tisdag 9 april 2013

Ultraglozza


Jag brukar ju ta en sväng till båten nästan varje dag, antingen för att jobba eller bara svänga den vägen när jag är ute i nåt annat ärende. De senaste dagarna har jag faktiskt överträffat mig själv - jag har gått ner till båten. Har gjort en del småjobb som jag fixat med det som finns ombord.

Idag tog jag bilen ner för jag behövde min vinkelslip/polermaskin med tillbehör mm. 

Tvättade av sittbrunnen och började polera över med Autosol Cromglans - fy på mig. wink

När jag plastade ny vattentank för några år sen satte jag rullar och penslar i en burk med aceton som jag hade i uterummet i sittbrunnen. Under hade jag lagt en skiva. Att jag skulle skvätta så mycket kunde jag inte föreställa mig i min vildaste fantasi. Har polert bort mycket med autosol efterhand, men under och runt min Ankarolinaställning har det aldrig blivit av. 




Tänkte jag skulle måla durken i sittbrunnen med halksyddsfärg. Den har varit målad tidigare, men det är länge sen den såg sina bästa dagar. Det är ju alltid bäst att börja uppifrån så att polera bort resten av epoxykladdet och sen polera och vaxa sittbrunnen tycke jag var en bra strart. Trotts att det var gott i solen när jag kom ner, blir det snart kallt. Våt blir man ju en aning när man kladdar med kallt sjövatten, speciellt i fötterna, när man bara har dåliga lågskor på fötterna.

Att sedan ligga på den något fuktiga durken i skuggan och försöka polera med maskin i en konstig arbetsställning är väl inte den mest tilltalande arbetsuppgiften. Till slut var det så kallt så det var som min äldsta dotter alltid brukade säga; "kallt in i självaste byxan" trotts att jag var ordentligt klädd med långkalsonger och allt.

Tog mitt förnuft till fånga och sparade lite av det trevliga jobbet till Tisdag eftermiddag.

Kompletterade lite på den halvfärdiga täckställningen över sittbrunnen. Fick aldrig på nån presenning i år, men jag skall lägga på en liten bit när jag skall måla. Hade man varit lite fin i kanten så hade man väl kallat det hela "bimini top"wink

Så i morgon blir det att polera bort resten av epoxyn och Utraglozza sittbrunnen. (Ultraglozza - i denna stund uppfunnet nysvenskt ord som avser polering och vaxning i ett moment wink)

Köpte en flaska Ultra Glozz på Nordens skeppshandel idag. Tänkte att jag skulle köpt på "Allt för sjön", men jag glömde bort det.  Som tur var. Kollade på Hjermans kampanjpris just nu och jag får säga; "Hjertmans - släng er i väggen" cool

Det finns ingen anledning att åk runt och jaga priser när den lille lokale handlaren har ett lägre ordinarie pris än kedjornas kampanjpris och  man sen får en ordentlig rabatt på det. smiley

Det blir inte alltid som man tänkt, men på Tisdag eftermiddag gick jag ner till båten, polerade bort resterande epoxykladd - ja nästan i alla fall - med Autosol och Ultraglossade sittbrunnen. Perfekt blev det väl inte, men oändligt mycket bättre än det varit tidigare.


Det värsta när man är i närkamp med ett objekt på detta viset är att man hinner fundera en massa. På luckan som utgör en del av durken i sittbrunnen, som del är lite trasig i ena kanten och dessutom har ganska dålig tätning. 

På de luckor som jag tänkt göra under sittbrunnsbänkarna för att enkelt komma åt de stora stuvutrymmena som finns på sidorna av den främre delen i sittbrunnen. De utrymmena är helt oanvändbara i dag och nästan helt omöjliga att komma åt. Det skulle bli ett fint utrymme att förvara tex fendrar och liknande.

Bäst är nog att börja med tätningen av luckan och att reparera den, innan jag målar durken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar