fredag 12 mars 2010

Jakten på L&L

Under hemresan från Stockholm hade jag två saker jag skulle försöka uppnå. Att få tag på mer 10 mm liggunderlag och att köpa några meter flexibla LED-strip.

När jag började isolera i förpiken köpte jag 10 mm liggunderlag på Ö&B i Uddevalla. De underlagen var de bästa och billigaste jag hittade. Man kan ju köpa den typen av material i större format men jag har "kommit på" att tillskurna liggunderlag är lagom stora att hantera i en trång båt. Dessutom har de ju raka sidor och fyra vinkelräta hörn. På jobbet i förpiken är det bara två bitar som skulle kunnat va ca 60 cm längre än vad ett normalt liggunderlag är långt. Annars blir det mest mindre bitar som jag använt.

När jag besökte Ö&B i Uddevalla nästa gång för att köp fler liggunderlag fanns inte den modellen jag köpt tidigare. Jag hade då tagit alla de hade hemma. Vid det tillfället hade de flera olika tjocklekar, men inga 10 mm. Dessutom var de som de hade hemma betydligt mjukare och inte alls lika stabila som de 10 mm som jag köpt tidigare. Jag köpte de 12 och 8 mm de hade. Detta var egentligen ett "lyckokast". De 8 mm liggunderlagen var perfekta där den yta som jag skulle limma dem på kröker mycket fram och tillbaka. De var lätt att forma och kontaktlimma mot den krökta ytan. 

De 10 mm liggunderlagen jag hade kvar skulle inte räcka till det arbetet där jag måste ha denna tjocklek, just för att jag börjat med den. Eftersom det är 50 mil mellan Stockholm och Kungshamn och Ö&B har varuhus över hela Sverige tyckte jag att det borde finnas 10 mm någonstans på vägen. Kollade på deras hemsida. Det var inte helt enkelt att lista ut var varuhusen ligger under vägen, tycker åtminstone jag. Att det fanns ett i "Sveriges närmaste stad" - Enköping förstod jag. Det visade sig också var enkelt att hitta dit. Varuhuset syntes från E18 och det var bara att köra dit. De hade visserligen liggunderlag, men inte alls av den typen jag ville ha.

Nästa varuhus låg i Västerås. Dessvärre ligger det lite på sidan av vägen och det började dra fram på eftermiddagen. Jag hade naturligtvis kommit iväg från Stockholm alldeles för sent och det andra L;et i min jakt var ju någon forma av "lysdiodsslang". Jag hade ju hoppats att det hade funnits några utställare på mässan som hade sådana produkter, men trotts ihärdigt letande fann det ingen. De alternativen som fanns passade inte alls för det jag tänkt. Indirekt allmänbelysning i förpiken att fästas på en plåt närmst "fönstren" längs ruffsidorna. Jag fortsatte förbi Västerås och tänkte att jag får satsa på Ö&B´s varuhus i Arboga i stället. Det vet jag i alla fall var det ligger sen tidigare.

När jag passerat Västerås kom det ett meddelande på radion att en rådjursflock hade tagit sig på insidan viltstängslet längs motorvägen närmare Västerås. Jag hade inte sett dom när jag passerade. Lite längre fram stod det en liten räv vid motorvägskanten, på insidan viltstängslet och såg allmänt förvirrad ut. "Hur katten skall man komma över vägen, utan att bli ihjälkörd?"

Senare på kvällen, jag tror att det var efter att jag passerat Götene, stod det tre älgar och tryckte upp efter viltstängslet - dock på utsidan.

Strax norr om  Kolsva, som ligger nån mil norr om E18, vid avfarten till Köping, finns en liten firma som kallade sig "Ledkungen" När jag var vid avfarten strax efter kl 16.00 ringde jag. De var hemma, men var på väg ut. Om jag kom med en gång så skulle de kunna hjälpa mig. 20 minuter senare svängde jag in vid det stora gula, hus där de hade sin verksamhet. Det var lätt att hitta för det stod en stor skyllt med texten "Fiket" på. Ett kaffe i samma byggnad. 

Lasse Nord och hans fru var en mycket trevlig bekantskap. De hade varit på båtmässan i Göteborg och i stort sett sålt slut på det mesta som var relevant för båtlivet. När jag hade mailkontakt med dem nån vecka tidigare var den flexibla LED-strip som jag var intresserad av slut på lagret, men nu hade de fått hem den igen. Efter att ha fått kollat på hur den såg ut när den var tänd och att den hade en varmvit färg köpte jag 10 meter.

På väg mot nästa anhalt.  Ö&B´s varuhus i Arboga. De hade överhuvud taget inga liggunderlag i hyllorna. jag gjorde som jag alltid brukar göra - frågade en kille i personalen. Visst hade de liggunderlag. Med raska steg gick han mot lagret. Jag försökte hänga med så gott jag kunde. De hade några olika tjocklekar och även 10 mm. De var av den mjukare sorten och en annan grön nyans än de tidigare 10 mm. Jag köpte de 9 st de hade i lager. Nu har jag i alla fall isoleringsmaterial så det räcker att färdigställa vårens arbete och väl så det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar