torsdag 11 mars 2010

Allt för sjön

Ja så heter båtmässan i Stockholm i början av mars. Missade, som jag sagt tidigare, båtmässan i Göteborg för en månad sen. Då jag är en fri man och gör som jag vill - ja åtminstone nästan - hade jag tidigt bestämt att jag skulle ta mig ledigt och åka till Stockholm och mässan där. Jag har ju tillgång till bostad i Stockholmstrakten, vilket ju underlättar spontanbesök.

Egentligen är jag inte så intresserad av mässor överhuvud taget. Det är så mycket grejer och folk, så jag blir ofta bara trött. Har ju jobbat inom elbranschen hela livet och till övervägande delen inom eldistribution (elverk). Fram till avregleringen av svenska elmarknaden, då kostnaderna för elkunderna fördubblades och bonusarna till företagsledningen blev miljardbelopp, fick vi fotfolk alltid åka på elfackmässan. Efter avregleringen blev vi för dyra och man drog in så mycket det gick, bl.a elfackmässan. Det måste ju bli en massa miljoner över att dela ut till VD mm som bonus. Han hade ju förstås så dålig grundlön.

Å andra sidan saknade jag inte alls att jag inte fick åka på elfackmässan längre.

I början på 1970-talet, när jag byggde min första större båt, gick jag på båtmässan i Göteborg varje vår under några år. Nån gång i mitten av 1980-talet började min fru fråga varför inte jag åkte på båtmässan som "alla andra karlar" gjorde. Hon körde, i stort sett, iväg mig till Göteborg. Jag upplevde den mässan som en tråkig tilldragelse. Det fanns bara en handfull segelbåtar, av vilken möjligen en hade något litet intresse för mig. En däcksalongbåt, som var mörk och trång inombords. Den båten har ändå satt vissa spår om hur jag skulle vilja ha en segelbåt, och jag har fantiserat mycket kring ämnet sen dess.

I övrigt fanns det på den mässan bara en massa motorbåtar och en förfärlig massa utrustning. Inget av det senare fångade mitt intresse i någon som helst grad.
2008 hade min fru och jag varit på en kort tur till Tallinn och när vi kom tillbaka jobbade vår dotter och barnbarnen var i skolan eller på dagis. Vi hade en hel dag när vi rådde oss själva och inget direkt planerat, varvid min fru föreslog att vi skulle gå på båtmässan. Toffelhjälte som jag är var det bara att följa med Cool. Efter att ha tillbringat nån timme i A-hallen styrde vi vår kost till C-hallen för att titta på tillbehör. Innan vi hunnit in i hallen hade min fru tröttnat. Hon satte sig på en servering och jag rusade runt i C-hallen en kort stund tills jag telepatiskt kände min frus växande missnöje och vi åkte hem. 

Dagen därpå tog jag mig en dag på mässan själv och kunde i lugn och ro gå runt och titta.

Vintern 2009 var jag i Göteborg under mässperioden, för min mors räkning. Jag var klar med mitt uppdrag ganska tidigt på eftermiddagen och tog mig en sväng till mässan. Jag hade ett konkret syfte med mitt besök. Försöka hitta en tillfällig lösning med problemet med akterankaret till Fjorden. 

Besökte Båtsystems monter och kunde jämföra några olika ankarhållare. En av de enklare modellerna tyckte jag skulle gå att modifiera så att den skulle passa. Fick en broschyr med mått.  När jag kollade i båten, var det nog i alla fall inte en sån dum, tillfällig lösning. När jag skulle beställa en på Nordens Skeppshandel hade den just en sån hemma, som varit ett visningsobjekt och fått några repor. Jag fick den till ett skapligt pris och efter en viss modifiering monterat den på båten.

Det var lite med tanke på fjolårets mycket korta men ända lyckade besök som jag blev lite inspirerad att besöka mässan i år. När det inte kunde bli i Göteborg fick det väl bli Stockholm. Det var ju  utrustning som jag är intresserad av och framför allt någon form av lysdiodslang till allmänbelysning i förpiken.

Gav mig i kast med C-hallen där det mesta av båttillbehören finns. Någon forma av sån lysdiodslang eller liknade som jag tänkt mig var det ingen utställare som hade med sig, trotts att jag plågade alla tänkbara.

Tittade på mycket annat som bandankarspel och datorlösningar och plottrar mm. Men det är ju inget som är aktuellt denna vinter, utan ev nästa.

Kollade med Volvo Penta vad de hade för lösning om och när min motor har sett sina bästa dar, vilket nog inte är långt borta. De hade inget riktigt bra förslag. Jag har ju inget backslag på min gamla MD 11C utan en hydralpump och en hydralmotor som sitter för om motorn.

Lösning på problemet hade däremot försäljaren hos Vetus som hade ett färdigt förslag utställt på mässan. Nån ny Volvo Pentamotor lär det nog inte bli.

I montern intill Vetus hade Ö-metall sin utställning. De tillverkar aluminiumramar med rutor av olika modeller till båtar. har funderat en hel del kring problemet med rutorna på Thallatha. Även toppvinrutor. Det senare hade kanske varit ett alternativ till Sprayhood. Med tanke på den dialekt som killen i montern talade, trodde jag att det var ett företag från Norrland - Östersund tex. Det visade sig att de har sina lokaler på Hönö, nära fiskehamnen.
Gick pliktskyldigast en sväng genom A och B-hallarna på tisdagen . Det fanns ingen båt som intresserade mig att titta närmare på. Möjligen i den gamla folkbåten och ett par av träbåtarna i C-hallen fanns väl något spår av nostalgi. 

I Kryssarklubbens monter pågick det i stort sett miniseminarier hela tiden. Bevistade ett par av dessa både måndag och tisdag. Det som var intressantast för min del handlade om Eskader till Sankt Petersburg. Bjarne Kevin, funktionär i Kryssarklubben och eskaderledare, berättade om den stora eskadern till Sankt Petersburg år 2003.

Jag när ju en dröm om att segla till Kirkenäs i nordnorge, men via st Petersburg - Ladoga - Onega genom Belomorsko-Baltiyskiy kanalen  till Vitahavet, runt Kolahalvön till Murmansk och därifrån till Kirkenäs. Det är tillåtet för fritidsbåtar sen slutet på 1990-talet. Några har båtar från västvärlden har seglat den vägen, men det är nog inte lika mycket trängsel med fritidsbåtar där som på bohuskusten på högsommaren.

Tittade på böcker i Nautiska Magasinets monter när en liten rar tjej kom fram och frågade om hon kunde hjälpa till med nåt. Elak som jag är svarade jag "Nej". Sen fick jag se deras utställning av sjökort och gick tillbaka till henne och frågade om hon visste nåt om ryska sjökort. "Det har du frågat mig förr". Hon jobbade i affären i Göteborg där jag var inne och plågade dem med samma fråga för ett par år sen. Något resultat beträffande sjökorten för inlandsfarvattnen kom vi aldrig fram till, men det löser sig nog så småningom. Korten jag funderar på finns i digital form på NavionicsGold 44XG som förutom Västkusten, Östersjön, Bottenhavet, Bottenviken och Finska viken även innefattar de ryska sjöarna Ladoga och Onega.
 
Fick i alla fall köpt mig en ny japansåg - jag har lyckats förstöra min gamla som har några år på nacken. Även en vinkellist i teak inhandlades, som jag skall ha som avslutning på ytmattan runt däcksluckan. Hittade även den första delen av kultboken "Kysten vår". Jag har jagat den förr men inte lyckats få tag på den. 

 När jag gick hem från mässan på måndagskvällen gick jag förbi repslagarbanan där de höll på att slå ett rep. Stannade och tittade. Visst katten luktar det gott av tjära. Stannade och tittade och tog ett par kort med kameran i mobilen. Hade tagit några kort på mässan men de var misslyckade allihop och med mycket dålig skärpa. Det minst sämsta är det här, och det är ju inte något särskilt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar