torsdag 4 februari 2010

Spiltan på Landlösa

Nästa dag gav jag mig iväg söderut. Nordlig vind ja. Jag fick faktiskt i stort sett kryss större delen av sträckan.

När jag passerade Landlösa var vinden mer västlig och ingen sjögång. Jag bestämde mig för att försöka gå in i spiltan. Fegade ur vid första försöket och koppla ur maskinen  för tidigt, vilket fick till följd att jag drev av. Jag var egentligen övertygad om att jag skulle fastna i inloppet pga bredden. Vid nästa försök lät jag motorn gå på tomgång tills jag var förbi inloppet. Det gick faktiskt. Kommer man bara in är det ett underbart och säkert ställe att ligga på. Thallatha är den största båt som jag varit inne i spiltan med. Havsfidran, på bilden, den minsta

Jag utökade mitt seglingsområde i mitten av 1970-talet när jag började segla min Bianca 27. Kaj Hartelius bok "Tistlarna - Strömstad" var väl nästan en kultbok redan då och ingick alltid i skeppsbiblioteket. Mitt ex av boken är tryckt 1976 och är väl läst och hoptejpad. Båtarna var mycket mindre då och det låg nästan alltid en båt i spiltan när man passerade. Låg det ingen båt gick man dit nästan oavsett vart man var på väg. Nu för tiden ligger det aldrig nån båt  där när jag passerar. I och för sig passerar jag inte så ofta nu som då, men i alla fall. Båtarna har väl blivit för stora och Kaj Hartelius bok okänd för de flesta.

Spiltan är dubbad av SXK-Väst-Hak och fanns kanske tom som en egen skiss i den tidigare publikationen. I dag finns den som en del av skissen Ulö-Flatskär Nr; 934-58 30 30 i SXK-väst´s Hamn- och farledsbeskrivningar. Inloppet vid röda strecket i sjökortsklippet. Klicka på sjökortsklippet så blir bilden en aning större.


Kaj Hartelius skriver i sin bok; "Även Landlösa bjuder på hamnmöjligheter, viken på västsidan är utmärkt vid sydlig vind och på sydspetsen finns en verklig pärla till hamn. Den är belägen mellan Landlösa och det långsmala skäret sydost om ön och man går in från ost. På Landlösas ostudde står en angöringsdubb, där man går intill för att sedan förhala sig in i en 2,5 meter djup och 5 meter bred klyfta. Här finns plats för tre båtar i rad vilka kan förtöja vid dubbar. Om det inte vore för stenen halvvägs inne i klyftan - den ligger på 0,5 meter - skulle man kunna segla tvärs igenom."

Djup och bredd och tre båtar ställer jag mig lite frågande till. Men det var helt klart mindre storlek på båtarna och man seglade - ända intill.

Förutom "angöringsdubben" finns det fyra bergöglor - två på varje sida - och det är lite av akrobatisk övning att få fast tampar på dem. Jag brukar ta båtshaken till hjälp och lägga en ögla över dubbarna. Till dubben som man får på BB`s låring brukar jag kasta en lång lina, gå iland på skäret, gå runt det hela och lägga fast linan i dubben. När man väl fått fast med fyra ändar ligger man fint. Jag brukar lägga mig lite på snedden så att jag lätt kan kliva iland på skäret i söder.

Om ni inte har allt för stora båtar är "spiltan på Landlösa" ett "pen´t" ställe. Gör gärna ett besök - men skulle ni få se att jag kommer kan ni ju gå där ifrån och lämna platsen till mig. :mrgreen:

Struntade fullständigt i mina små tekniska problem och bara njöt. Efter två nätter kände jag att det var dags att dra hemåt om jag skulle klara mig undan det dåliga vädret som var i antågande.


Biancan brukade jag förhala ut.

Havsfidran vände jag inne i spiltan och körde bara rakt ut.

Thallatha försökte jag backa ut. Tog naturligtvis i botten. Det frihängande rodret skapar ju en viss osäkerhet. Inte roligt om man går på och kröker roderaxeln. Tog mig loss med viss försiktighet.




Hissade segel och stack direkt ut på havet sydost om St Flatskär, seglade ner till Mölskär och gick söder om Smögen och hem till Springet.

3 kommentarer:

  1. Fint ställe.

    Kommer man in där med en Vindö 50 tror du?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror på hur modig man är.

      Min Binca 27 stack styvt 1,50 m. Fjorden är 3,05 m bred.

      Så en båt med en bredd på 3,16 och ett djupgående på 1,6 m går säkert in. Längden är inget problem.

      Det bör nog va en ganska stilla dag när man provar första gången.

      Trots att jag legat där många gånger, vågade jag inte gå in första gången jag försökte gå in med Thallatha. För mycket sjögång. Andra gången, några dar senare, fegade jag ur och drog av motorn för tidigt så jag drev av och fick gå ut och börja från början. När jag lät motorn gå på tomgång framåt tills jag var inne gick det bra.

      Hade bottenkänning när jag skulle gå ut. Försökte backa med maskin och kom nog för nära land på SB-sidan. Det finns en bergögla, där man kan lägga en lina för förhalning. Den bör man nog använda för en så pass stor båt.

      Med försiktighet så går det säkert.

      Radera