söndag 30 januari 2011

Doghouse

 Från och till svarar man på olika frågor (i regel varje dag) med anknytning till båtar på våra olika forum. När jag senast var inblandad i ett resonemang om att bygga en flybrige, hänvisade jag till ett par inlägg jag gjort tidigare om hur jag byggde mitt doghause. Principen hur man gör en konstruktion i glasfiberlaminat är ju egentligen ganska lika oavsett vad det är frågan om. Däremot har jag märkt att det blir allt svårare att leta upp ett speciellt inlägg man gjort i nåt ämne. Man har väl gjort för många inlägg  - "tjötpelle" som man är. Att göra om eller rakt av kopiera in nåt man skrivit och göra ett inlägg på min blogg är ju ett sätt  att hålla ordning på , och bevara sånt man skrivit och kanske i viss mån kan va intressant för andra.

När jag köpte min havsfidra, "DIS", i början på 90-talet var sprayhooden mycket dålig. Då det inte fanns något bra ställe att sätta en solcellspanel kom jag på att jag kunde "göra två flugor på smällen".

Började fundera på att bygga en sprayhood i glasfiberlaminat  Det finns många båtar som har liknade konstruktioner. Har kolla runt lite i olika hamnar. Man skall stjäl de bästa idéerna och anpassa dem efter sina egna behov. Någon bild på hur DIS såg ut med den gamla sprayhooden kan jag inte hitta. Var inte lika flitig med kameran då. Den tidigaste bilderna som jag har, i varje fall ordning på, är från sommaren det året jag byggt doghauset.

Sprahooden gick med ett par "vingar" ut på sargen. Dessa klippte jag loss från den gamla sprayhooden och skruvade tillfälligt fast på doghauset. Det är de bleka tygslamsorna, som syns på bilderna. Med på bilden till höger finns den tidigare ägaren Nils Nilsson med fru som besökte mig i båten en dag när jag lagt till i deras gamla hemmahamn - Killingsholmen, söder om Göteborg.

Avsikten var att bygga en glasfiberhuv, som i allt väsentligt liknade den gamla sprayhooden. Byggde en "plugg",direkt på båten, av en massa gamla spillbitar av bräder, spånskiva och plywood.






Ändrade vinkeln framme en gång genom att lägga på ytterligare en skiva, och efter en del spackling med vanligt sandspackel fick pluggen den formen jag ville ha. 






Tanken var att jag skulle plasta utanpå pluggen och behålla resultatet, som normalt hade blivit en form. Av den anledningen var jag tvungen att göra pluggen en aning mindre. Utsidan på pluggen blev ju inte utsidan på det färdiga doghauset.





Konstaterade när jag monterade doghauset att det var lite  för trångt just i främre hörnet, just där jacket är längst ner till höger, på bilden till höger. En skada som uppstått under förvaringen. Jag fick slipa ur ganska mycket i det färdiga doghauset för att kunna montera det på fidran. Skulle jag byggt ytterligare ett doghause på pluggen skulle jag spacklat ut hörnen en hel del. 5 till 7 mm.




När jag var nöjd med formen lyftes pluggen av båten och transporterades hem till garaget. De ytorna där jag skulle plasta direkt på slipades släta och målades med ett antal lager 2-komponentsfärg. Att färgen blev röd berodde på att jag hade en burk ståendes i garaget efter reparation av barnens opimistjolle. Därefter vaxade jag  den och strök över släpmedel.




På den omålade delen la jag en 20 mm skiva typ divinicell och sen plastade jag över det hela med 3-4 lager 450 grams matta.  När plasten hade härdat knäckte jag loss laminatet och slipade  rena plasten på insidan fri från vax. Därefter plastade jag det hela på insidan med 3-4 lager 450grams matta.

I bakkant på utsidan/ovansidan byggde jag upp en "klack"  ca 4 cm hög och ungefär lika bred i basen, som fäste för de "tygvingar" jag hade på sidorna ut på sargen, samt fäste fört det kapell med fönster som jag kunde täcka den öppna delen akterut med. För att foga ihop de olika tygbitarna var det påsytt kardborreband. 


La VP-rör 15,2 eller 18,6 på insidan på doghauset från SB rufftak upp till överkant runt och ner till BB rufftak dessutom la jag ett VP rör i underkant, för stöd nedåt. Fyllde ut ett hörn med divinycell och plastade över det hela. I det övre röret drog jag elledningar till solcellspanelen, som jag släppte ner i ett hål i rufftaket och kom in i sargen på min fidra. Tätade mot rufftaket med sikaflex.


Sågade hål för rutorna. Sen målade jag det hela med blå topcoat.








Sågade till och monterade rutor av typ plexiglas. Exakt vad det var för sort, kommer jag inte ihåg. Det finns ju många typer av liknande material. Köpte dem i alla fall via företaget "Skyltmakarna", som då hade sina lokaler på Smögen. Det var nog någon form av starkare material, för det skulle va besvärligt att såga. Sågade med ett coromantbelagt blad i min elektriska sticksåg. Det gick galant. Som att såga i smör.





Jag skar ut ett uttag i det övre skiktet på ovansida några mm större än min solcells panel och tog även bort divinicellen. Poppnitade fast solcellen och tätade runt kanten med sikaflex. Fanns plats för två solceller. Kabel för solcellen gick ner i ett hål i det undre skiktet glasfiber i doghusetaket. Det visade sig senare att det läckte vatten genom solcellspaneles ram och droppade ner på ruffluckan genom hålet.  Stod luckan öppen droppade det ner i ruffen. Inte mycket, men i alla fall.

I dag hade jag nog tagit en tunn panel på en rostfri plåt och monterat helt ovan på, så att jag kunnat täta ordentligt runt kabeln. Den typen av solcellspaneler är ju bara några mm tjocka och jag hade nog satt fast dem både med sikaflex och en liten vangsbult i varje hörn. En stor karossbricka under muttern och nitat bulten i underkant muttern, för att göra det så svårt som möjligt för panelen att slita sig loss och hoppa i sjön. Att nån skulle vilja stjäla en solcellspanel kan jag inte tänka mig - eller!?
 
Monterade grabbräcke med genomgående bult.  Doghauset skruvades fast med ett antal plåtskruv i ruffen, som syns på bilden en bit upp.

När jag något år senare drog ner fallen till sittbrunnen monterade jag brytblocken i doghauset Jag fick göra ett litet plastjobb för att få fast dessa på ett bra sätt.


Ett par närbilder, klippta ur andra bilder. Blir ju lite suddiga. Hittar inte originalbilderna just nu, men de ligger nog på en annan dator. Ger kanske en vink om hur jag gjorde.





 
Köpte en burk blå tvåkomponentslack och målade översidan av doghauset med. Det var exakt samma blå nyans som topcoaten. "Har man tur behöver man inget vett"

Vi som bor längst ut i väster och "långt från all ära och redbarhet" har i alla fall den turen att det finns en mängd bra firmor inom olika yrkesområden i vår omedelbara närhet. Rössy kapell är en sådan och som framgår av namnet syr de kapell.


Det är många tokiga projekt jag genom åren plågat Nisse Plan, som innehavaren idag heter, med. Till mitt doghuase sydde han, dels två nya vingar som gick ut på sargen men även en kapellbit med ruta i som man kunde täcka för öppningen akterut.

Kapellbiten bak var fäst med kardborreband till vingarna. Det blev som en lite styrhytt. Det var toppen att sitta där när det var akterlig vind och det regnade. Manöverpanelen till autopiloten till styrbord och GPSén på ruffluckan. Ofta en kopp kaffe på sidan och en knäckebrödskiva med norsk kryddost. Man kan inte ha det bättre.Om det hände något så var det bara att kasta sig mot kapellbiten så släppte kardborrebanden och man var ute i sittbrunnen.

Om man hade ruffluckan öppen och kapellet nere kändes ruffen mycket större.Det kunde bli en del kondens på rutan på kapellet och jag lät Rössy kapell sy i ett par ventiler i överkant. Hur ventilerna fungerade vet jag inte, för jag kom aldrig ut på nån större seglats med havsfidran efter det, och jag sålde henne 2001 och köpte en L32;a

Kostnad. För mig - enbart matrialkosnaden för glasfiber, plast. divinycell, "plexiglas (vad det nu var för sort i rutorna) kappellbitarna, förbrukningsmatrial (aceton vax slippapper mm). Pluggen var byggd av skräpmaterial som stod hemma i garaget och kanske egentligen borde ha körts till soptippen  för länge sen.   Brukar aldrig räkna ihop kostnaden när det gäller båten, men det är ju ofta inte gratis. När det gäller mina båtjobb är det alltid iden som styr, se får det kosta vad det kostar.


Fick ett mail från en fidraägare som sett mina inlägg om doghauset och var intresserad av vad det kostar att bygga ett dylikt.

Om vi spånar lite.

Gissar på att ytan är 2x1,5 meter - dvs 3 m2. Jag byggde med 450 grams matta som var det vanligaste man fick tag på då. Tyvärr har min plastleveratör bara 600 grams matta idag. Om vi förutsätter att man bygger med polyester som ju är billigast och blir lika bra som epoxy bortsett från lukten. Kollade på Byggplast och de var betydligt dyrare än Biltema.

Biltema har bara 300-grams matta, men vi kan räka på det.

2 x 5 lager 300-gramsmatta gör 30 m2 + 10 m2 för lite övrigt ca 14 kg. Plast ungefär dubbelt så mycket. Gelcoat gissingsvis 3 kg. Det verkar som Biltema bara har vit !? Byggplast har många färger. Jag vill ju för egen del ha blå

300-matta 40 m2       1276
Polyesterplast 25 kg   1234
Gelcoat 3 kg                930
Härdare                      100
Diviycell                      500
Alumiumrulle                 50
rullar och penslar         200
Microbaloger/talk          50
Acceton                      200
VP-rör                        200
2 st teakhandräcke      200
Skruv div                    500
Plexiglas pris ?
Kapelldelar ??


Materialkosaden blir över 6000 kr, men var och en kan ju räkna för sig efter sina förutsättningar.

I efterhand satte jag in brytblock för neddragning av fall mm, villket i så fall tillkommer.

Tur att jag inte räknade på det hela innan jag började bygga - då hade jag inte haft råd. ;-) 

Har svårt att slänga så jag har faktiskt pluggen kvar som ju passar till en havsfidar - den är dock inte värd nån längre transportkostnad. Det är klart att det tog nog längre tid att bygga pluggen än att plasta upp doghauset.

Funderar på att bygga nått liknade till Thallatha. Det är ju för och nackdelar med allt.

Fördelarna är ju en ännu mer skyddad sittbrunn, ett främre fäste för ett enkelt kapell, sk supstuga, över sittbrunnen, då med en targabåge i akterkant sittbrunnen som bakre fäste för ett halvfast kapelltak. Nåt man med ett fint utländskt ord kallar Biminitop.

Rufflukan ha en lite dum konstruktion. Den är nedfälld och regnvatten skall rinna av i ett par klena slangar (tror jag). Regnar det mycket rinner det in. Det finns naturligtvis enklare lösning på det problemet, men det är ju det totala som gäller. Ett skapligt ställe att klä med solcellspaneler. Inte helt optimalt, men ganska skapligt ändå.

Nackdelarna är högt, klumpigt och ett större vindfång - negativt för seglingsegenskaperna.

Men som nån sa; "Att välja är att försaka", och vi får se hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar