lördag 17 april 2010

Kojbotten

Arbetet med Thallatha går framåt men ändå långsamt. Jag håller på på flera fronter och nu har jag i alla fall fått lagt tillbaka  kojbotten. När jag rev den gamla integraltanken var jag tvungen att ta bort ett par av de reglar som den vilade på. Tog ett par raka brädor och kapade till så att de så att de passa de in på snedden. Hade först försökt med mina rättskivor (långa vattenpass) men de var för korta.

I och med isoleringen var skivorna till kojbotten för breda. Jag hade ju lagt på 2,3 cm på varje sida. Hade kapat till skivorna till kojbotten. Med hjälp av  ett par av spillbitarna fick jag rätt höjd på de reglar som kojbotten skulle vila på och reglarna skruvades fast.

Eftersom jag hade gott om spillbitar av 10 mm liggunderlag, skar jag till en bit som passade i hålet för manluckan. Kanske inte nödvändigt, men det skulle nog kunna bli en del kondens mot aluminiumskivan.

Locket till tanken kom 4 mm under kojbotten i framkant och 9 mm under i bakkant.Jag har ju många spillbitar av de flesta material ståndares hemma i snickarverkstaden. Det fanns en skiva som var tillräckligt stor för att passa som utfyllnad. När jag med stor möda dragit fram hyvelbänken och lyft ram skivan, visade det sig av en skiva med teakfaner på ena sidan. Jag var allt för snål att ta den till utfyllnad. Hittade en skiva masonit belagd med nått tunt laminat. Föga båtmässigt, men det fick duga så länge. Limmade på några remsor av plyfa för att överkanten skulle komma i nivå med kojbotten.

Man påstår ju att Kajsa Warg (1703 -1769) har myntat uttrycket ”Man tager vad man haver”, detta lär ju inte stämma, men i alla fall. Förutom att jag tog en massoniskiva till utfyllnad, använde jag några regelbitar, ett låda med rostfria skruv, en hyvel min borrmaskin och ett batteri till en batteridriven borrmaskin för att skapa ett visst limtryck.



Medan limmet torkade passade jag på att  måla över utrymmet framför vattentanken med Toplack en andra gång. Första gången jag målade var det ganska kallt ute och det tog lång tid innan färgen torkade ordentligt. Jag lyckades under det fortsatta arbetets gån göra en hel del skador på färgen.

Skivorna till kojbotten hade jag under arbetet kladdat ner i viss mån med epoxy och limfläckar. Körde av färgen ner till ren trä med min grovrengörare. Tog med mig skivorna hem för att måla dem. Den stora trekantiga skivan i fören hade slagit sig relativt mycket efter att jag tagit bort färglagret på ena sidan. 

Fjordvarvet hade i varje fall inte sparat på färgen. Såg när jag slipade att det var flera lager, med lite olika nyanser. Målade över skivorna med grundfärg och Toplack. Tyckte att skivan gick tillbaka en aning men inte helt efter att den fått torka ett dygn. 

Det märktes inte heller så mycket när jag lagt skivorna på plats. Skall dock lägga en 4 mm plyfaremsa i mitten på regeln i akterkant och dra fast skivan i regeln med ett par skruv, så får vi se hur det ser ut när det är dags att skära till de nya madrasserna. Men det blir nog inte förrän om ett par månader. Skönt när i alla fall nått blir klart.

Skulle visserligen behövas städas av efter allt slipdamm som lagt sig på den nya inredningsmattan efter att jag passat till skivorna till kojbottet, men jag skall som nästa moment passa till de hyllorna som skall va längs fönsterna öve stuvfacken. Detta kanske redan om ett par dar. Då blir det återigen en massa hyvlande och slipande, så ja tror att jag väntar.

Det är som en gammal arbetskompis brukade säga;" det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar