måndag 10 januari 2011

Inledning båtåret 2011

Efter att ha tillbringat Julhelgen i Göteborg och Karlstad och nyårshelgen i Stockholmstrakten, var det dags att börja årets båtarbete. Hösten hade varit ganska lugn på båtjobbarfronten och de två första månaderna kommer nog inte att ge så många tillfälle heller. Man hittar på så mycket dumheter. Men man får ta de tjangser som bjuds. Båtåret 2010 var ju ur segligsynpunkt ingen höjdare. Får hoppas att innevarande år blir bättre.

Hade tänkt börja täcka över sittbrunnen ungefär som jag gjorde i fjol redan på Onsdagen 5 Januari. Det är mycket lättare att jobba med det extra uterummet. Skall man ner i motorrummet, och det skall man ju relativt ofta, så är det helt nödvändigt. Det är inte kul att ligga där nere när det regnar eller snöar.

Onsdagen var det ett riktigt skitväder. Plusgrader och snöfall. Bostadsområdet där jag bor är lågprioriterat när det gäller snöröjning, vilket jag tycker är helt rätt (är gammal kommunalarbetare). Det finns viktigare ställen att prioritera. Men det var i alla fall väldigt besvärligt. Kom nästan inte vare sig  ut eller in med bilen. Torsdagen var ännu värre. Till min förvåning kom snöplogen i form av en inhyrd entreprenör. Föraren kände vi väl - har tidigare varit fastighetsskötare på Sotenäs kommun. Både jag och grannen lyckades tigga till oss var sin rejäla snöhög. Vi har bägge extra parkeringsplatser på tomten, som vi inte utnyttjar i så stor utsträckning. Grannen är fortfarande kommunalanställd, så vi har väl ganska stor förståelse för snösvängens problem - att bli av med snön. Vi tycker båda att det är bättre att vi får stora snöhögar på våra tomter och att det blir någorlunda rent på vägen. Det är också bara på våra tomter som det går att lägga snöhögar. Annars måste all snö tryckas till slutet av gatan eller köras bort.

På Fredagen däremot lovade väderleksprognosen uppehåll, solsken och ett par plusgrader. Jag åkte ner till båten på förmiddagen. Det var omöjligt att ta sig in på  parkeringsplatsen vid båten pga de stora plogvallarna som effektivt hindrade infarten. Fick ett SMS att ett paket som jag väntat på hade kommit till Gewerts bokhandel - som ju har ersatt posten. Mitt minne är bra men kort, så jag åkte direkt ner och hämtade paketet.
På väg tillbaka till båten körde jag förbi ägaren till den båtplatsen jag lånar över vintern. Även han kommunalarbetare. Han satt i sin lastmaskin och höll på att röja snö. När jag kom tillbaka till båten ringde jag upp honom och frågade om han vid tillfälle kunde röja på parkeringsplatsen. Jo det kunde han fixa.

Parkerade bilen lite längre bort och gick en omväg runt den värsta plogvallen bort till båten. Båtgrannen Bjarne var och skottade snö på sin båt. Sin dränkbara länspump hade han nog haft igång ett par dar av vaken att döma.

Väl framme vid båten kom jag på att det var dumt att jag inte tog ett kort på all snön. Man måste  hela tiden komma ihåg att ta bilder till eventuella blogginlägg wink. Promenerade runt snövallen igen, fast åt andra hållet längs träbryggan, för att ta mitt kort. Under fjolåret låg det många båtar kvar i den inre hamnen. I år var det bara en. Vi har nog varit bortskämda med milda vintrar, så många blev nog överraskade i fjol och tog lärdom.


 Jag la märke till på min bohusjulle när den frös fast i isen förra vintern att det finns en tendens på småbåtar att fören höjer sig.

Nån direkt lämplig plats för cykelparkering är nog den inre hamnbassängen, trots att den är relativt grund. Men cykeln i fråga  är nog i ganska tryggt förvar för tillfället. Det är väl det den inte var tidigare innan den hamnade där den finns idag. Att det skall va så svårt att skilja på mitt och ditt. Och om man nu absolut måste stjäla en cykel, varför kan man inte bara ställa ifrån sig den efter tex en sjöbod. Då hade ju den rättmätige ägaren bara kunnat hämta den. Nu är den ju skrot - eller blir.


Innan jag hann fram till positionen för att ta kortet på all snön kom snöplogen och började ploga. Hans, som föraren heter, bor alldeles i närheten och han skulle hem och äta en mycket försenad frukost.

Man får då aldrig va riktigt glad - jag missade ju kortet. med snövallen Eller kanske rättare sagt -"har man tur - så behöver man inget vett". Fick ju plogat nästan direkt.

Det tog inte många minuter att röja av parkeringen plus ett par områden som andra tillskyndande båtägare bad om. Man skall egentligen aldrig va snäll. Man blir bara utnyttjad och får en massa extra arbete. Hans är snäll  - alldeles för snäll. En redig maskin gör ett enormt arbete och de som brukar köra blir i regel ganska duktiga på att hantera sina maskiner. Så många gubbar hade man inte fått plats med på parkeringen så att den blivit röjd på samma tid. Skulle jag skotta själv för hand hade jag haft att göra i minst en dag.


Lite handskottning som började där promenadvägen ner på bryggan går och bort längs bryggan bort till Thallatha´s akter och sedan snöröjning ombord. Ombord får man ta det med en viss försiktighet med snöskyffeln. Jag är visserligen ingen pedant, men man vill ju ändå inte få onödiga skador i gelcoaten. När jag var klar med snön var det dags att åka hem och börja laga till middagsmaten. Här ute - längst i väster - "är det middag kl 12.00, antingen man har något att äta, eller inte" Det är ett strävsamt liv att va hemmaman.

På eftermiddagen var vädret strålande. Jag riggade till täckställningen ungefär som jag hade den i fjol. Gjorde den dock inte riktigt lika gedigen. De kraftiga straips som som jag använde till att sätta fast brädorna som bär upp presenningen ville inte låsa sig. Några sträckte jag på så mycket jag kunde och knöt sen ihop dem. Vad det är  för fel på dem vet jag inte, men man har en elak ådra  När man har nåt åt det hållet ,som inte fungerar som det borde, är det lätt att tänka - "Biltema". Men jag vet ju inte säkert om jag köpt dom där, men det är nog troligt.

När jag var klar med ställningen kände jag att det var dag för kaffe och åkte hem. Jag har en glasskartong som jag har skruvar och plastbrickor av kabeskydd som jag använde ifjol för att sätta fast bl.a presenningen. Jag såg bunken för ett tag sen. Nu var den omöjlig att leta upp vare sig hemma eller i båten. Men det är ju precis som det brukar va. Letade i garaget igen efter att jag druckit kaffe. Samma resultat. Hittade i alla fall en lite bit kabelskydd så jag klippte till nya brickor. Sen kände jag inte för att gå ner till båten och lägga på presenningen.

Lördagen var vädret återigen ruggigt, men på måndagen lovade väderleksprognosen ungefär som på fredagen. Då jag ofta lever efter devisen;"skjut upp till morgondagen det du borde gjort i förgår" ägnade jag lördagen bl.a. åt att sätta upp hyllor i snickarverkstaden, segla på nätet och att läsa om "ond bråd död". Seglingen på nätet - http://www.sailonline.org - gick riktigt bra. Det har gått sådär den senaste tiden. Trots att jag har gott om tid, är det alltid nått störande moment precis i de avgörande ögonblicken.

Måndagseftermiddagen kom men skapligt väder. Dock inte lika fint som på fredagen. La på presenningarna. Jag har två. Eftersom masten står i sittbrunnen har jag skurit en slits i varje. Först lägger jag en presenning förifrån. Min täckställning är byggd så att den lutar föröver. Den hela biten framför masten, och surrar den så gott det går till lämpliga fästpunkter. Snurrningarna är väl inte speciellt vackra, men de fungera. Att  jämföra med ett spindelnät är väl i det närmaste en förolämpning mot spindlarna, med tanke  på hur vackra nät de bygger, men lite åt det hållet ser det ut över fördäcket. Det är inte helt enkelt, hålen i presenningen stämmer dåligt överens med de  fästpunkterna som finns.

Ovanpå den lägger jag den andra presenningen med den hela biten akter om masten. När jag fördubblat mitt "spindelnät" skruvar jag ett antal plåtskruvar, med mina tillklippta plastbrickor rakt igenom bägge presenningarna och ner i trälisterna som går längs täckställningen.

Dels gjorde jag det mycket enklare än i fjol och dels blev det en liten förskjutning på presenningarna mot hur det var förra året, så min ingång blev inte lika bra som i fjol, men det får duga. Det är i varje fall gott att kunna krypa in i sittbrunnen under det provisoriska kapellet och en bra förvarings och arbetsplats även om det är kallt.

Noterade under arbetet att isen runt Thallatha har smällt väldigt mycket., para på ett par dar Före nyår var hon i stort sett fastfrusen. Nu ligger hon helt fri från isen. Det har ju smält mycket vatten de senaste dagarna med regn och plusgrader. Längst in i hamnbassängen  innanför Thallathas vinterplats rinner en stor del av Kungshamns dagvatten ut som även innehåller vattnet från en av de två bäckarna som avvattnar bergen ovanför samhället. Den andra bäcken rinner ut i Bäckevikshamnen. Det är nog mycket stora mängder  smältvatten som rinner förbi Thallatha.

Vi får se om isen lägger sig runt båten igen. De närmaste 14 dagarna är prognosen temperaturer som pendlar runt nollstrecket, men kanske lite kallare i slutet av perioden. För min del tycker jag att det räcker med vinter, men vi får väl se. Nu har jag ganska skapliga förutsättningar att ha det bra när jag skall jobba ombord. Skall bara hänga upp ett lysrör i däckssalongen och en liten halogenstrålkastare i sittbrunnen. Det är gott att ha bra allmänbelysning. Jag skall försöka komma igång med inredningen i förpiken. Skivorna till skåpfronterna i förpiken står halvfärdiga hemma i "snikarboa", ordentligt grundlackade med sex lager 2-komponentslack. De skall bara passas in, sågas ur luckor, monteras och lackas med halvmatt lack när allt är klart och på plats. Det är mitt nästa projekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar