fredag 27 juni 2014

Rapport från en skurhink

Nej detta är ingen recession av Maja Ekelöf bok med samma namn. Jag har inte ens läst den. Men det är kul att sätta lite dubbelbottnade rubriker.

I mitt inlägg om vårutrustningen avslutade jag ju med att berätta om de svårigheter som inträffade när jag skulle lägga till vid min båtplats.


Motorn stannade helt plötsligt och gick inte att få igång. Elen var helt utslagen. Drev rakt över hamnen.

Egentligen var det kompisen, sjökaptenen Ingemar som styrde Thallatha tvärs vinden för att komma till en skaplig plats att lägga till på. En gammal träfiskebåt. Den vid pilen på bilden. 

Det mesta är ju fusk här i världen - så och denna bild. Egentligen låg inte träfiskebåten just där på originalbilden, men jag förhalade henne i "paint"


Att motorn stannade berodde på glappkontakt i anslutningen till manöverpanelen på motorn. Efter att jag tagit loss kontakten - vid den röda pilen - och satt tillbaka den igen, fungerade motorn. Jag säkrade den dessutom med ett buntband.

Kom så småningom på att jag hade loss kontakten för ett par månader sen, när jag återmonterade de två kranarna som väljer vilken del av kölen som handlänspumpen skall pumpa från.

Troligtvis fick jag inte dit kontakten ordentligt då. Efter det har jag bara gått ett par kortare turer.  

Egentligen bra att sånt här händer under så gynnsamma omständigheter.

Sen kan man ju diskutera om man skall ha en stopp som fungerar på det sättet. Det har sina för och nackdelar - helt uppenbart


Startade motorn och gick bort till platsen. Högg bojen med min bojkrok som sitter i en Ankarolina. Gav båten en puff framåt för att nå bryggan och backade lite för att den skulle stanna. La ur backen och sprang fram på däcket för att ta förlinan.

Det visade sig att jag inte fått ur backen ordentligt. Har två manöverplatser och en växel för motorreglagen och ibland får man inte ur backen trots att man tror att man satt spaken på neutral.

Hann naturligtvis inte tillbaka till sittbrunnen innan propellern fiskat Ankarolinan, lindat runt ett antal varv och stoppat motorn. Blev hängandes i bojen i ankarolinan. Det blåste relativt mycket och från bryggan

En båtgranne tog sin julle och gick ut för att hjälpa mig. Jag ville att han skulle gå in och lägga tampen i bryggan eller Y-bomen, men han skulle absolut bogsera mig. Han gjorde ett flertal försök, men så snart min båt kom tvärs vinden sket det sig. Till slut fick jag honom att fästa linan i Y-bommen och jag kunde hala mig in och förtöja. 

Det sista låt ju enkelt - ja visst - jag lyckades i alla fall så småningom. :wacko:

På Midsommaraftons morgon gick jag ner till båten för att försök loss Ankarolinan genom att köra motorn och propellern frammåt. Det gick inte alls. Försökte ring en grodman jag hade telefonnummer till. Han "gick inte att nå för tillfället". Försökte varje dag fram tom Måndag morgon. 

Frågade min motormekaniker Anders Olofsson. Jo han hade telefonnummer till en annan grodman. Fredrik svarade direkt och var på plats inom en timme.

Under tiden jag väntade tog jag lite vatten i min skurhink och började göra ren däcket. Det var ett par år sen det skedde sist och var ganska skitigt. Att gå fram och tillbaka över fiskebåtens däck och sedan på Thallathas gjorde inte saken bättre.

Det var tydligen relativt enkelt att linda av Ankarolinan. Kniven behövdes inte användas alls. Möjligtvis dras det platta nylonbandet inte åt på samma sätt som ett rep. En liten skada hade uppstått, men inte värre än att jag vågar använda bandet ett tag till. Ytteränden på en Ankarolina bör ju klippas bort med vissa mellanrum - ändå.

När jag låg på grannplatsen i vintras använde jag båtgrannes boj och extra bojsten. Även den båtplatsen ligger ju ganska utsatt. Grannens båt är ju åtta fot längre och hans förtöjningsände nådde inte fram till min båt, så jag förlängde den med en lina. Några dar efter att grannen kommit tillbaka efter vinterbortovaron fick jag se min förtöjningslina ligga hoprinkad på flytbryggan.

Jag tog den och kastad den över däckssalongen i tron att den skulle hamna i sittbrunnen. Jag måste ha tagit i nåt alldeles förfärligt, för den flög även över akterruffen och hamnade i sjön. Den sjönk direkt. Frågade grodmannen om han ville kolla efter linan. Jo då - han hittade den direkt.

Efter att ha legat i sjön några månader var den väldigt brun och äcklig. Bestämde mig för att köra den i tvättmaskinen tog med några andra förtöjningslinor också. Tyvärr tog jag ingen bild före. Det blev i varje fall en väldig skillnad.


Det blev också en väldig skillnad efter att över Thallathas däck överbyggnad och sittbrunn med vatten och rengöringsmedel.

Och om nån har behov av en grodman i närområdet, så har jag sparat telefonnumret i min mobil. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar