torsdag 27 maj 2010

Fäste för mantågstöttor

När jag köpte Thallatha, var mantåget på stybordsidan skrot. En mantågstötta var knäckt och nästan av. Fästet var uppfläkt ur däcket. Ytterligare en stötta av aluminium var trasig. På andra sidan var andra stöttan av en annan modell och vindlad inåt. Det är trångt mellan mantåget och däckshuset ändå. Fästet till stöttan längst akterut på babaordsida hade man bytt ut till ytterligare en annan modell. Även denna hade  fläkts upp ur däcket. Fick med material för att byta ut det skadade mantåget.

Plockade bort mantåget på styrbordsidan på ett tidigt stadium med tanke på att fixa till det. Har skjutit jobbet framför mig. Det har nästan varit lättare att gå på den sidan där mantåget saknats.

Hade tänkt byta ut en del av fästena redan i höstas, men jag kom ju inte igång förrän det var smällkall vinter. Nu var det hög tid. Bytte ut fästet som satt där det nya sugtömningsuttaget hamnade, när jag ändå var i utrymmet för att montera uttaget. Fick hjälp av Per-Inge, fastighetsskötare på Sotenäsbostäder, som var och jobbade i sin sjöbod strax intill, med att skruva på skruvarna medan jag höll på muttrarna, med dubbla stora karossbrickor under, på insidan.

Fästet näst längst akterut på styrbordssidan var sprucket i aluminiumen på ett ställe. Dessvärre gick det inte att bara skruva ur skruvarna som jag gjort med det första fästet jag bytt. Silva Nyman, gammal snickare på ABBA kom förbi och stannade och pratade. 

En skruv fick vi loss, men de två övriga var omöjliga att få grepp  om muttern, vare  sig  med skiftnyckel eller polygrip. Slog sönder fästet för skruvarna med stämjärn och hammare. Tur att det var aluminium. Då kunde Silva trycka ner skruven och jag få tag på muttern. 

När jag var klar att montera det nya fästet fick jag se en fiskare från Tången som var och grejade i sin privata sjöbod. Han kom och hjälpte mig att dra skruvarna.

Det uppfläkta fäste  för den främre stötta på styrbordsida bekymrade mig. Skar bort löst laminat, borrade upp ett nya hål. De nya fästena är smalare men längre, så jag kan bara använda ett av de befintliga hålen. Det nya fästet täcker över det ena av de hålen jag inte kan använda, med det andra kommer på utsidan. Har gjort rent och tätat alla hål med sikaflex, även det på utsidan av de nya fästena och redigt med sikaflerx under fästena. 

Den inplastade plyfaförstärkningen var både sur och rutten. Borrade upp alla hålen från ovansidan och fräste ur plyfan med en sexkantnyckel i borrmaskinen, med tanken att gjuta i epoxy. Borrade också tätt med små hål i plasten på undersidan och satte på en värmefläkt på undersidan för att torka upp. På ovansidan la jag en remsa plyfa som jag tejpade fast och tätt  med silvertape, för eventuellt regn.









Kom efter ett par dar på att det var ganska dumt, så jag högg bort glasfibern och den ruttna plyfan och slipade rent. Värmefläkten fick stå på ytterligare en tid för att glasfiberlminatet skulle torka. 

Limmade dit en 19 mm plyfabit med sikaflex. Förberedde även de två främre fästena på styrbordssidan för byte. Gjorde rent, borrade hål och tejpade upp maskeringstape, som jag gjort runt de andra fästena, också för att undvika att få ut kladd på däcket mer än nödvändigt.


 Vid ett par av mantågstöttefästena har det funnits en mindre gräsodling. Trotts att jag rensat bort gräset har det kommit tillbaka. Det är en smal skåra mellan skrovet och teaklisten och där samlas det mycket skräp i vilket tydligen gräset har kunnat växa i.











Ingemar kom och hjälpte mig att montera de tre fästena. Tätade alla hål med sikaflex. Får ta ställning till om det är ok eller jag skall vita nån annan åtgärd längre fram när jag har bättre om tid. Under tiden vi höll på kom Hans, som jag har lånat platsen av och sa att killen som skulle ligga på platsen över sommaren skulle komma med båten under dagen. Hans undrade var exakt min plats låg. Då jag i stort sett var klar valde jag att gå bort till min sommarplats i stället. Jag skall ju ändå snart lämna platsen för att ta båten på land.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar