torsdag 20 januari 2011

Skulle snart kunna köpa ny båt

Det kom ytterligare ett mail. Från en bedragare denna gång - som så ofta. Han skriver ju nästan själv att han är en bedragare. 
Har man en mailadress  offentligt på internet är ju inte fenomenet ovanligt. Mest är det från personer som påstår att de represenerar det företag där du har din mailadress. Ditt emailkonto skall stängas om du inte lämnar alla inloggningsuppgifter mm. Jag har slängt alla de mailen direkt. Man har aldrig stängt nåt mailkonto för mig. Dessutom frågar tex Telia aldrig dig om några inloggningsuppgifter. 
Jag får ibland även mail likt det nedanstående. Varsogod att ta del, för dem som inte har sett liknande. 
 
"Att: Vän,

Mitt namn är Dr Kelvin Brown från Harlesden, nordvästra London, här i England. Jag arbetar för Credit Suisse Bank London. Jag skriver efter en möjlighet i mitt kontor som kommer att vara en enorm fördel för båda us.In min avdelning, som är chef (Greater London Regional Office), jag upptäckte en övergiven summan av $ 16,410,000.00 (sexton miljoner fyra hundra och tio tusen USA-dollar) på ett konto som tillhör en av våra Sen utländska kunder.

Han förlorade tyvärr sitt liv i en flygolycka, även hans hustru och enda dotter. Vid valet av kontaktar du är upphetsad av geografisk karaktär av var du bor, i synnerhet på grund av känslighet för transaktionen och sekretessen här. Nu är vår bank har väntat på någon av de anhöriga att komma upp för påståendet men ingen har gjort det.

Jag personligen har tappat målet att hitta de anhöriga de senaste åren nu, jag söker ditt medgivande att presentera dig som de närmast anhöriga / Kommer bidragsmottagaren till avlidna så att intäkterna från detta konto värderats till $ 16,410,000.00 kan betalas ut till dig.

Detta kommer att betalas ut eller delas i dessa procentsatser, 60% för mig och 40% till dig. Jag har fått alla nödvändiga juridiska dokument som kan användas för att backa upp detta påstående vi gör. Allt jag behöver är att fylla i ditt namn till handlingarna och legalisera det i domstol här för att visa dig som den rättmätiga förmånstagaren.

medan vi har gjort överenskommelser med diplomatiska sändebud i tjänst för att flytta pengar genom diplomatiska processen för ditt land med alla de dokument som krävs för att förbättra deponera pengar i en bank i ditt land. Allt jag behöver nu är din ärliga samarbete, sekretess och pålitlighet för att vi ser denna transaktion igenom.

Jag garanterar er att detta kommer att genomföras under ett legitimt system som skyddar dig mot eventuella brott mot lagen. Snälla, ge mig följande: som vi har 5 dagar att köra igenom det. Detta är mycket mycket brådskande TACK.

1. Ditt namn .....................
2. Ditt mobiltelefonnummer ........................
3. Din kontaktadress ....................... .................
4. Din ålder ................................................ .
5. Din Yrke / befattning ..........................

Brådskande svar kommer att vara efterlängtade och uppskattade.

Vänliga hälsningar,

Dr.Kelvin Brown
Mobil: +447024047920
Privata e-post: dr.kevinbrown444 @ yahoo.co.uk" 
 
16 410 000 USA dollar motsvara ju ungefär 112 691 000 Svenska kronor. 40 procent av det är ju i runda slängar ca 45 miljoner Svenska kronor. Det hade ju kunnat bli en ganska skaplig segelbåt och kanske med en heltidanställd besättning under återstående tiden av mitt seglarliv.
Men det är väl egentligen tvärt om. Frågan är väl bara hur han hade tänkt lura mig på pengar och dessutom göra mig till kriminell.
Jag har slängt orginalmailet. Jag har bekymmer nog - ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar