måndag 27 december 2010

Isläget

Jag hade inte tänkt göra nåt mer med Thallatha i år, men när jag ändå var till tappen och fyllde upp tanken på bilen efter julhelgens besök hos släktingar i västra Sverige, passade jag på att köra ner till båten för den dagliga tillsynen. Jag bor ju ganska nära, så det blir ju i regel ett  besök i hamnen i stort sett varje dag, även om jag inte går ombord. Det var en strålande dag. Vindstilla och solsken.

När jag ändå var nere vid båten med bilen kunde jag ju passa på att ta iland en del saker som måste bort innan jag fortsatte att färdigställa förra vinterns påbörjade ombyggnad av förpiken. Madrasser, täcke och kuddar mm. Hade snöskyffeln i bilen så jag passade på att skotta fram till Thallatha. Skall man gå ett antal gånger fram och tillbaka, kan det va skönt att slippa pulsa i snön. Det hade väl inte kommit så mycket sen jag skottade sist, men nog en 5 cm.




När jag fyllt bilens lastutrymme med madrasser och allehanda andra skrymmande prylar, tog jag en promenad runt hamnen. Vid A-bryggan hade en odjur av arten Homo Sapiens hade dristat sig att gå över isen och lämnat tydliga spår i snön.





Stannade till vid "Lilla Hjärtat´s" - vår bohusjulle´s - plats och kände tacksamhet att jag tog tjangsen och seglade ner henne till Guleskär förra gången det var en riktigt fin dag. I fjol dröjde jag ju allt för länge, så att hon frös fast. Nu står hon i garaget och börjar väl i det närmast ha torkat. Jag har redan börjat skruva loss beslag och randgårdslist, samt skrapat bort en del lacksläpp. 

Bojen låg ensam och övergiven, infrusen i väntan på att isen skall gå och det blir sjösättning igen.

En bild från nocken på A-bryggan mot aktern på Thallatha och den inre hamnbasängen, där sjösättningsrampen ligger. Den hamnbasängen har varit istäckt länge vid det här laget. Där rinner ju också dagvattnet från stora delar av Kungshamn ut, och det blir ju ganska mycket tillskott av sötvatten i den basängen.




Dessvärre syns det ju ganska tydligt att Thallatha är skitig i aktern, av oljerök från dieseln. Så mycket seglande har det ju inte blivit i somras, men väl ett antal resor för motor. Hunnebostrand, Lysekil och ett antal gånger fram och tillbaka till Smögen.



Thallatha´s boj på D-bryggan låg infrusen, lika ensam och övergiven som "Lilla Hjärtat´s". Hela hamnen har ett istäcke. Isen är dock inte värre än att fiskebåtarna hade brutit sig ut.



Annars sträcker  sig isen så långt man kan se. Ända bort till Bohus Malmön. Startlinjen  för 24-timmarseglingarna vid "Fôttelyckta" är istäckt. Om det är nån is ute på havet har jag inte kollat. Hade tänkt gå till Smögen och fylla dieseltanken full, men den resan får vi nog ställa in. Det blir att fylla på i tanken med mina sex 5-litersdunkar i stället, efterhand som värmaren förbrukar oljan som finns i tanken.

En sista bild över Tångenhamnen och Springets småbåtshamn. Solen har redan börjat gå i moln och jag åker hemåt. Kaffedags och så har jag ju ett par seglingar på Sailonline att passa. Tasman Double 1 (Sydney to Hobart) 2010 och Weddell-Berkeley TIMED Race (runt delar av Falklandsöarna - ett kort lopp som man kan starta hur många gånger som helst - har startat fyra gånger hittills och ligger för tillfället som bäst på 45;e plats).


Gott nytt år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar