torsdag 4 februari 2010

Hamburgsund

Väl framme i Hamburgsund hade regnet upphört. Det var överfullt i hamnen. La mig på utsidan en annan segelbåt på bryggan utanför "varvet". Drog iland en landströmskabel för att få laddning till batterierna. Det fanns ingen ström i uttagen på bryggan. Misstänkte att det var privata uttag. Gick bort och frågade ett par gubbar som jobbade med en båt. "jo det var så". Fick inte tag på honom som de hänvisade till. När jag kom tillbaka till båten blev en plats ledig längs bryggan strax akter om mig. Kastade loss och förhalade mig in till bryggan.

Lite senare skulle jag börja gå på en promenad i samhället. När jag bara gått några få steg från båten fick jag se att det blev en plats ledig inne i gästhamnen. Startade motorn, kastade loss och gick ock la mig på platsen. När jag anslöt min landströmskabel löste jordfelsbrytaren i stolpen på bryggan ut. Tog min andra kabel, men resultatet var detsamma. 230 voltssystemet i Thallatha är ganska amatörmässigt uppbyggt. I princip bara en massa grenuttag placerade lite varstans i båten och inkopplade efter varandra. En fördel - det underlättar felsökning. Drog ur alla stickproppar, anslöt landströmskabeln igen. Det höll. När jag stoppade i stickproppen som gick till uttagen för batteriladdarna, löste jordfelsbrytaren ut.

Lyfte upp motorumsluckan. Det var ingen vacker syn som mötte mig. I det kraftiga regnet hade de ynka avloppen till självlänsen inte svalt allt vatten utan mycket hade runnit ner i motorrummet genom luckan som inte har nån tätning. När vattennivån nådde svänghjulet på motorn hade det kastat runt det oljebemängda vattnet i hela motorrummet. Jag hade ett litet läckage på hydralolja som jag inte hittat. Den ena batteriladdaren som jag monterat till 110 Ah batteriet fungerade inte när jag provade den i våras, så jag tog en annan jag hade och anslöt den provisoriskt till batteriet. Laddaren hade jag stoppat ner på sidan av batteriet i batteriboxen. Batteriboxen stod nu full av vatten och det var pga detta som jordfelsbrytaren löste ut.

Plockade bort den dränkta batteriladdaren och därefter fungerade resten av min landströmsanläggning. Det är ganska tröttsamt att ha itu med sådana här problem. Det första att göra var att pumpa ut vattnet i motorrummet. För handlänspumpen kan man välja om man vill pumpa ut ur motorrummet eller under propellerhylsan. Det är bara på det sistnämnda stället som det brukar komma vatten. När jag pumpat ut vattnet under motorn och ändå var i pumpartagen, pumpade jag ur det vattnet som fanns under hylsan också. När det bara var några tag kvar att ta gick något sönder inne i pumpen.

När jag köpte båten satt det en Gusher 10, aluminiumpump med gummimembran. Gummimembranen var trasiga, men jag hade en liknade ny Plastimopump som jag satte in. Gusher 10 är en kvalitetspump som kostar 4 gånger så mycket som Platimopumpen. Det finns dock renoveringssatser till Gusher 10-pumparna, men de kostar ungefär lika mycket som en hel Plastimopump.

Dagen därpå skulle det bli nordlig vind och skapligt väder ett par dar, sen var det ganska dålig väderleksrapport under några dar längre fram i perioden. Då jag hade tänkt segla dit vindarna bar, passade bra att segla hemåt. Att städa motorrummet och byta pump och batteriladdare är betydligt enklare i hemmahamnen, och det passade ju bra under de dagarna som det dålig vädret varade. Det kan alltid va lite olika grejer som behövs och skall man skaffa nåt är det alltid lättare hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar