onsdag 30 juni 2010

Sugtömnigsstation i Kungshamn i drift

När jag på torsdagen före midsommarafton gick från Smögenvarvet i Nya hamnen till min båtplats i Springets småbåtshamn gick jag vägen om sugtömningsstationen för toalettankar på Guleskär. Stationen ligger ju mitt före inloppet till Nya hamnen, så det var ingen större omväg.



Hade för längesen hört att det fanns en sugtömmningsstation på Guleskär, men att den inte varit i drift sen den byggdes på grund av nåt strul. Var och tittade på den i våras och det visade sig att den var igenbommad. Vid en förfrågan hos en tjänsteman på Sotenäs kommun fick jag svaret att den skulle repareras vecka 22.

Skrev ett inlägg om det på min blogg tidigare.

Stationens läge på Guleskär är ju egentligen perfekt. Ligger bra till både för gästhamnarna på Smögen och Hasselösund och i Kungshamn. Går  man bara förbi inomskärs stryker man ju tätt intill den. Lätt att lägga till.

Stationen sedd från Nya Hamnens hamninlopp.




Och ett par bilder på närmare håll.











Nu var bommen över luckan borta, så det stämde att stationen skulle öppnas till sommaren.













När man öppnar luckan finns sugslangen till vänster och manöverpanelen till höger. Ett anslag anger att man skall sätta i munstycket i uttaget i båten, innan man startar pumpen.



Det är bara att sätta i munstycket i suguttaget på båten och sen trycka på den gröna knappen.











Sen säger det bara "slurp" och så är toatanken tom. Tryck på den röda "nollknappen" och häng tillbaka slangen.

Det finns ett räkneverk på manöverpanelen som, vad jag förstod, registrerar antalet gånger pumpen använts. Den stod på 3. Jag misstänker att det är de gångerna man provkört anläggningen. Om ni som läser detta använder sugstationen på Guleskär, gör en kommentar i  min blogg och tala om vilken siffra det står på räkneverket.

Jag glömde att titta efter om det fanns nån slang med vatten att eventuellt spola av på båten efteråt. Men det finns det säkert i dörröppningen till vänster. Där sitter ju pumpar där man säljer olja till yrkesbåtar och där finns med all sannolikhet även en slang med dricksvatten.

Det finns, enligt maringuiden, ju inte så många sugstationer, men i alla fall ett antal, relativt jämnt spridda över kusten.  

Strömstad, Södra hamnen
Resö
Grebbestad
Kungshamn, Guleskär
Lysekil, Havsbadshamnen
Fiskebäckskil
Stenungsund
Marstrand
Björlanda Kile
Långedrag, GKSS                                                                 
                                                                               Guleskär sett från "Piggeberget"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar