Jag har valt den minsta av Webastos luftvärmare Air Top 2000 ST. Den var i första hand avsedd som defroster på de främre rutorna i däcksalongen, men jag drog ju naturligtvis slangar till några uttag runt om i båten.
Tanken var att jag skulle komplettera med en Glembringskamnin. Även denna kamin tänkte jag ta en av den minsta som de tillverkar tex Universalkaminen IG 92/6 på 2 kW. Den har en skorsten på bara 70 mm diameter, vilket jag tycker är en fördel ur installationssynpunkt. Den varianten jag tänkt mig är en isolerad värmare med slinga för vattenburen värme.
Om och när den vattenburna värmensystemet med Glembringskaminen blir installerad blir ju det systemet förstahandsvalet. Om jag behöver värma upp snabbt eller behöver defroster på rutorna är det ju bara att starta luftvärmaren. Skulle man va ute på hösten/vintern och värmen inte räcker till kan man ju köra bägge systemen.
Att jag tänkt i banorna av två ganska små värmesystem beror på att det i regel behövs ganska liten effekt för att hålla värmen under de tiderna man normalt använder båten och jag tror det är bättre att köra på full effekt med en liten värmare än att köra på låg effekt på en stor värmare och ofta ändå bli tvingad ventilera bort värmen.
Det är ofta svårt att få en bra placering. för en Glembring- eller Reflekskamin pga skorstenen. I däckssalongen alldeles till BB om ingångsdörren finns ju en sittbänk med stuvfack under. Under stuvutrymmet är det ganska mycket tomrum. Funderar på att sänka ner en låda av aluminium eller rostfritt, så långt det går och sätta kaminen i den.
Om man gör lådan med en fläns i överkant går det att ta bort kaminen, skruva loss flänsen och lyfta lådan rakt upp om det behövs. Stuvutrymmet under sittbänken delar jag av, lite större än plåtlådan och klär sidorna med plåt.
Ventilationshål i lådan för att överskottsvärme skall sprida till utrymmet under durken och även ventilationshål i överkant sittbrunsbänken för att ventilera ut överskottsvärme till däckssalongen. Även om den kamin jag funderar på att installera kommer att va isolerad så kommer jet ju att bli ganska varmt i det begränsade utrymmet där kaminen kommer att stå.
Skorstenen kan komma upp precis framför masten. Även skorstenen tror jag bör va isolerad inne i däckssalongen för att man inte skall bränna sig om man av misstag tar tag i den. Det är ju lätt att tappa balansen och ta tag i det närmaste under segling. Funderar även på att sätta några rostfria rör eller liknade mellan sittbänken och rufftaket som skydd för skorstenen.
På bilden har jag försökt rita i skorstenen (röd) och eventuella skyddsrör (gröna). Det ser ut som om skorstenen kommer framme vid bordet, men det är meningen att den skall sitta strax framför skottet mot sittbrunnen.
Expansionskärl och dagtank för olja till värmaren i sittbrunsbänken. Bäst va om man kunde ha nån form av pumpautomatik som fyller på oljetanken, men även en monterad handpump.
En cirkulationspump är väl självklart, men det hade varit intressant om man kunde få självcirkulation i systemet. Hade en Ge-Hå/POD-värmare i min havsfidra. Det fanns en burk som kallades för cirkulationsdom. Med den inkopplad blev det oerhört bra självcirkulation.
Kommer så småningom att diskuterar mina tankar med Glembrings, men det hade varit intressant att höra din synpunkt i frågan. Skriv en kommentar eller maila mig om du har idéer eller synpunkter.
Tanken var att jag skulle komplettera med en Glembringskamnin. Även denna kamin tänkte jag ta en av den minsta som de tillverkar tex Universalkaminen IG 92/6 på 2 kW. Den har en skorsten på bara 70 mm diameter, vilket jag tycker är en fördel ur installationssynpunkt. Den varianten jag tänkt mig är en isolerad värmare med slinga för vattenburen värme.
Om och när den vattenburna värmensystemet med Glembringskaminen blir installerad blir ju det systemet förstahandsvalet. Om jag behöver värma upp snabbt eller behöver defroster på rutorna är det ju bara att starta luftvärmaren. Skulle man va ute på hösten/vintern och värmen inte räcker till kan man ju köra bägge systemen.
Att jag tänkt i banorna av två ganska små värmesystem beror på att det i regel behövs ganska liten effekt för att hålla värmen under de tiderna man normalt använder båten och jag tror det är bättre att köra på full effekt med en liten värmare än att köra på låg effekt på en stor värmare och ofta ändå bli tvingad ventilera bort värmen.
Det är ofta svårt att få en bra placering. för en Glembring- eller Reflekskamin pga skorstenen. I däckssalongen alldeles till BB om ingångsdörren finns ju en sittbänk med stuvfack under. Under stuvutrymmet är det ganska mycket tomrum. Funderar på att sänka ner en låda av aluminium eller rostfritt, så långt det går och sätta kaminen i den.
Om man gör lådan med en fläns i överkant går det att ta bort kaminen, skruva loss flänsen och lyfta lådan rakt upp om det behövs. Stuvutrymmet under sittbänken delar jag av, lite större än plåtlådan och klär sidorna med plåt.
Ventilationshål i lådan för att överskottsvärme skall sprida till utrymmet under durken och även ventilationshål i överkant sittbrunsbänken för att ventilera ut överskottsvärme till däckssalongen. Även om den kamin jag funderar på att installera kommer att va isolerad så kommer jet ju att bli ganska varmt i det begränsade utrymmet där kaminen kommer att stå.
Skorstenen kan komma upp precis framför masten. Även skorstenen tror jag bör va isolerad inne i däckssalongen för att man inte skall bränna sig om man av misstag tar tag i den. Det är ju lätt att tappa balansen och ta tag i det närmaste under segling. Funderar även på att sätta några rostfria rör eller liknade mellan sittbänken och rufftaket som skydd för skorstenen.
På bilden har jag försökt rita i skorstenen (röd) och eventuella skyddsrör (gröna). Det ser ut som om skorstenen kommer framme vid bordet, men det är meningen att den skall sitta strax framför skottet mot sittbrunnen.
Expansionskärl och dagtank för olja till värmaren i sittbrunsbänken. Bäst va om man kunde ha nån form av pumpautomatik som fyller på oljetanken, men även en monterad handpump.
En cirkulationspump är väl självklart, men det hade varit intressant om man kunde få självcirkulation i systemet. Hade en Ge-Hå/POD-värmare i min havsfidra. Det fanns en burk som kallades för cirkulationsdom. Med den inkopplad blev det oerhört bra självcirkulation.
Kommer så småningom att diskuterar mina tankar med Glembrings, men det hade varit intressant att höra din synpunkt i frågan. Skriv en kommentar eller maila mig om du har idéer eller synpunkter.
Dagtanken (ca 50 l) till Glembringen, i min brors fiskebåt, kopplades i serie med dieselreturen från motorn till huvudtanken. Då kan inte värmaren "tömma" huvudtanken.
SvaraRaderaMvh Lasse L
http://lasselundell.se/page24.html
Jag har också tänkt i de banorna. På ett par tidigare båtar har jag haft retur från motorn till tanken, dock inte på alla. På Thallathas MD 11C finns ingen retur till tanken?
SvaraRaderaGår det att montera?
Då behöver det väl va ett breddavlopp från dagtanken?
Hur mycket bränsle kan det rinna genom returen?
Intressanta tankar. Jag är oxå i värmartankar. Har en wallas 1800 B som funkar fint. Funderar på att komplettera med en POD eller en Glembring. HAr även fått tips om att Sigmar 120 är bra.
SvaraRaderaKolla även här http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_079k.htm