måndag 12 april 2010

Manlucka

Ordet manlucka får mig, som Peter Harrysson brukade säga som programledare i "Så skall det låta", "osökt att tänka på" "Eldarevalsen" av Evert Taube. Evert besjunger ju i den visan Charlie Barrs öden och äventyr som eldare på olika ångbåtar och de sista stroferna i visan avhandlar ju ett ödestiget äventyr med en manlucka inblandad.

Jag har seglat med britter och yankees och allt,
ja, med tyskar, ja, med portugiser,
det var hemskt när man gick utan hyra och svalt
och fick smörj av Antwerpens poliser.
Men det värsta var nog, när vi hade gjort rent
i ångpannorna ner i Bordeaux,
för jag somna i kitteln och märkte för sent
att manluckorna skruvades på.

Ja, jag vakna när vattnet blev påsläppt, you see,
och kamraterna eldade under,
det var kolmörkt i kitteln och vattnet det steg,
så jag flydde ju högst uppinunder,
men där var det ju stopp, där var manluckan på
och jag tänkte, nu är det nog klokt,
Charlie Barr, att du kvickt läser upp fader vår,
för här, blir du ju levande kokt!

Som jag läste min bön fick jag höra ett ljud,
det var någon där uppe som knacka!
Och så öppna nån luckan och skrek: "Herre Gud,
här är Charlie ju kvar med min hacka!"
Det var donkeyman själv, han var skotte, you know,
och se hackan jag hade va hans!
Det va den som han sakna men medge ändå
att det samtidigt gav mej en tjangs!

Lika äventyrligt var det ju förstås inte alls när det gällde manluckan på Thallathas vattentank. Den kunde ju på sin höjd förorsaka våta madrasser till kojen i förpiken. Däremot renderade (gav, förskaffade, ådrog) läckaget mig en hel del arbete. Det inte var det direkt gratis heller. Epoxy kostar ju en hel del, även om man köper den på Biltema.

Av arbetet på vattentanken återstod nu bara montering av locket. Plyfaskivan  var ju redan plastad och klar. En manlucka är ju alltid bra, så man slipper demontera hela locket på tanken om man vill göra rent vid nått tillfälle. Jag hade ju kvar den provisoriska manluckan bestående av en 10 mm aluminiumplåt på 20 x 30 cm. De var ju färdig med skruvar och allt. Måttade till den och sågade ur en bit i locket samt märkte och borrade hål för skruvarna. 


Jag hade skaffat långa skruvar för att kunna montera den inne i den gamla tanken. Eftersom jag hade långa skruvar kunde jag hålla plåten till manluckan ner i tanken och få skruvarna på gängor. Jag gjorde likadant på det nya locket, fast där var det mycket enklare. Jag kom ju åt från bägge sidor. Stoppande ner de fyra skruvarna i de försänkta hålet på locket och skruvade så att de tog på gäng i plåten till manluckan. Hade på sikaflex och skruvade till skruvarna så att sikaflexen trängde ut. Egentligen skulle jag lagt en vanlig packning. Med packning av sikaflex kan det bli svårt att få loss manluckan om jag skulle vilja det i framtiden, men den dagen den sorgen. Jag får väl skruva ur skruvarna och såga genom sikaflexen med ett bågfilsblad eller liknande.











Jag har haft locket till tanken att sitta på och även som underlag när jag limmat isolering och inredningsmatta. Som synes hade jag fått en hel del kladd på locket. Tog flexen med grovrengöraren från Biltema och slipade över lockets ovansida. Det blev rent och fint. Ytan duger gott att måla på, naturligtvis efter avtorkning med nått lösningsmedel.















Kommer att måla över det tillsammans med resten av kojbotten som också fått en hel del lim- och epoxystänk.

 Borrade hål genom locket och försänkte för fastsättningsskruven. Ett hål på var 10 cm ungefär. Borrade även genom glasfiberflänsen i överkant på tanken - upplaget för locket, med ett lämpligt borr för plåtskruvarnas kärndiameter.









Efter rengöring av tanken, dammsugning och urtvättning, la jag på rikligt med sikaflex på flänsen och skruvade fast locket för gott - hoppas jag i varje fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar