onsdag 23 december 2009

Katamaranperiod

Bygget av PoP 16 var nog det roligaste jag hade gjort dittills. Jag tror redan det var under våren 1968 som jag läste en artikel om en katamaran som jag har för mig hette BELO och som var tänkt för självbygge. Gick med i Catamaran och Trimaranseglarförbundet - SCTS - och läste med liv och lust deras tidning. Följde en artikelserie om en konstruktion av Hans Jûrgen Sazz. En båt som byggde på en cirkelbåge, där bägge pononerna var symetriska . Även bygget mellan pontonerna (vingen?) hade en symmetrisk form, har jag för mig.

Jag byggde plugg och form till skrovet i skala 1:10 och bockade till en aluminiumplåt som form för "vingen". Jag har fortfarande dessa modellformar liggandes i källaren. Tänkte bygga en modell i glasfiber, men som oftast när det gäller mitt modebyggande blir dom bara påbörjade.

BELO var en katamaran på ca 9 meter och som konstruerats och tillverkades av någon som hette Loretsson i närheten av Göteborg. Det gick att köpa enbart pontonerna och bygga resten av katamaranen själv i marinplywood.

Efter mycket funderande tog jag mod till mig och ringde telefonrummet i annonsen. När jag framfört mitt ärende till den killen som svarade sa han ungefär: "Katamaran, va e de. Jag vet inget om båtar. Vi hade en eka för sisådär 30 år sen". Där slutade min katamaranperiod. Sen kom höststormen 1969 och PoP 16;en blev skrot. För försäkringspengarna plus lite till köpte jag ett plastskrov till en 27-fots havskryssare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar