lördag 8 maj 2010

Nya Zitabåten

Jag hade ett ärende ner på Gravarne. Ja vi ortsbor säger så när vi skall ner till hamnen och till centrum av Kungshamn. 

Gravarne bestod av två delar och hette egentligen Gravarne och Bäckeviks Municipalsamhälle. Sen fanns det ett litet samhälle som vuxit samman med Gravarne - Fisketångens municipalsamhälle. När posten på Fisketången skulle läggas ner vill "Tångrarna" inte ha postadress Gravarne. Det blev vilda protester. Politikerna beslöt att ta namnet Kungshamn som namn på hela det sammanslagna samhället.

På bilden ovan ser vi Bäckevikstorget i förgrunden, Den blå bussen står på Bäckevikstorget och gränsen mellan Bäckevik och Gravarne går i stort sett från bussen och åt höger ut på bryggan bakom bussen, varifrån Färjan Ägir till Smögen Avgick.  All bortanför den linjen är Gravarne.

När jag ändå var nere på Gravarne tog jag mig en tur till Guleskär. Det var en sak som jag funderat på länge, som jag ville kolla. Resultatet av den kollen kommer att bli nästa inlägg i bloggen.


Guleskär är det som ligger längst bort mitt i bilden, med röda sjöbodar och en stor gul byggnad, som från början var Gravarnes fiskhall.

Att jag körde ut till Guleskär innebar att jag fick bilen på rätt sida vägen, för att parkera på nån av parkeringsfickorna längs Hamngatan. När jag passerade Ångbåtsbryggan var det nåt som inte stämde. Den minsta Zitabåten låg förtöjd mellan ett par Y-bommar på pontonbryggan som går ut från Ångbåtsbryggan. När jag parkerat bilen och klivit ut förstod jag varför.

Den nybyggda Zita-båten låg vid deras vanliga brygga längst in i Gravarnes hamn. "Karl-Allans Ove" satte sig precis på cykeln för att cykla hem. Jag ropade på honom och han stoppade och kom bort till mig där jag stod vi den nya båten.

Det hade varit premiärtur idag. Jag har för mig att han sa att Mats Abrahamsson, kommunalrådet hade invigt, men i skrivande stund blir jag lite osäker. Nån hade i varje fall invigt.

Båten heter Zita V och är byggd av  Jonas Alfredsson och Emil Svensson i en liten verkstad utanför Henån på Orust. Båten är ca 12 x 4 meter och är byggd helt i  ek. I november 2009 transporterades båten till Fisketången där båtbyggaren Rolf Johansson tillsammans med Reinert Larsson gör resterande arbete och installerade maskin och el. 

"Kalle i hagen" är ju ett välbekant namn för oss som bor här ute och är ju en man som man förknippar med Zitabåtarna. 

När jag, somrarna 1967 och -68, jobbade som "hoppilandkalle" på färjan "Ägir", som gick mellan Gravarne och Smögen,  var det ju bröderna Valter och Karl Allan Karlsson som i första hand körde Zitabåtarna.

Trotts att vi konkurrerade om samma passagerare kom nån av dem ofta bort till Ägir och pratade bort några enstaka minuter, i Ägirs hytt när vi låg på Smögen och väntade på passagerare och avgångstiden. På Smögen låg ju båtarna tätt intill varandra. Det var visserligen inte så långt mellan båtarna i Gravarne, men  det tog nog den tiden man hade till förfogande bara att gå farm och tillbaka. Några få minuters gemenskap yrkesbröder emellan då man i den trånga och varma styrhytten utbytte tankar och åsikter.

Det är Ägir som ligger med aktern mot fotografen, upplagd på Kleven på Smögen. Tilläggsplatsen för både Ägir och Zitabåtarbna var mitt för den öppna platsen på motsatta sidan hamnen.

Valter och Karl Allan är borta och det är en yngre generation som tagit över. När jag  stod och talade med Ove för några år sen, fick han ett telefonsamtal. Det gällde försäljning av träbåtarna. Man hade planer på att införskaffa plastbåtar i stället. Men man tänkte om. För många år framåt kommer turisterna att kunna åka med Zitabåtarna´s snipor, byggda i ek mellan Kungshamn och Smögen.



2 kommentarer:

  1. Trevlig läsning och jag tror mig känna skribenten? Kan det vara så?

    SvaraRadera
  2. Det är väl inte helt omöjligt

    Tommy Andersson
    Kungshamn

    SvaraRadera