tisdag 29 juni 2010

Sjösättning

Ett tag var det osäkert om  jag skulle komma i sjön före midsommar. Som alltid inom serviceyrke är det "livet till låns" under vissa perioder. Speciellt före midsommar och inför semestern. Allt skall va klart, precis som om det inte fanns nån mer tid efter midsommar eller semestern. Jag har själv jobbat i serviceyrke hela livet, så jag vet hur det är. Var klar att sjösätta på Onsdag middag. Talade med Stefan, man hade otroligt mycket att göra och det fattades ett par man. Föreslog själv att vi skulle sjösätta i nästa vecka men Stefan tyckte att jag kunde komma vägen om på Torsdag.

 På Torsdag eftermiddag höll Anders på att sjösätta några båtar på andra sidan slipen för Hugossons motorrvekstad. Om jag lugnade mig nån timme så skulle han komma runt med kranen till andra sidan. När han väl kom gick det fort. Innan jag visste ordet av var Thallatha sjösatt.


Mellan sjösättningen av Thallata och mastningen var man tvungen att ta upp en julle man jobbade med för en mindre justering. Sen var det kaffe och kladdkaka på kontoret.

Masten kom på plats. Den lyftes i det extra "fall" som jag monterat just för mastningens skull. Håkan Eliasson, killen som gjorde i ordning den gamla ekjullen och göt form till bl.a. min bohusjulle "Lilla Hjärtat", var och jobbade med motorn i en julle strax akter om Thallatha Han kom och gav mig ett handtag med masten. Satte fast kutterstag, toppvant och storfallet i storskotsskenan. Sen kunde mobilkranen släppa sitt tag. Satte fast akterstaget, undervanten och även genuafallet i stället för förstaget.

Inget läckage konstaterades nån stans. Motorn startade "som en klocka" som en av mina närboende kompisar, urmakarns pojk, brukade säga. Efter att ha plockat ihop det sista på uppställningsplatsen och parkerat bilen på Bobo Syversens parkeringsplats vid segelmakeriet, var jag klar att avgå. Bilen har jag ställt lite varstans på varvsområdet de sista dagarna. Parkeringsautomater har kommit upp den senaste veckan och parkeringsvakterna är nitiska. Det är ett av alla de pris/straff vi ortsbor får betala för att "stora delar av  Sveriges befolkning" kommer hit under några korta sommarveckor.

Kastade loss och styrde ut ur Nya Hamnen. Gjorde en liten avstickare och kollade på Sugstationen på Guleskär, men det besöket tar jag upp i ett särskillt inlägg.





Satte därefter kurs på Tångerännan. När jag passerade badplatsen på Tången var  pontonbron till Klåvholmen så jag fick gå runt som man gör på sommrarna. En omväg på ett par kabellängder.





Det var i varje fall skönt att förtöja Thallatha på sin ordinarie plats. Nu blir det ett par veckor med minimalt båtjobbande. Lite avstädning efter ett halvårs glasfiberslipande med flera dammiga arbeten blir det väl under de närmaste dagarna.

Kanske nån enstaka kortare tur med barn och barnbarn i närområdet. Skjutsning av äldsta barnbarnet till seglarskola i Hunnebo. På lördag bär det av till Stockholm och tisdagen därpå avgår båten till Gotska Sandön. Vi har hyrt en stuga där för några dar. Kan nog inte hoppas på lika fint väder som under fjolårets dagsutflykt.



Nästa delprojekt på Thallatha, efter städningen, är att montera akterstagssträckare och nya förstaget samt att trimma riggen. Montera den nya rullfocksbeslaget som skall ersätta CU-rullen samt återmontera rullen på kutterstaget och slå under seglen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar