torsdag 4 februari 2010

Länspumpsbyte

Väl hemma på båtplatsen i Springet började nästa dag med det tråkigaste. Avfettning och rengöring av kladdet av hydralolja i motorrummet. När det var klart tog med mig den gamla Gusher 10-pumpen ut till Fiskarföreningen Norden på Smögen. Efter en del letande hittade de en renoveringssatts till pumpen. Köpte också den största CETEC-laddaren de hade hemma.

Det var väldigt bökigt när jag bytte pump tidigare. Då hade jag hjälp av en kompis. Det var minst lika besvärligt att komma åt nu när jag var själv. Man skall hålla på muttern på ena sidan skotte och skruva på bulten på den andra sidan. Som vanligt med båtjobb sitter de ju så till att man inte kan se utan måste känna sig fram. Men allting går och jag fick dit pumpen. Kan man bara hålla sig lugn och inte bli irriterad går det egentligen mycket lättare. Jag har alltid beundrat bilmekaniker som kan hålla på att skruva på motorer när det sitter så trångt till som det ofta gör.

När jag lossat Plastimopumpen och plockat isär den, var det bara en mutter som släppt. Skruvade ihop den och kommer att använda den till att pumpa ut avfallet från den kommande toatanken. Plockar nog isär den igen och lägger lite loctite på gängorna på muttern innan jag monterar den som toapump. Det är ju viktigt att skapa möjligheter för lite spänning här i livet. Har pumpen en gång gått sönder så är det ju inte omöjligt att den går sönder igen, men den är ju nästan ny och jag är snål i vissa läge. Dessutom hoppas jag på att kunna använda sugtömning i huvudsak och bara ha Plastimopumpen i nödfall.

Gjorde en rockad med mina CETEC-laddare. Den relativt lilla som fungerade, flyttade jag till 110 Ah-batteriet även fysiskt, inte bara sladdarna. Den nya stora monterade jag och kopplade in på mina 3x75 Ah batteri. Det var nästan ännu besvärligare än att montera länspumpen. Att ligga raklång på durken i däckssalongen och demontera och montera själva laddarna och stoppa in sladdarna i förborrade hål, går väl någorlunda. Att sedan ligga på knä inne i däcksalongen och hänga med överkroppen med huvudet ner i maskinrummet är ganska ansträngande. Man är ingen ungdom längre. Glasögonen ramlar ner hela tiden och utan dem kan jag inte se. Tejpade till slut fast dem i pannan och efter ett antal pauser hade jag fått gjort alla pressningar och anslutningar.

En ordentlig städning av båten efter arbetet och tidigare seglingen blev det också gjort. När man är hemma är det alltid så många andra saker som dyker upp och påkallar sin uppmärksamhet. Men det gjorde inget. Det var skitväder med mycket vind och en del regn precis som den tidigare väderleksprognosen lovat. Så jag hade ingen speciell lust att ge mig iväg. När det fina vädret kom några dar senare, var jag klar för avgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar