söndag 13 juni 2010

Logg och lodgivare

När jag köpte min storfidra, "Santa Maria", hösten 2003, fanns det ett ouppackat fiskeekolod som ingick i köpet. Den tidigare ägaren hade köpt det för att ekolodet inte fungerade. Felet var glapp i en strömbrytare på elcentralen. Det nya lodet hade en givare för akterspegelmontage. Jag monterade lodet i min bohusjulle "Lilla Hjärtat"

Ett klassiskt sätt att montera akterspegelsgivare inombords är ju att limma dem direkt mot bordläggningen med silikon. Man stoppar givaren i en plastpåse med vatten, håller den mot bordläggningen. Fungerar lodet är det ok, fungerar det inte får man flytta givaren till ett ställe där det fungerar. Om det inte fungerar kan det bero på tex luftblåsor i laminatet.

I "Lilla Hjärtat" fungerade det på första stället jag provade. Torkade rent och lät bordväggen och givaren torka. La på en rejäl klick silikon och tryckte fast givaren. Det har fungerat perfekt sen dess.

 Thallatha var utrustad med ett gammalt Seafarer ekolo. Ett sånt som snurrar, blinkar, för väsen, och har sig.  Tror att det drar en hel del ström också. Provade det, men jag har aldrig kunnat med de loden eller varit så imponerade av dem.





Det satt ett sånt min gamla L32 också. I L32 fanns det två givare som var monterade inombords och en växlingskontakt med en kvicksilvervagga som kopplade om mellan givarna beroende på vilken bog du seglade på.

I Thallatha fanns det en givare som även den var monterad inombords. Ett plaströr som satts fast mot bordläggningen med en ordentlig klick polyesterspackel. Röret var fyllt med olja. Tror att givaren och röret  hörde ihop och var avsett för inombordsmontering. På bilden syns det gråa röret med den avklippta sladden.

 På Hjertmans julrea 2008 sålde man ett fiskeekolod med akterspegelsgivare för under 1000 kr. Köpte ett. Har ju monterat akterspegelsgivare inombords förr med gott resultat. Tog bort Seafarern och monterade det nya lodet på samma ställe. Drog ny kabel till ström direkt från elcentralen. Den gamla var påkopplad på logginstrumentet och det var en aning rörigt.


 Drog kabeln till givaren från ett bra ställe och anslöt i instrumentet. Stoppade givaren i en plastpåse med vatten, la den mot bordläggningen och slog på instrumentet. Det fungerade perfekt. Gjorde ren bordläggningen och givaren och lät dem torka. Limmade sedan fast givaren mot bordläggningen med silikon. När silikonen torkat ett par dygn slog jag på för att prova ekolodet. Det fungerade inte alls. Fick såga loss givaren med ett bågfilsblad.

Gjorde om processen massa gånger på olika ställen. Med givaren i en påse med vatten fungerade lodet perfekt. När jag limmat fast givaren med silikon fungerade det inte. Provade lodet innan silikonen härdat - som tur var. Till sist gav jag upp. Kan det montro bero på att Thallatha har ett mycket tjockt skrov.

Inför "semesterseglingen" under  Augusti, satte jag fast ett fäste av en rostfri plåtbit på ett skott och monterade givaren i den. Drog på en plastpåse över givaren och fyllde på vatten. Ekolodet fungerade perfekt - i fyra dar. Sen hade vattnet läckt ut och lodet slutade fungera. Orkade inte fylla på nytt vatten, utan gav upp. Plastpåsen med givaren i syns bakom slangen. Den blå klädnypan, som dominerar bilden ,har ingen funktion i sammanhanget, utan har nog bara råkat hamna ovanpå pumpen som tömmer ut vattnet från duschen.

Julrean oss Hjertman 2009 hade  ett paket,  NEXUS NX Starpack 3, med trådlös vindgivare, kombinerad logg och lodgivare, databox och instrument till ett pris som var lägre än riktpriset. Dvs julreapriset låg en aning närmare vad det egentligen borde kosta än riktpriset. Jag har ännu inte tagit modet till mig att handla utomlands. Engelska är för mig nästan ett helt obegripligt språk. Svenska har jag heller aldrig riktigt lärt mig, men bohuslänska - det talar jag flytande. Av den anledningen betalar jag hellre några kronor mer, bara för att få en svensk handledning.



Det var egentligen vindinstrumentet jag vill åt. Loggen ser jag på GPS;erna och om det inte är tillräckligt djupt - det brukar märkas, men då de var med på köpet var det läge att montera bottengenomföringen för den kombinerade logg och lodgivaren.











Att den gamla loggen inte fungerade i fjol sommar var kanske inte så konstigt. Hela loggivaren var beväxt med blåmusslor som hängde som en korv en halvmeter ner från givaren. Tyvärr var en av åskådarna vid upptagningen så nyfiken att han pillade bort korven som hängde ner innan jag han ta kort på den.


Dessutom var en av de tre vingarna på givaren trasig. Jag tänkte sätta den nya givaren på samma ställe. Det var ju redan ett hål genom skrovet och platsen på insidan passade bra. För utom hålet för själva givaraxeln fanns det 4 skruvhål efter plåtskruvar som gick in i skrovet. Det är inte så enkelt att fylla sådana hål och man vill gärna inte ha tomrum inne i laminatet.












Tog upp det stora hålet till givaren som täckte tre av hålen. De två övriga borrade jag upp med ett 5 mm borr, försänkte både på utsidan och insidan och satten en bit silvertape över hålen på utsidan. Slog i några droppar epoxy i hålen, så att det blev en epoxyplugg som på skissen. När det hade härdat slipade jag bort gelcoaten och laminerade över två lager väv över hålen.
 




 
 
 
Monterade bottengenomföringen enligt anvisningen med rikligt med sikaflex på utsidan och upp under muttern. På insidan finns det en kraftig gummipackning. Det finns en lite "flärp" som stänger bottengenomföringen om man skulle dra upp givaren för kontroll, så att det inte rinner in så mycke vatten. Det finns också en extra blindplugg med i satsen som jag monterade tills vidare. På bilden till höger syns bottengenomföringen och den halvstängda "flärpen". Jag hade också slipat bort röret till den gamla lodgivaren och strukit över ett lager med epoxy.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kapade till ett tretums plaströr, som jag ruggade upp och strök över epoxy över. Monterade det på den gamla platsen med  rikligt med epoxyspackel. Akterspegelsgivaren till fiskeekolodet får plats i det röret, och jag kommer så småningom att montera givare i röret, fylla med gykolblandat vatten 50/50 och sätta på ett lock. Det skall bli intresant att se om det fungerar. Skam den som ger sig.
 
Montering av elektroniken får komma efter hand. Nu gäller det bara att få gjort det som måste göras när Thallatha står på land.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar