onsdag 23 december 2009

Kungshamn - Krokstrand 2005

Har man seglat från Haparanda till Kungshamn så måste man väl ta den ynka lilla återstående sträckan av den svenska kusten. I månadsskiftet Augusti/September 2005 tog jag en långhelg och stack iväg. De olika TV-meteorologerna försökt var och en muntra upp vädret. Helen, meteorlog på SVT, gav den sämsta prognosen.

Torsdag kväll seglade jag till Väderöarna. Nu fick jag plats inne i Lotshamnen. När jag var där med Johan veckan efter midsommar fick vi ligga ute på berget. Det har aldrig hänt mig tidigare.




Nästa dag blev vädret som Helen hade förutspått - trist och tråkigt - regnigt och med dålig sikt. Seglade så småningom in under Svinesundsbroarna och tog natthamn i Halden. Det var min första utländska hamn med Santa Maria. I Halden samlades stort antal Redningsskøyter denna helg.

Startade tidigt på morgonen och seglade söderut i Idefjorden Rundade gränskummlet och jag hade därmed avverkat hela den svenska kusten.











Gick in till Krokstrand och försökte få nån stans att ligga. Det var dåligt med bryggor. Även för en sån liten båt som en storfidra. La mig till slut ute på den enda fiskebåten. Efter att ätit middag och en kort promenad iland kände jag mig färdig med Krokstrand.

Styrde kosan norröver igen. Inifrån är Svinesundsbroarna mycket imponerande. Det finns ett tänk i konstruktionen och de passar som bäst att se inifrån.






Natthamn på Ramsö innan sträckan hem till Kungshamn avslutade årets seglatser. Gott om båtar i Ramsö hamn denna första helg i September.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar