fredag 2 april 2010

Havsfidra nr 822

Fick ett mail att jag fått en kommentar inlägget om havsfidror och min sammanställning om dessa båtar. Skrev längst ner mitt svar/kommentar; "Skickar dig ett mail" - egentligen oerhört dumt av mig. Det gick naturligtvis inte. Mailet var ju ett mail som bloggen skapat för att uppmärksamma mig på att det kommit en kommentar som jag skulle godkänna, vilket jag naturligtvis genast gjorde.


Bosse, om du läser detta skicka mig ett mail på nån av mina mailadresser; thallatha@hotmail.com eller fidraseglare@telia.com



Bosse sa...

    Har just köpt Mia från -74. Nr 822 kan det stämma. Hade man skilld numrering i Finland. H. Boris Asplund Jakobstad Finland




Thallatha sa...

    Det där med numrering är en historia för sig. Inte ens Fiskätravarvets försäljningsmatrikel stämmer till 100%. Det finns några båtar som har samma nummer. Om det är segelnummret så kan det bero på olika saker. Det finns ju många olika sätt att numrera. Till min motorseglare Thallatha har jag ett SXK nr 112. Det är ett personligt nr som endast jag egentligen kan använda. Sen finns det tex KR-nr och många andra nr serier. Ni kanske har något i system Finland? Om båten är byggd på Fisksätravarvet, så bör det sitta en fastplastad "skyllt" på skrovets styrbordsida, i aktern, uppe under däcket. Du får lyfta på den runda luckan i aktern.

   

På insidan skrovet, ungefär vid den röda pilen bör nummerskylten sitta.

Skylten har två olika sifferserier. Den lägre är din havsfidras tillverkningsnummer och det som vanligtvis används som segelnummer. Den högre är ett löpnummer över båtar tillverkade av Fisksätravarvet.

Är intresserad om all  information om havsfidror och storfidror. Känner ni till något så skicka mig gärna ett mail på någon av adresserna ovan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar