onsdag 3 mars 2010

En isolerande företelse

Nu har jag faktiskt kunnat "stjäla till" mig några timmar för båtarbete de senaste dagarna. När plastjobbet på vattentanken var klart och jag kunde lägga locket provisoriskt på plats så att det gick att sitta på det, återgick jag till det som jag höll på med när tankens överdel rasade samman. Isolera i förpiken. Nu hade det väl i ock för sig ingen betydelse att jag fick börja på vattentanken. Det hade jag gjort i alla fall, ungefär vid samma tidpunkt, för att isoleringen av skrovsidorna skulle bli bra.

Det kändes i varje fall väldigt skönt att slippa glasfiberslipande och plastande och i stället börja skära till liggunderlagsbitar och limma fast dem på skrovet. Att få färdigt resten av första lagret av skrovisoleringen gick snabbt. Jag hade funderat på skottet mot ankarboxen. Det bestod av en vit och fin skiva med ett ytskikt av nån form av laminat som resten av skott i båten. Däremot var ju ankarboxen ett kallt utrymme, så jag bestämde mig för att isolera även det skottet på samma sätt som skrovet. Materialkostnaden är ju ganska liten och arbetstiden gratis och dessutom är det ju ett av mina största nöjen att jobba med båten. Jag hade i ett tidigt skede bestämt mig för att lägga dubbla lager av 10 mm liggunderlag och i största möjliga mån att lägga skarvarna på olika ställen för att minska köldbryggoran. Dessutom blir det ju 3 mm ytmatta över det hela. Totalt 23 mm.

I min gamla havsfidar var satt det 3 mm ytmatta på skrovsidan. Jag isolerade med 10 mm liggunderlag i förpiken. På SB-sidan som normalt var min koj fanns det en hylla. Då havsfidran var ganska rund blev hyllan väldigt bred på mitten, men smal i ändarna där den satt fast. La man för mycket tunga grejer, böcker tex, på hyllan tenderade den att vrida sig. Kom på att jag kunde limmade på en extra liggunderlagsbit på 10 mm upp till hyllans underkant som stöd. Efter det blev hyllan stabil. Utan på det hela blev det ny 3 mm ytmatta - totalt 26 mm. Gissa om det var skönt att ligga mot den mjuka och varma bordläggningen.

Wellpapp är ett av mina bästa hjälpmedel när jag arbetar med båtar. Förutom att det är gratis, man får ju hur mycket sånt som helst när man köper grejer och det finns ju att få tag på sånt skräp över allt, så är det lätt att forma till med kniv och sax. Det är ju också stelt, så det är lätt att skära/klippa ut mallar. Skar till en mall för en bit av isoleringen till skottet mot ankarboxen. Den passade på bägge sidor. Det behöver ju inte va nån helt exakt millimeterpassning för isoleringens del. Trycker man mot isoleringen så formar den sig lite. Skar till två spegelvända bitar och limmade fast dem på skottet på var sida om fästjärnet för kutterstaget. En liten remsa på 4 cm i mitten fullbordade det hela. 

Blev avbruten av ett telefonsamtal från Munkedals båtklubb som jag berättade om i gårdagens inlägg. En god sak med resan till Munkedal var att jag fick inhandlat mer liggunderlag. Visserligen inget 10 mm, men väl 5 skivor 12 mm och 9 skivor 8 mm.

 Idag, onsdag, hade jag faktiskt stora delar av förmiddagen till förfogande för båtarbete. Skar till av det 12mm liggeunderlaget till yttersektionerna på rufftaket, efter en enkel mall av wellpapp. Strök lim på platsen  i rufftaket och ett lager på den tillskurna liggunderlagsbiten. Det lim jag använder kan användas både som sättlim och kontaktlim. Passade i biten mot taket och fäste upp det med några ribbor. Satte ett par andra ribbor som höll ner liggunderlagsbiten så att värmefläkten kunde blåsa varm  luft på de limbestrykan ytorna.

Medan limmet torkade tog jag mig en promenad och tittade till min andra båt. Jag hade egentligen tänkt att ta upp den, men det kom så mycket annat i vägen under hösten och rätt som det var hade den frusit inne. Det är ju inte mycket att göra nåt åt, mer än att bida tiden. Jag får väl ta med mig en mindre snöskyffel i morgon och försöka skotta ur så mycket snö som möjligt. Smälta till vatten gör det väl så småningom, så att det går att pumpa ut, men det kan nog va bra att få bort så mycket som möjligt redan nu.

Gick lite längre ut på bryggan och tog en bild på Thallatha akterifrån. Visst är det vackert en dag när solen skiner från en klarblå himmel och snön ligger vit. Kanske inte så mycket på taken längre - men ändå.Grannbåten hade fått lite slagsida. Det såg ut som om isen pressade på den mot stolparna som han har på sin styrbordssida. Ringde ägaren och talade med honom. Längre in i innersta delen av Springets småbåtshamn jobbade man med en träsnipa sol ligger fastfrusen. Problem?

Efter en stund i vårsolens glans gick jag tillbaka och tryckte upp liggunderlagsbiten mot rufftaket. Limmet hade torkat så mycket att det fungerade som kontakt lim och jag kunde ta bort det tillfälliga stödet. Bankade fast isoleringen mot rufftaket med knytnäven. Någon liten justering med mattkniven krävdes för att det hela skulle bli bra. Tidigare var det vitmålade plyfaskivor som skruvats upp i taket, men jag hade bestämt mig för att limma isoleringen direkt mot rufftaket. I mittsektionen däremot skall jag montera tillbaka plyfaskivan med lös isolering under. Där under finns ju en del bultar som man vill kunna komma åt i framtiden. På yttersektionerna limmar jag ytmattan direkt på isoleringen och plyfaskivan i mitten kommer jag att klä med ytmatta, så att allt blir snyggt och prydligt.










En liten finess som jag kom på. Ramen runt ruffluckan är tunn i för och akterkant. Jag har börjat limma 10 mm ligunderlagsbitar för att göra ramen tjockare. Tänkte limma på dubbla lager 10 mm alltså 20 mm. Det 10 mm liggunderlaget är mycket stabilare än de andra tjocklekarna. Tänkte runda till liggunderlaget i fram respektive bakkant innan jag klär med ytmatta. Sen avsluta med en smal vinkellist i teak. Det kommer att bli snyggt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar