tisdag 4 maj 2010

Åke Mattson

Efter sin dramatiska enmanssegling över Atlanten slog Åke Mattsson igenom som seglarförfattare med boken VÅGSPEL. Sedan dess har han kommit ut med ett flertal uppmärksammade böcker. Med sin  berättarglädje delger  han  oss sina strapatser och erfarenheter och låter oss samtidigt lära känna både kultur och historia från de platser han besökt. Åkes lätta berättarstil har alltid tilltalat mig. Han delar med sig av sina glädjeämnen, men också av sina svårigheter.

De flesta av Åke Mattssons böcker har funnits på  biblioteket här hemma i Kungshamn, men nu har de bara en kvar. Resten är utrangerade - sålda på bokrea eller kasserade. Men det är egentligen inget hinder att läsa böckerna - bara man vet vad man letar efter. Om ditt bibliotek inte har boken, kan de alltid beställa den. Det finns alltid ett ex någonstans i Sverige.

Anledningen till att jag skrev detta inlägg var från början att jag ville kolla en faktauppgift, som jag visste fanns i en av Åkes böcker. Jag visste bara inte vilken. På biblioteket kom jag fram till att det var en av tre, men inte den som de hade. Jag beställde de tre och fick dem på några dagar. Uppgiften jag sökte fanns mycket riktigt i en av dem. Det händer ibland att jag funderar över/refererar till Åkes böcker bl.a  i diskussioner på de båtforumen på internet jag deltar i. Jag hoppas att min sammanställning blir till glädje för nån mer än min själv.

Av nedanstående nio böcker har jag beställt åtta.  Fem har kommit från de andra biblioteken i norra Bohuslän som samverkar med Sotenäs och de övriga tre från olika bibliotek runt om i Sverige. Här hemma kostar det inget att beställa böcker, vare sig i Tanum eller Strömstad, eller från övriga svenska bibliotek. Tidigare togs det ut en avgift för fjärrlån.

Om du vill läsa Åke Mattssons böcker så tveka inte, utan beställ dom på ditt bibliotek. Sammanfattning och en liten presentation av Åkes böcker finns här nedan.

Vågspel (1969)
Vind i seglen (1970)
Vatten över huvet (1971)
Västvart med passaden (1973)
Vi seglar ostvart (1974)
Vikingaväg över nordsjövåg (1976)
Vinnare, klassiker och hurtbullar (1981)
Vagabond till Lofoten (1987)
Vänd och skota hem (1993)

VÅGSPEL - Ensamkappsegling över Atlanten



Det var  Herbert "Blondie" Hasler som kom med iden 1956 om en ensamkappsegling över Atlanten. 1960 startade den första tävlingen, Single-Handed Trans-Atlantic Race, OSTAR. Fem båtar startade och först i mål var Francis Chichester med sin 40 fotare Gipsy Moth III på tiden 40 dagar 12 timmar och 30 minuter.

1968 års OSTAR fanns tre svenskar på startlinjen.

Willy Wallin med sin 27 fotare Wileca, som bröt tävlingen på Azorerna.

Bertil Enbom med sin havsfidra Fione, kom i mål som 13;e båt tidsmässigt, men som andra båt i handikappseglingen, på tiden 40 dygn 14 timmar och 13 minuter. Dvs ungefär samma tid som Chichester hade i den första seglingen, fast då med en mer än dubbelt så lång båt.

Den tredje Svenska deltagaren var Åke Mattson som också seglade en havsfidra, Goodwin II, som byggts speciellt för denna segling. Åke  fick läck på en vattentank och fick vatten nedsläppt från ett flygplan. När han kom i mål fick han reda på att han diskvalificerats för att han tagit emot hjälpen.

På väg hem till Sverige skulle han segla via Grönland tillsammans med två vänner Henry Atterby och Björn Nylander. De blev kraftigt försenade pga utrustning som inte kom fram, vilket ledde till att Henry var tvungen att hoppa av. Björn seglade med till Grönland där han mönstrade av. Åkes försök att segla från Grönland slutade med näst in till katastrof, men han klarade sig och blev bärgad.


VIND I SEGLEN - i skärgården och utomskärs på Östersjön och  Västerhavet

Skriven till minnet av Åkes bortgångna seglarkamraterna Anders "Stolle" Stohlander och William "Wille" Wallin.

Stolle och Wille försvann under ensamseglatser, seglade i väg för att inte mer höra av sig.Åke slutade aldrig att grunna över deras öde.

Boken handlar om segelbåtar, seglare, seglatser. Mest blir det förstås om Åkes egna båtar, sig själv och besättningskamrater.

Huvudaktörerna heter Goodwin Åkes första havsfidra och Goodwin III en Allegro 27 -  ett par av de  havsseglande båt av modern kostertyp som Åke ägt.

Goodwin II då? Äventyren med henne under segling till Amerika och Grönland är berättar Åke om i boken Vågspel. Den lilla "salta" båten är stundtals med här "Vind i seglen" under namnet Vagabond, seglad av Wille, tills hon rapporteras av ett fartyg funnen obemannad, seglande för sig själv på Atlanten.



 VATTEN ÖVER HUVET - En äventyrlig seglats som startar i Rio de Janeiro

Var det ett förebud om ofärd att lotsfiskar, hajarnas följeslagare, syntes kring Åke Mattssons båt när han   seglade upp till Recife?
  
Ett par veckar tidigare hade han kastat sig rätt ut    till i Rios vimmel som om det gållt att njuta sista droppen. När han så småningom slörat ut ur Niteroiviken för sin färd på Atlanten hade han känt en intensiv trötthet. Så hade han aldrig startat en långsegling förut.

Var det ett förebud att "jangadas", brasilianska fiskebåtar, dök upp intill hans båt en dag när han seglade bland farliga korallrev?

Skildringen förs oavbrutet mot sin kulmen i Åke Mattssons tredje bok. Han är en storseglare, belönad och omskriven.  I den här boken för han oss till brasilianska hamnar, berättar om makalösa människor och världens vackraste kvinnor, tar oss med ut på varma vatten under tropikernas måne. Men intill rikedamers glitter finns fattigdomens "favetas" - Rios ruckel för samhällets utstötta. Gamarna kretsar över tomma sockermagasin i det gamla Pernambuco. Liv och död ligger nära varann på dessa breddgrader. Så var det också för Åke Mattsson. Under femtio timmar spelade makterna tärning med hans liv som insats. Boken är en thriller, där författaren släpper sig loss i ohämmad stil och helt ger ut sig själv.   



VÄSTVART MED PASSADEN - Från Teneriffa till Västindien i en Vega.











Baksidestextens beskrivning av boken

"Nån djävla ordning får det va i en passad" ryter Åke Mattson till Alantvinden när den bär sig illa åt under Lilla Mys vintersegling från Teneriffa till Karibien. Med sig har han då skepparn, Pelle Norelius från Västervik, Sveriges radios Mats Fagerström samt franske filmfotografen Henri le Pluart från Lund.  Efter 21 dygn siktas South Point, Barbados. Det Karibiska äventyret kan börja.


Vi känner igen Åke Mattsson från tidigare böcker; Vågspel, Vind i seglen, Vatten över huvuet, Växlande som vädret, kort stubin. Innan avfärden från Teneriffa hinner han boxas groggy, till på köpet av en flugviktare. Hans nostalgiska nyårsafton på Kanariöarna ger även rik utdelning år läsaren - hans bläddrande i loggböcker från seglingar på hemmavatten med täta strandhugg i svensk historia.

Hans livsaptit är enorm. I boken brottas han också med stämningar av olust, depression och besvikelse. Han upplever Karibien som en nedsliten idyll med kommersialism, lyx och slum. Han har nämligen en sorts ridderlighet som alltid tar parti för samhällets olycksbarn. Men lyckliga möten med människor och båtar förändrar plötsligt bilden för honom och han får se det västindien han drömt om. Han skilldrar det med överdåd. han dyker som besatt ner i öarnas historia och somnar en natt i Horatios Nelsons baldakinsäng efter ett inspirerat intrång i dennes gamla hus vid English Harbour på Antigua.

Det hela slutar med en katastrof vid Canouan Island. Ty vare sig han vill  det eller inte råkar Åke Mattsson in i dramatisak händelser.


"Västvart med passaden" är en bok med härlig rytm - en fulltonig västindisk seglarcalypso."


VI SEGLAR OSTVART - en historisk semesterseglats

Som beskrivning för denna bok tar jag mig friheten att saxa lite ur författarens inledning.

 "Pluralformen "vi" använder jag ibland i denna skildring, trots att det mest är fråga om ensamsegling. Men på det viset får jag ju bokens titel att börja på "v" liksom mina tidigare. Nja, allvarligt talat ligger det till lite djupare än så. Jag känner stark önskan, när jag kommer i berättartagen, att använda pronomenet "vi". Då jag seglar ensam förnimmer jag sådan samhörighetskänsla med båten att jag personifierar henne på något sätt.

När man segslitet sågar sig fram mot en envis motvind - nåja, så
segslitna blev inte kryssarna med "Goodwin IV", ty Maxi 77 besitter grandiosa bidevindsegenskaper -, när man överraskas av hård-    ;
vindsväder och måste klä av henne lite klut i all hast, när man,i lättbris länsar fram över glittrande solgata, då upplever man icke detta ensam. Båten är en beståndsdel av upplevelsen, är med i ingivelsen, delar både de mödosamma och de fridsamma stunderna.

Vi -"Goodwin IV" och jag - nådde Svensksund, platsen för svensk örlogs största nedexlag såväl som för dess största seger genom tiderna.

Från "Goodwin IVa" däck siktade jag fyrljus i horisonten från historiska Hogland - ön nu belägen på sovjetiskt vatten. Med "Goodwin IV", min färdkamrat, kom jag till Gustavsvärn, till Sveaborg, till Svartholm - de svenska befästningarna från sjuttonhund- ratalet, då Sverige förde illa förberedda och illa genomförda krig mbt ryssen.

"Goodwin IV" väntar troget nere vid bryggan och bjuder skön koj åt en före detta sömnlös orosande, som nu fylls av fullständigt själslugn, då småvågor kluckar mot båtsidan och nattens lätta landbris - nattnordan som man säger i Finland — sjunger försynt i riggen.
 

Vi seglade olika vägar ostvart och hemåt västvart. Fast jag från början tänkt mig att göra tvärtom, blev det så att vi seglade inre leder ut och stråk i yttersta havsbandet på väg åter. Från Sibbofjär- den till Porkala Sommarö, vid Hangöudd och från Trälhavet till Djursholm kom dock de beseglade rutterna "outward bound" och "homeward bound" att sammanfalla."

Single-handed skipper
"Goodwin IV"


VIKINGAVÄG ÖVER NORDSJÖVÅG


Maxi 77 nr 582 var en hyrbåt med hemmahamn på Allmag på  Orust. Skepparn Åke döpte henne självsvåldigt till Ylva, bara för att hon skulle ha ett namn. Den övriga besättningen hade "Sällan värre" som namnförlag, hämtat ur en tidigare bok av Åke Mattsson.

Det var Åke tillsammans med Per-Olof Wenéll, Britta Hedin och Monica Hjelm som kastade loss från Allmag och seglade kusten upp till Lista där tjejerna mönstrade av.

Åke och Pelle förtsätter utefter norska kusten upp till Bergen, går över till Shettland, vidare mot Orknyöarna till nordöstra Skottland och hem till Allmag igen.


VINNARE, KLASSIKER OCH HURTBULLAR - En bok om andra äventyr än segling.

En svensk klassiker även kallat klassikern kallas kombinationen av fyra stora svenska långlopp och har funnits sedan 1972. För att få diplomet behöver man fullfölja fyra långlopp under en period av 12 månader.

  • Vasaloppet eller Öppet Spår 90 km eller Engelbrektsloppet 60 km skidor
  • Vätternrundan 300 km cykling
  • Vansbrosimningen 3 km simning
  • Lidingöloppet 30 km löpning
Åke Mattsson gör aldrig nåt halvdant. Han ger sig alltid in i sina projekt med liv och lust. I boken berättar han om sin kamp för att ta sig igenom den Svenska klassikern.


VAGABOND TILL LOFOTEN - En långfärdsseglares dagbok och minnen

Sommaren 1985 gav sig Åke Mattsson ut på sin sista långsegling - säger han själv. I en liten Maxi 68 - en segelbåt under 7 meters längd - seglade Åke från Roslagen, runt Skåne, genom Limforden till Nordsjön, över till Norge, längs den vindpinade norska kusten upp till Lofoten, och hem igen. Större delen av färden seglade han ensam; i storm, kuling, kastvindar, strömmar, mörker, ösregn, öch vackert väder.

Färden tog nästan fyra månader, och Åke tillryggalade 3 282 sjömil, eller drygt sextusen kilometer.

Vagabond till Lofoten är härlig läsning för alla seglingsentusiaster. Det är spännande nappatag med naturen och med vindens krafter, och det gäller att sätta rätt segel, trots att vinden är,iskall, fingrarna har domnat för länge sen, och man är sjöblöt efter ryggen ...

Men det är inte bara seglingen som beskrivs. Åke berättar om möten med trevliga och märkliga människor i hämnar och vid strandhugg längs den svenska, danska och norska kusten.


VÄND OCH SKOTA HEM  - är hans nionde bok.

Varje bok har haft något nytt och annorlunda att ge. Så är också fallet med denna, som handlar om seglaräventyr i Östersjön med tonvikt på Finland och Baltikum, men även en seglats runt Bottenhavet och Bottenviken. Åke seglar sin Maxisextiåtta Gooding. Det blir en tusenmila färder — från Visby och Västerås i väst till Tallinn och Viborg i ost, från Kolberg och Kaliningrad i syd till Marjaniemi, Malören och Haparanda i nord.


11 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig blogg.

    Har följt dina äventyr och önskar dig lycka till med 2010!

    SvaraRadera
  2. Bra sammanställning!
    I "Västvart med passaden" seglade han väl en Vega, inte Maxi 77 efter vad jag kommer igåg?
    mvh, Magnus

    SvaraRadera
  3. Tack Magnus

    Det var naturligtvis en Vega som Åke Mattsson tillsammans med Pelle Norelius, Mats Fagerström och Henri le Pluart seglade över Atlanten.

    Hur jag kunde göra en sån tabbe att skriva Maxi 77 förstår jag inte. Jag hade boken framför mig när jag skrev.

    Tack för kommentaren. Jag har rättat.

    tommy

    SvaraRadera
  4. Sorry for writing in English but I don't speak Swedish at all. I sailed with Ake from Kaliningrad to Stockholm in 1993 (Vänd och skota hem). Unfortunately we lost each other few years later. Does anybody know Ake's present contacts, I would like to say hello to him if he is stll alive.
    Best regards
    Andrey Kornilov,
    Kaliningrad, Russia
    tel. + 7 9118509705
    e-mail: tango730s@mail.ru

    SvaraRadera
  5. I motsats till de flesta seglare som skriver böcker anar jag att Åke är en författare som seglar, vilket båda gott.

    SvaraRadera
  6. har precis sträckläst Vagabond till Lofoten. Härlig resa att läsa i fåtöljen.Åke skulle förakta mej, slöseglare som jag är.Har övergivet sjökorten för GPSen. Jo jag har sjökortet på Lagunabordet för översikt, men behöver sällan se på det. Slår på inombordsdieseln så fort det blir vindproblem av skilda slag. Har självkonverterat min Maxi77a till motorseglare av god klass.Men visste hade det varit spännande att ta en pilsner med Åke.på Bullandö krog. Har någon skrivit hans biografi? tack för bloggen. Önskar alla på nära och avlägsna vatten en god sommar!
    Per Berglind

    SvaraRadera
  7. Härlig läsning, mycket bra blogg! Köper kanske en Fidra i morgon, beror på om säljaren akepterar mitt bud ��!
    Från Colin Acher till Fidra?
    Gods speed!
    Capt'n

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. Tack för Er blogg och alla er som kommenterat om Åke Mattsson // Larry

    SvaraRadera
  10. Strålande Toaen!
    Att du taget dig an att skriva denna trevliga krönika om Seglaren Åke Mattsson! Har just avslutat omläsning av alla hans böcker, ja inte hurtbulle-boken, men de andra seglingsberättelserna, som ju är oefterhärmliga.
    Sökte nu som jag brukar efter en inbunden Vågspel, men den har jag sökt efter i många år utan att ha lyckats, det är den enda pocket av honom jag har, förmodligen också den enda pocket som utgivits av hans böcker. Brukar var 4-5 år läsa om en del seglingslitteratur för att komma 'i form' inför säsongen'.
    Man ser hur arvet har betydelse, jag tror hans mor blev ungefär lika gammal.
    trots hans liv och leverne blev han ju trots allt 88 år. Undrar hur hans sista år var? Sista boken som jag köpte ny var 'Vänd och skota hem', året den utgavs var han ju 'bara' 69 år. Det är ju synd att han inte skrev något mer, man undrar ju vad som fanns efterlämnat..
    Tack i alla fall, Tommy för din fina sammanställning!
    Mats alias Fagusinsula på Sailguide!

    SvaraRadera
  11. Har läst alla Åkes böcker och läser om dem nu igen! Härlig läsning! Inspirerade mig till segling för över 30 år sedan men långfärdsseglingen blev aldrig av. Kanske nu som pensionär med nyanskaffad Maxi-68!

    SvaraRadera