måndag 24 maj 2010

Toatank


Har insett länge att jag ligger väldigt mycket efter "tidsplanen". Problemet kanske  är att jag inte haft nån  egentlig tidsplan, utan tar dagen mest som den kommer. Dessutom kom jag igång  ca 4 månader senare än jag tänkt från början.  Avsikten var att börja årets seglingar med en 12-timmarssegling som i är går den 29 maj, följt helgen efter av 24-timmars. Att segla med Thallatha har jag redan skippat. Vi seglar med Ingemars Maxi 77 "Solglutt" istället.

Thallatha borde va sjösatt nu.  Jag har ännu inte tagit upp, men nu börjar jag bli klar med det som måste göras innan upptaget. Det som jag måste göra när båten är uppe tar nog en månad, med min arbetstakt.

Folk har varit sena med sjösättningarna i år, och det var många båtar stod kvar på land när jag var ute och kollade med killarna  på Smögenvarvet  för styvt en månad sen. Var också kollade för några dar sen och nu börjar det bli gott om plats på planen och många stöttor och vaggor är lediga. Har visserligen en egen kraftig demonterbar vagga, men den har jag satt upp under storfidran i Munkedal som komplement till Thalltha´s båtkärra. Det är väldigt mycket arbete bara att avlasta och demontera vaggan. Sen skall den dit igen när jag skall börja fixa Santa Marias botten. Bäst va om man kunde låna en vagga som finns på plats.

Ett av projekten som måste va klart, åtminstone delvist, är installationen av toatanken. Ja, det var väl egentligen inte helt nödvändigt, men det är ju bra att se att allt fungerar som jag tänkt innan jag börjar borra hål i skrovet för en nya bottengenomföringar.

Det finns ett stort utrymme under däckssalongen vägg i vägg med toaletten. Där det skulle bli ett utmärkt utrymme att ha toatanken. Bortsett från håltagningen - relativt enkel slangdragning åt alla håll. Det finns toalett i båten, men skiten har pumpats ut direkt i havet. Inte så trevligt när man ligger i en fin naturhamn som inte har nån toa i land. En enkel principskiss på hur jag tänkt mig.

För att kolla att tanken fick plats byggdes en modell av den tilltänkta tanken. En flyttkartong, som sågades sönder och tejpades ihop fick utgöra grunden. En bit 50 mm markfrigolit gjorde att tankmallen fick rätt höjd. För att få tankmallen på plats var jag tvungen att såga av ett hörn. Man vill ju ha så stor tank som det överhuvud taget går ann att få plats med. Med ett specialbygge hade jag väl fått plats med en dubbelt så stor tank. Valde en standardtank på 40 liter.

Köpte tanken i rostfritt på Hjertman´s julrea. Ett hörn kapades av med flexen efter mallen. När jag provade visade det sig att tanken inte gick ner ändå. Det var utloppsnippeln som tog i bordläggningen när jag skulle föra ner tanken i utrymmet. Kapade av motsvarande hörn kanske en aning mer än det första. Då gick tanken ner.

Fick hålen i tanken igensvetsad med rostfria plåtar. Då de nya ytorna kommer att vila mot bordläggningen limmade jag fast tjocka gummilister. Limmet, som redan fanns på  listerna, ville lossa till en del, nästan direkt efter monteringen, så det fick bli Gaffa-/silvertejp  som höll dem på plats. Har alltså inte tätat de avskurna  hörnena på tanken med silvertejp om nån till äventyrs skulle tro det. Det ser bara så ut. Det är plåt under.

Till de två översta fästskruvarna gick det att få genomgående bultar. De två undre fick bli kraftiga plåtskruv. Den övre genomgående bulten på styrbordsidan kunde jag få på kraftiga brickor och muttern själv. För bulten på babordsidan, som sitter "bakom" tanken var det helt omöjligt. Fick kalla in kompisen Ingemar för att hålla muttern med en tång medan jag kröp halvvägs ner i hålet och skruvade på bulten med en rörhylsemejsel. När muttern tagit på gängorna, satte Ingemar på en skiftnyckel och jag drog så mycket jag kunde på insidan. Bra att det gick att få dit genomgående bultar, M6, med stora karossbrickor, en för M10 bult plus en för M6 ute på varandra. Det är ju i överkant det blir mest kraft om jag tex skulle gå på grund när tanken  är full.

Monterade den manuella tömningspumpen på skottet mitt emot. På överkanten av skottet finns det en  29 mm tjock plyfaskiva, som upplag som för durken. Limmade ihop en 19 mm plyfabit med en 10 mm och monterade den en bit under för tömningspumpens undre fästskruvar. Köpte kraftiga 70 mm långa plåtskruvar och skruvade fast pumpen med. Skruvarna går både genom förstärkningen och själva skottet. Baksidan av skotet är täckt med en "innerline" till duschplatsen så det syns inte att skruven går genom skottet.

Pumpen är alldeles ny. Jag använde den som länspump några dagar förra sommaren tills den gick sönder  när jag låg i Hamnburgsund. Jag renoverade och satte tillbaka den gamla Guster 10 pumpen som suttit som länspump tidigare, men vars packningar hade givit upp pga "tidens tand". Jag trodde något gått av i den nya pumpen, det är ju en pump helt av plast, men när jag skruvade isär den var det bara muttern som höll pumpmembranet som gängat av sig. Skruvade tillbaka muttern och fäste den med lite sikaflex. Den borde duga som manuell tömningspump.












För att komma upp till däcket med slangen för sugtömningen fanns egentligen bara en bra väg. Precis mellan där pentrydelen tar slut och den invändiga styrplatsen börjar, i bakkant på utrymmet bakom strömbrytarpanelen, vilken demonterades. Med hjälp av min lilla "japansåg" sågad jag två snitt i plyfaskivan i bakkant samt borrade ett antal hål i botten på utrymmet bakom panelen. Sen fick det bli Dremmeln med den böjliga axeln. Är det trångt är det verktyget det absolut bästa. Slipade med hjälp av mitt coromantbelaggda slipstift upp ett hål så att slangen gick igenom. Borrade och slipade upp ett motsvarande hål i durken i stuvutrymmet under styrplatsen. Det är aldrig enkelt med håltagning och speciellt inte i båtar där det offtast är svårt att komma åt.












Tog, efter mycket mätande, upp hål i däcket för suguttaget. Det visade sig att det var enkellaminat i däcket, ca 10 mm tjockt. Monterade uttaget med rikligt med sika och plåtskruv. Passade på att byta mantågstötta som satt alldeles intill där jag monterade suguttaget, men mer om det lite längre fram. När jag tryckte dit slangen, visade det sig att hålen passade exakt.

Håltagning för den grova slangen från toan var också ett "pill", men med klena hål med borrmaskin och slipning med Dremmeln fick jag upp ett hål så småningom. För en storväxt stel gammal gubbe börjar de flesta arbetsställningar bli allt mer besvärande.



Drog i slangen och anslöt den på toan och tanken. När den grova slangen från tankens avtappning skulle anslutas, visade det sig att avståndet mellan slangnippeln på tanken och skrovsidan var så litet att det inte gick att få på slangen. Såg mig ingen annan råd än att lossa tanken och lyfte fram den så långt slangen till toan tillät. Monterade både slangen på avtappningen och en slangstump på luftaren, Nu gick det inte att få tillbaka tanken så att de gamla hålen stämde. Borrade nya och fäste tanken med en genomgående bult i överkant och de två kraftiga plåtskruvarna i underkant. Får kalla in Ingemar  igen, för att få på muttern på babords genomgående bult.

Har haft lite olika idéer om hur luftaren skulle dras. Den enda vettiga placeringen av nippeln till luftningen är bredvid luftningsnippeln till oljetanken på utsidan babord sittbrunssarg, Borrade och slipade upp ett hål i durken i främre sittbänken i däcksalongen. Lyckades till slut fiska fram och dra upp slangen till luftaren, med hjälp av en "fjäder. Egentligen rester efter oljeröret till Wallasvärmaren. Fick göra om det hela då luftarslangen kom på "fel sida" om slangen mellan toan och tanken. Ibland är det väldigt besvärligt när man är ensam och man egentligen behöver vara i bägge ändar, men det mesta går att lösa.

Det går förstyvningar i form av rör längs skrovet på båten. Man har lagt ett papprör som man plastat över. Har borrat många dräneringshål i rören, då det har stått fulla med vatten i vissa delar. Om det är kondens eller läckt in vet jag inte, troligtvis det senare, huvudsaken att vattnet kommer därifrån. Tog upp ett hål i ett rör som låg bra till för ändamålet, satte ett mått på slangen, som visade när slangen var framme vid motorrummet. Det tog stopp precis vid märket. Man har alltså satt upp skotten först och plastat dit röret efter det. Har jag tur så har man monterat motsvarande rör i maskinrummet i samma nivå.

Motorummet i Thallata är egentligen enormt för att va i en segelbåt. Ändå är det ganska besvärligt för en storväxt man att komma ner och in i det stora döutrymme som finns under sittbrunnsbänken och sargen. Det är nog på närmare kubikmetern. Funderar på att göra en lucka och lägga en durk i nivå med stittbrunnsdurken. Då blir det ett stort stuvutrymme som man kommer åt från sittbrunnen och ändå mycket utrymme kvar under i motorummet. För att göra det ännu besvärligare har man satt intaget till kylvattnet mitt i den släta ytan som skrovet utgör på sidan av maskinen. Hade egentligen tänkt vänta med att flytta intaget och plasta igen hålet tills jag står uppe på land en vinter, men vette katten om jag inte fixar det så snart jag kommer på land.

Borrade en massa hål i röret och skottet i förhoppning att komma in i det röret där jag kört i slangen tidigare. Jag hade naturligtvis tagit med mig slangen och allt annat jag rimligen kunde behöva. Efter mycket slipande med Dremmeln kunde jag till slut få slangen genom hålet. Körde i slangen tills märket kom i kant med skottet. Med stor möda tog jag mig fram från utrymmet och tog mig upp i sittbrunnen.

Slangen hade kommit fram precis lagom och det var bara att leta fram den och dra ut den en bit.


Borrade hål för luftningsnippeln intill luftningsnippeln för oljetanken och monterade fast den samt anslöt en slangstump och trädde ner den i en av de sex tretumsrören som är till för lufttillförsel till maskinrummet. Kanske lite fusk att göra så, men jag skall ju göra ett stort arbete i utrymmet under, som jag nämnde, så det blir enklare då att ta ett nytt hål. När jag köpte slang för luftaren hade de inte allt i en bit, utan bara tre stumpar varav två ganska långa. Jag fick alltihop för under halva priset. Det var den kortaste stumpen som jag drog från luftningsnippeln i sargen ner i motorummet.

Utrustad med ett "odörfilter" och slanglämmor, skruvar och allehanda nödvändiga verktyg (ville inte gärna gå upp igen om det var något jag saknade) kröp jag ner i motorummet och tog mig in i utrymmet under sittbrunsbänken/sargen. Kapade slangen som kom ovanifrån, monterade "odörfiltret" och skruvade fast det på skottet. Odörfilter är väl nån typ av kolfilter som skall ta bort den dåliga lukten från toatanken. Inte trevligt att sitta i sittbrunnen en fin och varm sommarkväll om det luktar "skit". Försökte trycka i överskottet på slangen mot tanken i röret, men det gick trögt.

Precis när jag tagit mig fram från utrymmet under sittbrunsbänken och satt på skrovsidan intill maskinen för att pusta ut inför ansträngningen att lyfta mig ur maskinrummet, kom Bjarne och en kille som har en sjöbod intill för att kolla vad jag höll på med. Alltid kul med en pratsund.

När de gått försökte jag dra till mig slangen från däcksalongen. Fick till mig en bit men inte allt. Det borde nog va två man, en som drog och en som matade på. Hade ju kunnat få hjälp om jag tänkt mig för lite tidigare, Det blev en liten extra slinga på luftaren i maskinrummet, men det får väl va ok så länge. Kanske bra med lite extra slang när jag skall bygga om utrymmet till stuv. Kopplade ihop luftaren i stuvfacket i däcksalongen.

Det som återstod i detta läget var att koppla ihop de grova slangarna för däcksug och handpump och fästa några klammer på slangarna på lämpliga ställen.

När jag fått upp båten på land skall jag montera en ny bottengenomföring så att jag kan pumpa ut till havet. Men det blir en senare historia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar