onsdag 24 mars 2010

Havs- och storfidror

Jag har ju samlat uppgifter på havs- och storfidror under många år. När jag började att skriva på min blogg fick jag en tanke om att på något sätt redovisa lite av de uppgifter jag har samlat på mig. Det är ju lite lurigt att lägga ut ett register med namn och adress på personer, så jag begränsade mig till några få uppgifter om båten så som; Tillverknings/segelnummernr, Båtnamn, Tillverkningsår, Ort, Mellan vilka år båten ägdes och i vissa fall registreringsnummret från det gamla statliga båtregistret.

Så här såg uppgifterna beträffande min storfidra Santa Maria

Nr 84 Fu Ling II T-år 1970 Lidingö F 1970 T 1977 Reg.nr
Nr 84 ?? T-år 1970 F 1977 T 1981 Reg.nr
Nr 84 Aurora T-år 1970 Örebro F 1981 T 1983 Reg.nr
Nr 84 SANTA MARIA T-år 1970 URSVIKEN F 1983 T 1998 Reg.nr KGC37
Nr 84 Santa Maria T-år 1970 Kåge F 1999 T 2003 Reg.nr
Nr 84 Santa Maria T-år 1970 Kungshamn F 2003 T tv Reg.nr

Kanske inte helt lättläst, men det var det bästa jag kunde åstadkomma  vid det tillfället.  Jag gjorde många försök innan det blev som ovan. Alla var sämre och svårlästare.

I verkligheten såg min storfidra Santa Maria ut så här. Till vänster strax efter sjösättningen  i Kåge strax norr om Skellefteå, i mitten av maj 2004, och till höger minuterna innan sjösättningen i Sandbogen, Kungshman ,i början av Maj 2008











Jag har varit mycket aktiv med att jaga och sammanställa uppgifter i vissa perioder, men för två år sen stoppade arbetet upp helt. Jag visste att det fanns en leveransmatrikel från Fisksätravarvet och jag var på jakt efter den men misslyckats med att få tag på den.

Jag har fått en hel del kontakter med beträffande fidror sen jag publicerade de enkla sammanställningarna. En av de första som kontaktade mig var Anders från Stockholm som både seglat havsfidra och storfidra. Genom Anders försorg fick jag tag på Fisksätravarvets leveransmatrikel. Jag håller som bäst på att foga samman de uppgifterna med min egen sammanställning.

Mina uppgifter har jag i huvudsak hämtat från Svenska kryssarklubbens matrikel som jag lusläst så långt bak i tiden som fodrades. Även från det gamla statliga Båtregistret har jag fått uppgifter. Det borde vari mycket mer uppgifter därifrån, men dels va båtägare obstinata och vägrade registrera sina båtar och dels kanske vissa båtägare kallade sin båttyp för nått annat än havsfidra och storfidra. Jag kanske skulle ta en ny dust med Riksarkivet i frågan. Det gäller ju att ställa de rätta frågorna om man vill ha det svar som man önskar. Dessutom har jag fått en del uppgifter fån den finska sajten "Havsfidranet" (som upphört?) Jag har dock kopierat ner den från "Wayback Maskine". Och dessutom en mängd lösa uppgifter från alla håll och kanter.

Jag har fått många kontakter och en hel del information om olika fidror.

Den senaste i raden var från Sergey från St Petersburg som äger havsfidran nr 168.

Kommer att publicera en ny sammanställning här på bloggen, när jag fått foga in de nya uppgifterna jag fått. Tidsmässigt tror jag inte det blir förrän framåt hösten. Det är faktiskt en hel del jobb. Jag tar dock tacksamt emot fler uppgifter. Om ni äger/ harägt eller  har uppgifter på fidror och dess ägare och även kommentarer till min sammanställning över havsfidror och storfidror så skicka mig ett mail; fidraseglare@telia.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar