måndag 30 augusti 2010

Sugtömningstest i Lysekil och Kungshamn

Det har blivit en hel del skrivet om toalettproblematiken i min blogg under ett tag.

Under min enda seglats under sommaren som slutade något snöpligt med just toabekymmer i Lysekil, som jag skrev om i mitt förra inlägg, var just sugtömningstationen i Lysekil en missräkning.



Sugstationen ligger vid  hamnkontoret och toaletterna, långt in i södra delen av hamnen och med dåligt manöverutrymme runt. Har man en större båt, med inte så god manöverförmåga  så går det nog att komma in, men det är inte så lätt att komma därifrån. Min båt är bara 28 fot, 8,6 meter. I den rådande vinden hade jag nog inte tagit mig därifrån om jag försökt vända med hjälp av motorn. När jag gick in gick jag bara rätt in och la fören mot väster. När jag skulle gå lossade jag  förändan och lät den västliga vinden, vrida runt båten så att den hängde i aktertampen. Flyttade akteränden från babord till styrbord, då vred vinden båten ytterligare lite åt färdriktningen till, innan jag släppte och gick ut.













Slangen passade dåligt i mitt nya uttag och jag blev osäker om den sög något eller inget. När jag försökt flera gånger och sugit ganska länge, bestämde jag mig för att nu får det va nog. Det visade sig ganska snart att jag inte fått sugit ut nästan nåt. Nu har jag ingen fungerande tankmätare monterad ännu, så jag kan inte se hur mycket det är i tanken.


När jag seglade hem från Lysekil gick jag direkt till sugtömningsstationen på Guleskär i Kungshamn, för att testa hur den fungerade. Jag måste ju på något sätt få tömt tanken, för att kunna byta min läckande manuella tömningspump.

Sugstationen öppnades i början av sommaren och jag har ju varit och kollat på den ett par gånger. Både före och efter att den kom igång. När jag var där efter att den öppnats, stod räkneverket på pumpen på tre. Nu stod det på 22. Det borde ju betyda att pumpen använts 19 gånger under sommaren. Det låter kanske inte så mycket, men lästa att en i sommar nyöppnad station på Orust nästan inte används alls. Stationen i Kungshamn ligger i alla fall lättillgängligt till, även för stora båtar.



Stoppade ner slangen i uttaget på däck och startade pumpen. Det fungerade betydligt bättre än i Lysekil. Dessutom fanns det ett genomskinligt rör mellan sugmunstycket och slangen, där man kunde se det bruna "skitvattnet" paserade. När det sugits en stund stannade pumpen av sig själv, möjligtvis av vakuumet.



Jag ville ju va säker på att tanken tömts ordentligt pga att jag skulle byta handpumpen, så jag tänkte fylla på vatten och sen suga igen. Det finns en vattenslang på utsidan byggnaden där pumpen sitter. Dessvärre hade man vridit av kranen och sen försökt öppna ventilen med tänger, så att de inte längre gick att få tag på tappen. Jag fick inget vatten från slangen, utan gick ner och handpumpade in sjövatten via toaletten. Sög ytterligare en gång, men det syntes inget vatten i det genomskinliga röret på slangen. Gick ner i båten och pumpade i ännu mer vatten i tanken via toaletten. Denna gång kunde jag se att det kom vatten.

Om jag ger underkänt för sugtömmingsstationen i Lysekil både vad det gäller åtkomlighet och funktion, så får stationen i Kungshamn klart godkänt på bägge punkterna. Dock är det ju lite dåligt att det inte finns en fungerande vattenslang om man vill spola av lite efter utförd tömning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar