tisdag 27 april 2010

Sunnanå

Över en kopp kaffe, under Söndagens besök i Karlstad, kom ämnet Sunnanå upp. Om jag skall va ärlig har jag inte riktigt fattat vad det handlar om och visste inte ens var det låg. Det senare var ju lätta att utreda. Några km nordväst om Mellerud.

Då Sunnanå ligger efter en av de vägar som vi kör när vi kör hem, åkte vi den vägen. Man är ju nyfiken.

En sak är ju anläggningen ett bevis för. Människan är ett flockdjur. Dessvärre eller som tur är hör jag till den minoritet som nog kan betecknas som enstöringar.

Hade det varit frågan om en ren sjöbod till båtplatsen så hade det väl varit ok - om vi bortser från priset. Men som sommarstuga - som det ju egentligen är - skulle jag aldrig kunna tänka mig. Men som tur är vi människor olika. Varje liten sjöbodsdel har två rum och två sovloft med var sin brant trappa, toalett, köksdel i ett av rummen och kommunalt vatten och avlopp. Och det är tillåtet att bo där. Jag tycker egentligen inte att själva iden är så förfärligt dum. Och det stör inte mig.

Det låg redan ett antal båtar med massa spöhållare och annan utrustning för fiske, vid några av bodarna. Är man intresserad av den typen av fiske och bor i nån av de större städerna är det detta kanske en perfekt lösning. 

 Så här har man tänkt fortsättningen. Den främre raden av de flytande grå sjöbodarna skall flyttas till en egen lagun och det skall grävas ut ytterligare.

Vad historien beträffande detta "svartbygge" egentligen handlar om är kanske inte lätt att förstå, men Göteborgspostens artikel "Storleken har en viss betydelse" kommer kanske ändå när sanningen.

Melleruds kommun försöker förklara sig.


Även Regeringsrätten har synpunkter.

Jag får säga som en man som yrkesmässigt byggde bryggor och liknande. Sista jobbet på hösten var klar och han hade fått betalt. Han lät dock en del utrustning ligga kvar. När han kom på våren för att hämta sina grejor, kom någon och talade om för honom att isen tagit bryggan han byggde hösten innan, varpå han fällde det  som kom att bli ett lokalt bevingade uttrycket; " Det är gott att inte ha med det att göra".

Det som imponerade mest för min del med Sunnanås hamn var just Melleruds båtklubbs hamn och gästhamnen. Första hamnen efter Hjortens Udde om man kommer söderifrån och naturligtvis sista före, om man kommer norrifrån. ca 8 distansminuter till Hjortens Udde och ytterligare ca 4 till Dalbergsån, som är nästa ordentliga hamn söder om.

Tätprickad insegling till Sunnanå. Kan kanske va besvärligt om det är dåligt väder. Området är ju grunt runt omkring. På Båtklubbens hemsida finns mycket information om hamnen och närområdet - läsvärd.

Den största behållningen av omvägen var kanske en affisch på anslagstavlan: Tommy Emanuel spelar i Mellerud den 21 Augusti. Denne gudabenådade Australiensiske gitarrist har nog gått om Chet Atkins som min favoritgittarist. Lyssna och njut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar