fredag 16 april 2010

Mord i Kungshamn

Det var den stora rubriken jag möttes av när jag slog upp Bohusläningen i morse. 

Den man som för några veckor sen hittade död i vattnet vid resturangen Havsnära som ligger utefter den relativt nybyggda "Strandpromenaden", hade skador som måste ha tillfogats av någon annan person. Mannen hade lämnat en krog i centrala Kungshamn kl 03.00 på Söndagennatten, och hittades, flytandes i vattnet, som promenerade på bryggpromenaden på Måndagsmorgonen (om jag inte minns fel). Mannen var från Göteborg, men hade ett fritidshus i Kungshamn.

Platsen där mannen hittades död, flytandes i vattnet, var den platsen varifrån min  första alldeles egna seglats utgick från. Då kallade vi bryggan för "Sol-Johans bugång" eller "gammal färgeriet", men det är väl snart ingen som kommer ihåg.


För lite över ett år sen inträffade ett annat spektakulärt dödsfall i Kungshamn. Polisen trodde först att det var frågan om ett mord, men kom så småningom fram till att han ramlat ut för en trappa strax intill där han hittades. Mannen hade glömt sin jacka efter en kväll på krogen. Han lär ha gått hem till en av krogens innehavare för att försöka få tillbaka sin jacka, då det var kallt. Det var utför krögarens trappa polisen trodde mannen hade ramlade. Det var utanför det hus som ägs av den nu misstänkt mördade mannen, som  den mannen som omkom för ett år sen, hittades. Märkligt sammanträffande. Det förkommer nästan aldrig vare sig mord eller andra suspekta dödsfall i vårt samhälle.

För några år sen hittades en yngre man död i vattnet vid "bryggpromenaden" efter en kväll på krogen. I alla de här fallen nämns sprit som en ingående ingrediens och åtminstone i två av fallen som en starkt bidragande orsak. Vi det tillfälles höjde starka röster för hur oansvarigt det var att ha en brygga som saknade skyddsräcke. Att supa sig full är väl en rättighet som tillhör kulturen och som inte med ett ord får ifrågasättas. Sen är det nog också väldigt viktigt att vissa kan tjäna pengar på eländet. Nåt ansvar kan man väl inte kräva att de som tjänar pengar tar för följderna av sin verksamhet - eller?

Jag var till Helsingfors med en av Finlandsbåtarna för nåt år sen. Frampå kvällen blev jag kaffesugen och  gick bort till en servering för att få mig en kopp kaffe. Personalen höll på att plocka bort bakverken från disken. Klockan var ett par minuter efter klockan åtta och kaffet var stängt. Nått kaffe kunde jag inte få. Däremot kunde jag få köpa sprit i hur stor omfattning som helst - hela kvällen. Det är synd om oss som tillhör minoritetsgruppen nykterister - eller?

Det sista är ju en petitess (bagatell, obetydlighet, småsak, struntsak) i sammanhanget jämfört med när en relativt ung människa får sätta livet till under tragiska förhållanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar