat för natten. Efter att ha förtöjt ordentligt ror jag över till andra sidan, drar upp dingen på en av sandstränderna och letar reda på en av de två toaletterna. Provar den efter konstens alla regler och konstaterar att norrmän tydligen skiter i mörker. Tillbaka till båten. Steker makrill som avnjuts med potatismos på pulver och Fanta. 

Torsdag 18 Augusti
Strålande solsken är det inte när jag vaknar, i alla fall inte under de tunga regnmolnen. Till frukost bjuds på bl .a. kall stekt makrill på smörgåsen. Efter disk och en mindre uppröjning tar jag dingen och ror runt i hamnen. Använder större delen av förmiddagen till att promenera runt på st Varö. Tillbaka i båten lagar jag middag bestående av Blå bands friluftsmat "Kyckling med pasta och grönsaker". Det smakar inte alla dumt som omväxling till makrill. 

Innan jag är klar att segla böljar det regna riktigt ordentligt. Lägger mig i förpiken och lyssnade på radion. Vid två-tiden slutar det regna. Jag lättade ankar, lämnade "pärleporten" och seglade ut på havet. Sätter kurs på Lyngör dit det är ca 7 M. Lyngör påminner på sätt och vis om Kyrkesund. Seglar i sakta mak igenom samhället och får gott om tid att studera bebyggelsen, båtar och allt som hör ett kustsamhälle till. 

Jag hade seglat på enbart genuan från "pärleporten" men när jag kommer ut på fjorden väster om Steinsön är farten så låg att jag hissar storseglet för att i någon mån öka hastigheten (om man nu kan tala om hastighet i samband med en havsfidra). 

Vad i all sin dar är det jag ser dyka upp ca 20 m för om båten? Ett par val liknade varelser! Nått liknande har jag aldrig sett tidigare. Släpper rorkulten ( Jag handstyrde för en gångs skull) och kastar mig ner i båten efter kameran. Försöker ta ett kort när dom dyker upp över vattenytan igen. Sista kortet! Ner i ruffen igen efter en ny filmrulle. Sätter snabbt i den i kameran (allt för snabbt skulle det visa sig när jag låtit framkalla filmen). Tar ett kort varje gång de visar sig över vatten ytan. Till slut har "Dis" lovat upp och det börjar slå i seglen., precis när "valarna" kommer upp till ytan igen. De två varelserna försvinner under vattenytan och visar sig inte mer fastän jag ligger kvar en bra stund. 

Faller till sist av och slörar söderut ner mellan Boröen och Sandön. Seglar genom Kalvösund och försöker få natthamn på Kalvön då mörka åskmoln närmar sig. Men väljer att segla vidare. Vinden är för nordlig för att ligga bra här.

Åskvädret närmar sig ganska snabbt och jag tar ner seglen och går för motor in bakom ett par holmar sydost om Flostaön. En ganska fin naturhamn med både dubbar och toa. Där jag väljer att lägga till pga vindriktningen fanns inga dubbar men jag har ju bergkilar. Innan jag förtöjt ordentligt kommer åskan och regnet. Det känns ganska skönt att krypa ner i ruffen och ta på sig torra kläder, steka den nyfångade makrillen och avnjuta den på smörgås med hemodlad tomat till en kopp te. 

6 timmars segling. 18 distansminuter. Den kortaste     dagsetappen     men     den upplevelsrikaste - Hittills !

Fortsättning följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar