måndag 29 april 2013

Äntligen Hållö

När vi var på Hållö i början av Januari pratade vi på att ta en tur nån gång under Februari. Att det inte blev av berodde på att vattnet blev så konstigt - hårt och vitt. Islägg var det nån som kallade företeelsen. Isen låg långt på utsidan Smögen men över en natt försvann all synlig is, utan den som låg längst in i Springets småbåtshamn. Veckan före påsk  hade vi hoppats på att åka ut till Hållö igen, men isen låg kvar.




Började tina isen med min dränkbara länspump och på påskdagen bröt jag mig ut. Torsdagen efter påsk var en tänkbar dag för en tur till Hållö. Dessvärre inträffade en annan händelse som satte stopp för färden. 

Tordagen den 25/4 blev det så äntligen dags att åka ut till Hållö och se till kapellet så att det var klart för första bröllopet för året.

Det blir som vanligt samma väg. Större delen av året är ju pontonbron som spärrar av leden förbi  badplatsen i Tången borta. Det är bara de tre sommarmånaderna som den får ligga på plats.





Omvägen runt Klåvholmen är bara knappt två kabelländer (350 meter) längre än att gå genom badplatsen, ändå känns det ganska skönt att slippa gå runt. Speciellt när man har varit ute och seglat några veckor norröver och kommer  hem den flörste September och man ser att bron är borta.

I "Tångerännan" vid "Hampholmarne" simmade ett svanpar.




På kajen vid Smögens fiskhall stod pastorn i Smögens Missionskyrka, Leif Larson och väntade.  Normalt sett borde väl en frikyrkopastor ha en bibel i näven, men Leif är en morden predikant. Han har alltid en Bibeln med sig - i Iponen. I famnen höll han i stället en bönpall som skulle ut till Kapellet på Hållö.







Turen till Hållö är inte lång. Vi hjälptes åt att bära upp bönepallen. På väg från båten passerade vi Naturrummet som är nästan kört. Ett par man var där och jobbade och vi kom överens att dricka kaffe tillsammans en stund senare.

Damsugning och allmän städning i Kapellet.





Det var Bengt Vall och Lars Bottnare från Fyrföreningen som var och jobbade med de sista detaljerna inför invigningen av naturrummet den 4 Maj.  kl.12.00. Gratis båttransport både från Smögen och Kungshamn. Fika och information om kulturhitoria, växter och fågelliv.






Leif och jag fikade tillsammans med Bengt och Lars och hade en trevlig pratstund i det nästan klara Naturrummet, med en fin utsikt över fyren.











Efter lite avslutande arbete i Kapellet var det dags att bege sig hemåt. Fem stolar som klädseln var trasig på tog vi med oss hem för omklädning.










När vi ställt in stolarna i Missionsförsamlingens hus vid Smögenbryggan bryggan - "Pater Noster", kastade jag loss, rullade ut rullgenuan och seglade hemåt i den avtagande västanvinden.













Seglade genom badplatsen. Sen var det kryss, så jag slog under gutjärnsgenuan, rullade i rullgenuan och  styrde mot Springet småbåtshamn. Konstaterade att min sommarplats var upptagen. Ägaren till grannbåten, Lars Sköld, hade ringt nån vecka innan och frågat om det gick bra om han la en båt på min tomma plats. Lars är ju i båtbranschen, och han behövde en tillfällig plats och då kan ju platsen intill hans båt va bra. Då kan han ju se till bägge båtarna samtidigt.  För mig var det helt ok. Jag har ju min lånade vinterplats och jag gick dit och la mig.













Andra turen för i år - bägge med Hållö som mål - och därtill första segelturen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar