onsdag 10 april 2013

Vinschhandtagsrenovering ligth

Av någon anledning köpte jag nya vinschhandtag till skotvincharna strax efter jag köpt Thallatha. Om det fattades ett eller om jag tappade ett i sjön kommer jag inte ihåg. Svarta och fina var dom. 

Bilden är tagen sista dagen på min sista längre seglats ifjol, precis när jag passerat Valö Huvud och kommit in i lä. Det blåste en sydlig vind 16 m/sek och det hade varit en ganska skvalpig färd över Valö Huvud. Bilden tog jag på den norska båten som i god fart länsade norröver. Det är inte ofta man tar kort akteröver och att vinschhandtagen kommer med på bild är ytterst ovanligt. 

Nu några år senare var de inte lika fina. Degenereringen hade börjat redan i fjol, även om det inte syns på bilden. Den svarta färgen hade släppt över hela handtaget och lossade när jag tog fram dem från stuvfacken där de brukar ligga, i samband med att jag slog under förseglen. Det var lika illa ställt med bägge två. Tog med mig dom hem och slipade dem rena från färg och oxid. Till större delen med hjälp av en stålborste monterad på vinkelslipen.



De stora svarta handtagen gick inte att ta loss, de var nitade, men  spärren som håller kvar handtaget vid själva vinschen  lossade lätt genom att man knackade ur en stålsprint. Spärren har varit opålitlig det sista pga att det oxiderat runt axeln, så att spärren inte gick i lås ordentligt. 



Hängde upp de rengjorda handtagen i ett par krokar o taket och målade dem vita.




Hade lite vit Hammerit, det som kanske är mera känt som Hammarlack. Det är ju en färg som fäster på rostigt järn och jag har vid tillfällen använt den på lite annat. Målade tom plasttakrännorna på min sommarstuga med den färgen. Takrännorna är i alla fall snygga nu två år efteråt. Vi får se hur länge den färgen håller på mina vinschhantag, men det finns ju alltid två möjligheter. antigen får man måla om dem eller så slänga dem och köpa nya.


Spärren som håller fast vinschhandtaget i vinschen är ju en ganska enkel konstruktion. Slipade ren axeln till själva spärren med smärgelduk och smörjde in den med ett bra fett. Tog ett 10 mm borr och rensade hålet till axeln. Stoppade i axlarna i handtagen, la ner fjädern över axeln, satte på manöverhandtaget och satte i sprinten  Det gick mycket lättare än jag trott.



Klart. 

Nu kan jag segla åtminstone denna sommaren och troligtvis många fler, med vita fina vinschhandtag.








Liten kommentar dagen efter att inlägget skrevs.

Letade efter en bild på min dator. Det är inte alltid lätt att va sanningsenlig. Hittade ett flertal bilder där berörda vinschandtag smugit sig med. Bl.a. denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar