onsdag 23 december 2009

Fjord 28 cs


Hej och välkommen till min blogg. Jag heter Tommy Andersson och bor i Kungshamn i mellersta Bohuslän.

Bloggen kommer att i huvudsak handla om min senaste (och kanske sista) båt Thallatha, en motorseglare av typ Fjord 28cs och den ombyggnad jag kommer att göra för att anpassa den efter min tankegång och behov. Om du som läser detta har åsikter om det jag skriver eller gör så är jag glad om du vill ge en kommentar. Har du egna idéer eller tipps lika så. Ni får också gärna maila till mig om det passar bättre.

Fjord 28cs ritades 1975 av Eivind Amble och arkitekt Geir Grung. Den byggdes av Fjord Boats, Norge, fram till 1982. Hur många som tillverkades vet jag inte. Min båt byggdes 1979.

www.udkik.dk skriver;"Avantgardistisk motorseiler med harmonisk seilbåtskrog. Meget god plassutnyttelse med 6 soveplasser i 3 separate kabiner. Innvendig styreposisjon, sentercocpit, masten plassert i cocpit for enkel betjening - lite storseil, kjempestor rullegenua. Kjølen trukket akter for å kompensere for masteplasseringen. Båten var et samarbeidsprosjekt mellom nav.arch. Eivind Amble og arkitekt Geir Grung. Var ment å være "fremtidens Cruising Sailor". Kultbåt"

(Avantgarde (franska - förtrupp) är en benämning på en grupp av till exempel konstnärer, författare eller musiker, som vid en viss tidpunkt uppfattas som mest nyskapande och innovativa i sin teknik eller val av motiv.)


Längd 8,6 meter - 28 fot och en bredd på 3,05 m. Båten sticker 1,45 m enligt specifikation, men det brukar ju ändra sig efter tiden har jag märkt. Deplacementet är på 4 500 kg, också det enligt spec. Kölen är en lång fenköl som, pga den mycket långt akterplacerade masten, sitter långt akterut för att lateralplanet skall harmonisera med segelplanet. Kölen är en järnköl på 1600 kg.


Det är mycket
goda boende-
utrymme,
tyvärr på
bekostnad av
utvändiga
stuvutrymme.
En liten
ankarbox på
fördäck. Annars
finns det inget utvändigt stuv i aktern för ankare med lina, fendrar, förtöjningstampar mm. Det enda stället är det mycket stora motorrummet med en stor lucka mitt i sittbrunnen. Men det är ganska opraktiskt att förvara sånt man vill ha lätt åtkomligt där. Man kan naturligtvis dra in våta och illaluktande "dräggtåg" och annat och lägga i stuvutrymmena under sittbänkarna i salongen, men det tilltalar mig inte alls.


Vi seglare är ju ett, i många fall, ett konservativt släkte, och jag får ofta komentarer angående båtens utseende och riggning. Anledningen till att jag köpte denna mycket udda båt är att jag ofta under mina seglatser de senaste åren fått problem med ryggen pga att jag blivit kall och våt. Efter en tur i kompisens motorseglare började jag fundera på en båt med invändig styrplats. Efter en del letande hittade jag denna båten efter ett tips från en kompis, nästan garnngårds.

Ett krav var att den skulle segla någorlunda och det tror jag att den gör med sitt (visserligen Norska) LYS-tal på 1,01. Jag har seglat den under sommaren 2009, men inte fått testat den fullt ut vad det gäller seglingsegenskaper.

2 kommentarer:

  1. Hello, my name is Alan from England, I have a Fjord 28CS but it has no documentation. Do you know of anyway I can get a user manual, either copy or pdf?
    I see yours has 2 foresails which is interesting, what was the reasoning behind this modification? my email is alankyle007@btinternet.com if you can help me locate any archive documents I would be very grateful! - Alan

    SvaraRadera
  2. Hello, i have a Fjord 28cs, i change engine 3GM Yanmar 30F 27HP. I want to change propeller but i don’t know my original hydraulics oil motor RPM ???. Just i know oil pomp is a volvo F11C-19. Please help me !!! I want to know hydraulics oil motor RPM from Fjord 28CS please!

    SvaraRadera