fredag 5 april 2013

Riggad och klar

Tog mig en promenad  ner till Thallatha i det fina vädret för att utöva den dagliga tillsynen.

Eftersom jag inte tog bilen så hade jag inga verktyg, mer än den linjetång jag stoppade i bakfickan innan jag gick hemifrån. Har ofta tanken att jag skall gå ner till båten. Det är ju inte nån speciellt lång promenad, men det är alltid nåt som skall med både av verktyg och av material.

Lägger in en bild på en linjetång, just den tången jag hade med mig ner till Thallatha. För mig har det ju alltid varit självklart vad en linjetång är för nåt, en kombinationstång, som går att använda till mycket. Ibland  hjälper jag  mina döttrar med diverse arbete och det har hänt att jag frågat efter en linjetång, som jag vet att de har, och jag har förstått en sak. De har ingen aning om vad en linjetång är för något.

Det är ju mycket som skall göras, men jag tog med förseglen härom dan, när jag åkte bil ner för att titta till Thallatha. Tanken idag var att slå under förseglen. Storseglet får vänta. Har börjat resa ställningen till täckningen över sittbrunnen, men fick aldrig lagt på presenningen. Nu är det ingen mening med att göra det längre, men det kan ju va gott att kunna lägga över en mindre presenning när jag skall jobba i det gamla motorrummet. Nu utrymme för oljetank, batterier, värmare och så stuvutrymme. Det kan ju bli lite halvtaskigt väder.

Hissade kryssfocken först  på  kutterstaget eller det inre förstaget som man också kan säga. Spände upp fallet med vinchen, men hade lagt fallet runt knapen och vinchen på ett sånt sätt att jag kunde lossa fallet på vinchen utan att spänningen i fallet minskade innan jag fick belagt fallet på knapen.

 "Man får inte va dum - för då kan man bli arbetsledare på elverket" brukade alltid en av mina arbetskompisar på Sotenäs Elverks avdelning i Hunnebostrand säga när jag jobbade där. Förstod då aldrig riktigt vad han menade - eller ville kanske inte ta till mig det. Det var jag som va arbetsledaren.


Sköt upp fallet och hänga det intill masten så att det är ur vägen. Det skall ju inte röras på en massa månader. Hade två skot att välja på. Ett dubbelt och lite grövre med en skothake på mitten, och två enkla linor, inte fullt så grova. Det visade sig att det dubbla var kortast  och därmed skotet till kryssfocken. Satte fast fockskotet och trädde genom det i de bägge blocken i respektive skotpunkt. Rullade in kryssfocken

Tog sedan genuan och hissade den på förstaget. Fallet får ligga kvar på vinschen  Sköt upp även det fallet och hängde änden intill det andra fallet. Fäste de bägge linorna med var sitt pålstek i skothornet och ledde skoten rätt via var sitt block i skotpunkten och rullade in även genuan. 

Gott att ha det jobbet klart. Att sticka ut på sjön utan nån form av segel, klara att använda, bjuder mig emot.

Konstaterade att vinschandtagen till skotvinscharna har tappat all sin färg. De såg lite anskrämliga ut under förra sommaren, men den svarta färgen höll i alla fall ihop någorlunda. Nu ramlade den i stort sett av bara man kom när den. Tog med handtagen hem. Lite stålborste och lite av den vita "hammarlacken" jag har tillgång till kommer att göra susen. Det skulle inte skada att smörja upp spärren som låser handtaget vid vinschen heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar