torsdag 25 mars 2010

Har man tur - så behöver man inget vett!

Så brukade ofta den arbetskompisen, som jag jobbat ihop med under de flest åren av mitt yrkesliv, säga. Till synes hade Sten-Erik alltid tur. Visst kan människor ha tur ibland, men för de som till synes alltid har tur, handlar det nog om nått annat. Det är kanske det som egentligen faller under begreppet vett. Kunskap, gott handlag och intelligens. Förmåga att göra rätt sak i rätt ögonblick och därtill en positiv livssyn.

Ett stort problem idag är ju ungdomsarbetslöshet. När jag var ung och skulle ha ett jobb efter yrkesskolan i slutet av 1960-talet var det nog inte så. Min mamma tyckte att jag skulle börja på Volvo i Göteborg, där hon jobbade. Själv ville jag nog helst bo och jobba i Gravarne i mellersta Bohuslän, där vi har våra rötter och där mina morföräldrar bodde. Jag hade ju ett rum hos dem som jag betraktade som mitt. Sen hade jag ju förstås även min båt "hemma" i Gravarne.

Min morfar tyckte att jag skulle gå ner till Sven Söderberg på Kungshamns elektriska och fråga om han hade ett jobb till en lärling. Misstänker att han redan hade talat med Sven. Gick ner till firman, fick tag på Sven och frågade om han hade nått jobb till mig. Om det var nästa dag kl 07.00 eller om det var nästa måndag jag kunde börja, kommer jag inte ihåg.

Första arbetsuppgiften var att följa med Sten-Erik och installera ett par spisar. Sotenäs kommun hade byggt ett nytt hyreshus på Mejselgatan. Man hade byggt ett par mycket stora lägenheter som inte gick att hyra ut. Dessa hade delats på till några mindre. Det var i de nya köken som vi skulle sätta in spisarna. Den första spisen bars in, kläddes av och skulle puttas på plats. Det visade sig att hålet var 1 cm för smalt. Sten-Erik drog sig till minnes att UPO hade en spis som bara var 48 cm bred. Han kollade med Andersson &Hansson på Smögen. De hade såna spisar hemma. Beställaren kontaktades och de godkände att vi tog den smalare spisen än den som ingick i anbudet. Alternativet hade ju varit att bygga om köket.

Första gången jag verkligen förstod att Sten-Erik hade "tur" var när jag hade installerat den första tvättmaskinen, helt själv. Avloppet byggdes av 37 mm VP-rör, som fästes på väggen med rostfria klammer och leddes ner i golvbrunnen. Problemet var att få ett hål i locket av gjutjärn. Jag åkte ner till verkstaden, men hur jag än försökte gav locket inte med sig. Sten-Erik kom in på verkstaden och frågade vad jag höll på med och var jag ville ha hålet. Han skruvar isär skruvstädet, la locket över hålet, tar en kulhammare modell större och slår med stor kraft där jag ville ha hålet. Locket höll, och det blev ett perfekt runt hål.

Sten-Erik är den glade mannen som står i dörröppningen. Killen som sitter närmast kameran heter Elving och är den ende av alla mina arbetskompisar som har samma "sjukdom" som jag. Han seglar. Det var av honom jag lånade sjöplats, vintern 2008/09.

Det här med tur och vett då?

Jag var och limmade inredningsmatta i Thallatha tidigare idag, Min bryggranne Bjarne tittade in..Han hade varit med och skrotat en mast. För att kunna lämna in resterna på tippen måste de skruva bort allt som inte var aluminium. Det Rostfria och en del andra prylar la de i en spann.

Bjarne kom på att jag kanske hade användning för något av det de plockade av, så jag fick spannen, plus masttoppsbeslaget, som förutom aluminiumbalken innehöll blockskivor, vindexfäste mm. I spanen fanns förutom en massar rostfria bultar och beslag, ett maststeg, två rostrfira falutag och ett stort "viregenomföringsblock". Det sistnämnda skall jag montera för kutterstaget, senast nästa gång jag tar ner masten. Det kostar runt 500 kr om man skall köpa ett nytt.

Masttoppsbeslaget passade mig utmärkt. Tänkte ju på att bygga om min CU-rulle, som skurit ihop, till genackerrulle. Har funderat på att göra en konstruktion av aluminiumvinkeljärn, som skall fästas i mattoppsbeslaget, med fallskivor som matar fallet ner i masten.  Beslaget skall hålla ut genackern en bit framför nuvarande spinnakerfall. Det masttoppsbeslaget jag fick är ju nästan klart och blir perfekt med en smärre justering - tror jag.

Har man tur - så behövs det inget vett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar