torsdag 4 februari 2010

Vinterplats

Hade tänkt att börja med att jobba med båten efter semesterseglingen i Augusti. Visserligen hade jag lovat mina döttrar i Stockholm och Karlstad lite hjälp med diverse arbete i lägenhet och villa, nån vecka och några helger under hösten. Dessutom fick min mor helt plötsligt en lägenhet på ett äldreboende i Göteborg i mitten av september. Jag fick fullt upp med att åka Göteborg - Karlstad - Stockholm hela hösten. När det äntligen började lugna ner sig i mitten av november var det hög tid att tänka på båten.

Jag har ju ett permanent båthus på Munkedals båtklubb som ingick i köpet av Thallatha, men där har jag min storfidra uppställd. Skulle fixat en del på den inför försäljningen, men jag har inte haft vare sig tid eller ork. Just nu är det arbetet uppskjutet till sommaren 2010 när det förhoppningsvis är lite varmare ute. Men det arbete som jag tänkt göra på Thallatha denna vinter kan man lika gärna göra med båten i sjön. Hade först tänkt lägga mig längs A-bryggan i Springets småbåtshamn, där jag har min bohusjulle. Det finns inte så många Y-bommar där och alla båtarna från min plats och till närmsta Y-bom inåt land var upptagna och där skulle jag gott få plats.

Att jag ville ligga längs bryggan beror på att den tidigare ägaren knäckte mantåget på SB-sida och ryckte ett par mantågstöttor ur däcket med skruv och allt. Det är lättare om man kan stå på pontonbryggan, när man reparerar och monterar nytt.

Dessvärre konstaterade jag att strömmen var bruten på pontonbryggorna, och tillgången på ström är ju helt avgörande för att det skall gå att jobba. En av de större båtarna längst ut hade en lång sladd dragen till sin sjöbod, som ligger vid pontonbryggans landfäste.

Funderade ett tag på att skaffa mig ett bensindrivet elverk. När jag var borta på A-bryggan för att kolla på platsen fick jag se en plats som tillhör en kille jag känner och som har sjöbod strax intill platsen. Det låg ingen båt på där. Han bor dessutom i huset närmast sjöboden så jag gick upp och frågade om jag kunde få hyra platsen över vintern och dessutom ta ström från hans sjöbod. Det var inga problem. Flyttade båten dit och installerade ett 1-fas uttag på utsidan sjöboden och en säkringsapparat med jordfelsbrytare som föregicks av en elmätare vid elcentralen inne i boden. Det var en perfekt lösning på min vinterplats. Dessutom kan jag använda så mycket ström jag behöver utan att skämmas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar