onsdag 17 april 2013

Landströmsanslutning

Det fanns en landströmsanslutning På Thallatha när jag köpte henne. Nå ja. Det var ett enfas blått intag i ett av facken i sittbrunnssargen. En kort kabel genom skottet in till däcksalongen och ett kapslat uttag på insidan. Från det kapslade uttaget gick en sladdstump till ett fyrvägs uttag strax under och därifrån sladdar med grenuttag på några ställen i båten. 

Köpte en färdig landströmscentral för ett antal år sen, som jag aldrig fick monterat, för ett antal år sen. Tyckte att placeringen av intaget var lite jobbigt att hantera och funderade på att sätta det i ankarboxen. Då hade jag bara behövt skjuta upp kabeln och lägga ner den i boxen. Landströmscentralen skulle jag sätta på skottet mot ankarboxen i förpiken. Sen blev jag aldrig färdig med renoveringen av förpiken. Det återstår egentligen inte så mycket, men jobbet har gått allt saktare genom åren. Denna vinter har det över huvud taget inte blivit något gjort.

För nåt år sen slutade helt plötsligt landströmmen att funger. Konstaterade att det fanns spänning fram till intaget, men ingen spänning på kabeln som matar första uttaget i däckssalongen. Fixade en tillfällig koppling. Jag skulle ju snart bygga om det hel. 

Var ner i båten en dag för ett tag sen och fixade med den nya kryssarklubbsflaggan. Det var ju ganska snabbt gjort så jag fick lite tid över att fundera på vad jag skulle gripa mig ann som nästa projekt. Fick en snillerblixt. Varför inte flytta brandsläckaren och sätta landströmscentralen mellan batteriladdaren och batterfrånskiljaren. Ett bra ställe där jag kunde lätt ha koll på  de signallampor som fanns. En röd för inkommande spänning och en gul för utgående. Lätt även att komma åt jordfelsbrytaren och automatsäkringen.

Köpte 5 meter gummikabel 3x2,5 mm2 och lika mycket plastslang. Sitter landströmscentralen längre än 0,5 meter från intaget skall kabeln ha ett extra skydd. Om det duger med slangen jag köpte vet jag inte, men det är ju i alla fall något och känns lite lättare att att fästa slangarna. Kopplade var sin ände på kabeln i både intaget och uttaget och monterade dessa på plats. La kablarna som var indraga i plastslangarna på plats, borrade hål och stoppade in dem i landströmscentralen. 

För en annan som är gammal och stel och ser dålig i vissa lägen, även med läsglasögon, var det en del besvärligt att koppla ihop det hela. Bäst gick det om jag låg på magen på durken. Det är konstigt att man alltid skall sätta saker och ting där man har lite svårt att komma åt med monteringen, men efter en del stönande var jag klar. Bara att dra anslutningskabel en annan väg på utsidan båten och sätta i kontakten.

Gott att kunna stryka ytterligare en detalj från den mentala listan. Arbetet ger visserligen upphov till tanka om de förbättringar som borde ske med den efterföljande 230 V anläggningen, men jag får ta en sak i taget.

Varför landströmmen slutade fungera för nåt år sen begriper jag egentligen inte, men kabeln mellan intaget och uttaget inne i båten var en vanlig installationakabel med en entrådig ledare. Man lägger ju normalt inte entrådiga kablar i båtar pga att de kan vibrera av. Det är kanske det som hänt. Om jag kommer ihåg skall jag kolla om det är avbrott i kabeln. Å andra sida spelar orsaken inte nån roll när det fungerar med de nya gummikablarna av god kvalitet med mångtrådiga ledare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar