tisdag 11 maj 2010

Sugtömning i Kungshamn

Debattens vågor beträffande toalettavfall från fritidsbåtar går ju höga. Ur miljösynpunkt är det nog en storm i ett vattenglas. Ur kostnadsynpunkten kan det nog bli stora  kostnader för alla berörda, som vid alla andra naturkatastrofer. Natrurligtvis bortsett från dem som kommer med förslagen.

Det som jag själv släpper ut är ytterst begränsat. Man använder ju i första hand toaletterna i land. Dessutom har jag seglat många år med pottipotti som toalettalternativ och det befrämjar ju i ännu högre grad användning av toaletterna i hamnar och naturhamnar. Tömningen av en Pottipotti är ju inte direkt angenäm, oavsett om det sker hemma i toaletten eller i toaletten i nån gästhamn. Nån gång har jag tömt i havet, det är inte helt enkelt det heller om det rullar lite där man måste tömma. Väldigt sällan har det funnits  de speciella tömningsutrustningar, som finns på en del ställen, när jag behövt tömma. I båtar med hålltank sker ju utpumpningen under gång ute på öppet vatten - betydligt enklare.

Tidigt en sommar när vi skulle ut och segla med båten vi hade i Stockholm, upptäckte jag ganska snart efter avgång att toatanken var full. Det värsta var att det inte gick att öppna kranen till bottengenomföringen. Jag hade glömt att tömma tanken inför upptagningen hösten innan. De fasta partiklarna hade samlat sig i slangen under vintern och låste effektivt  ventilen. Det var inga riktiga slangar avsedda för toalettinstallation utan vanliga billiga, genomskinliga, oarmerade plastslangar. En viss doft var också därför påtaglig i båten.  Dessutom var det fint väder och varmt, som syns på bilden från Napoleonviken på Ängnö, ca 5 distansminuter  sydost  Saltsöbaden. Det är vår båt som ligger mot land längst till vänster på bilden. Vi fick stå ut och klara oss ändå. 

Funderade mycket på en lösning på problemet och kom till slut på hur jag skulle göra. Tog några dar ledigt och åkte upp till Stockholm själv. På Svinninge marina, där båten låg, fanns en station för sugtömning. Monterade ett uttag för sugtömning på lämpligt ställe på däcket och drog ner slangen till bottengenomföringen. Det finns för och nackdelar med allt. Slangen från tanken till bottengenomföringen var en vanlig mjuk slang. Satte två brädstumpar på slangen så nära tanken som möjligt och drog ihop dem med en skruvtving så att slangen blev tät. Hade det varit en riktig slang hade detta varit omöjligt. Lossade slangen från bottengenomföringen. Satte ett T-rör direkt i kranen och anslöt slangen till sugtömningen i den övre anslutningen. Den 45-gradiga vinkeln jag hade haft med mig hemifrån passade inte så bra, utan fick jaga rätt på en annat "språng" med en mer passande vinkel mot slangen från tanken.

För att få på slangen från tanken på slanganslutningen, var jag tvungen att flytta upp de två brädbitarna två gånger. Den sista gången med ett par smalare brädbitar. "Gott om plats var det ont om". Det var ett äventyr bara att ligga in på den trånga toaletten med 50 liter skitvatten över huvudet och försöka fixa med en bångstyrig slang. När jag fått kapat till slangen i rätt längd och fått den på slanganslutningen och skulle trycka dit den,   lossade skruvtvingen och bräderna som tätade slangen. Men ibland har man tur. I den rörelsen som fick skruvtvingen att lossan, fick jag på slangen ordentligt. Det kunde lika gärna varit att slangen hoppat av, som den hade gjort under ett par tidigare försök.

Sen var det bara att dra slangklämmorna och gå med båten till sugstationen, sätta ner sugslangen i uttaget på däcket och trycka på knappen till pumpen och "slurp" - så var tanken tom. Dessutom gick det att öppna kranen till bottengenomföringen. 

Sen dess har jag varit en stor förespråkare för hålltank och sugtömning. Inte av miljöskäl, utan för att det är så enkelt att tömma tanken via sug - om det finns en sån anläggning.

Jag håller på att montera tank i Thallatha, som hittills bara haft utsläpp direkt till havet. Det är inte så kul om man ligger i en fin naturahamn, som tex "spiltan på Landlösa" (se bilden här intill och ovan i "huvudet" eller läs om den i länken)

Läste på Maringuiden  för länge sen om att det fanns sugtömningsstation i Kungshamn. Det var ju toppen. Hade bara inte hört talas om den i verkligheten och visste inte var den låg. En kompis visste. Det var bara det att den inte var i drift eller hade i alla fall inte varit det för tre år sen.


Pumpen sitter på en av Kungshamnsfiskarnas Andelsförenings byggnader på Guleskär. Enligt kompisen var det nån tvist mellan Kungshamnsfisksfiskarna och Sotenäs kommun som gjorde att pumpen aldrig kom i drift.

Har länge tänkt att åka ut på Guleskär och titta, men det har aldrig blivit av trotts att jag varit på Guleskär många gånger sen dess. Hade härom dan  ett ärende ner på Gravarne - den centrala delen av Kungshamn. Då frågan om en fungerande sugtömningstation börjar bli mer aktuell för mig, åkte jag ut till Guleskär och kollade. Mycket riktigt. Det fanns en sugtömningstation infälld i en av Kungshamnsfiskrarnas byggnader alldeles vid kajen - där man säljer olja till fiskebåtar. Men den var stängd och "förspikad".

 













Stationen ligger ju väldigt bra till för fritidsbåtar som ligger både i Kungshamn och  på Smögen och även båtar som passerar på havets E6 - åtminstone om man går inomskärs.


På Måndagen försökte jag nå ett par av tjänstemännen på Sotenäs Kommun via telefon. Bägge satt i möte större delen av dagen. Fram på eftermiddagen kom jag i alla fall fram till den ense upptagna telefon och blev satt på "vänt" och väntade i närmare en halvtimme. Nu har jag själv varit tjänsteman på Sotenäs kommun i några år, så jag vet hur det är och blev inte speciellt irriterad för det. Hade ändå ett ärende till kommunförrådet, där den telefonupptagne mannen satt, så jag åkte dit. Ser kommunförrådet från den platsen i min bostad där jag satt och ringde. 

När jag kom upp var han fortfarande upptagen i telefon - telefonmöte? Hann att fixa till den riggdetalj som jag tänkte låna en maskin för att åtgärda, till innan han blev ledig.

Pumpen  tillhörde Sotenäs kommun fast den satt på Kungshamnsfiskarnas byggnad. Den var trasig, men skulle repareras och va klar för användning vecka 22. Dvs första veckan i Juni. Det lät ju bra att få en fungerande sugstation till sommaren. Jag återkommer med en rapport i början av Juni hur det har gått.

Det finns ju inte så många sugstationer i Bohuslän, men enligt Maringuiden finns det några. Man hittar en massa information om faciliteter i olika gästhamnar under fliken Gästhamnar i menyn till vänster på Mariguidens sida. Om man klickar på Avancerad sökning under rubriken Sök på gästhamnar lite till höger, så kommer det upp en sida där man kan markera avsedd "facilitet". Dessutom kan man i överkant välja vilket kustkort och/eller skärgårdskort man är intresserad av.


För oss som seglar i Bohuslän kan det ju va lämpligt att välja kustkortet Skagerak, östra delen.


Det finns, enligt maringuiden, ju inte så många sugstationer, men i alla fall ett antal, relativt jämnt spridda över kusten.  

Strömstad, Södra hamnen
Resö
Grebbestad
Kungshamn, Guleskär
Lysekil, Havsbadshamnen
Fiskebäckskil
Stenungsund
Marstrand
Björlanda Kile
Långedrag, GKSS

Sugstationen i på Guleskär i Kungshamn kommer säkert att ligga bra till för många på väg norr- eller söderut längs Bohuskusten. Guleskär är den landfasta "Ö" med röda sjöbodar och andra byggnader mitt i bild. Hållö syns i bakgrunden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar