söndag 29 augusti 2010

Segelsommaren 2010

den var inte mycket att skryta med.

Ur långseglingssynpunkt var ändå sommaren 2006 ännu sämre. Då orkade jag inte ens få båten i sjön. I år låg den i varje fall i sjön - jag tog inte upp den förra hösten. Ja, jag har ju visserligen haft upp Thallatha på land för bottenmålning plus lite övrigt fix.

Ja, så kan det va när man är kriminell. Jag är kroniskt rött och min ork är väldigt begränsad och den borgerliga regeringen har bestämt att den som inte mår bra är kriminella. Jag är alltså kriminell. Att jag sen jobbat ihjäl mig för ett bolag, som inte klarar av att få ordning på sin organisation i jakten på stora övervinster och för att kunde ge de högsta cheferna miljardbonusar, har ju ingen betydelse i sammanhanget. Är man så dum så att man inte mår bra skall man jagas.

Jag fick ju i alla fall till slut båten segelklar. Sex dar innan jag skulle börja på ett arbetsmarknadspolitiskt projekt där man skulle testa min arbetsförmåga.

Sjölivet då!

Strax efter sjösättningen, under midsommarhelgen, gick vi en tur för motor genom Sunnepinan och Sotekanalen till Hunnebostrand för motor, med den äldsta dottern och hennes familj. En vecka senare gick vi, Sunnepinan och tillbaka till Springet genom "väståre Stenholms sund", med yngsta dottern och hennes familj. 

Sen har jag bogserat bästa kompisens båt till Nya Hamnen på Smögen, sen vi med gemensamma krafter, misslyckades att lufta hans motor. Jag tyckte inte att jag gjorde så mycket annorlunda än Hasse Hugosson, som har Volvo Penta-servicen. Möjligtvis kan det ha varit luftskruven på högtryckspumpen som var skadad och som till slut gick av under mina försök, som läckte in ny luft hela tiden, och kanske var det som ställde till problemet. Hasse satte dit en ny luftskruv, luftade och startade motorn.

Turen till Vallbodalens småbåtshamn i Lysekil och mastkranen därstädes var underbar, och den korta seglatsen med genunan från segelmakaren i "Nya Hamnen" på Smögen till Springet väckte en längtan efter att sticka ut och segla.

Under seglatsen från Smögen kom  jag på att hade möjlighet till fyra dygn  segling kommande vecka. Kollade väderprognosen för de fyra möjliga dygnen. Den var bra, så jag började städa. Mycket av dammet från vinterns slipjobb låg kvar i salongen.

På tisdagskvällen körde jag ner gummibåten och pumpade upp den, samt gjorde klar de sista detaljerna för avgång. Väderprognosen för mina  fyra möjliga seglingsdagar hade växlat fram och tillbaka från ganska skapligt väder till riktigt skitväder. Nu var det skitväder som gällde.

När jag kom hem från Uddevalla på onsdagseftermiddagen, kastade jag loss och gick för motor mot Keö. Tänkte på Kryssarklubbens boj där. Det är ju ganska nära, ca två distansminuter och det kunde ju va en lämplig start. Vinden var rent ostlig, så det hade varit kryss i Stallerännan, norr om Bohus Malmön om jag valt att segla.











Gick smygvägen från Örnefjorden, väster och norr om Keö.

Det låg en båt i bojen och ytterligare en för ankars. Kände inte för att ankra utan fortsatte de styva tre distansminutrarana till Näverkärrskilen.







Där var en av det tre SXK-bojarna ledig, den i sydväst. Jag högg den, om än med en viss möda. Thallatha är en aning stor när man hanterar henne själv och har ett rejält vindfång, vilket gör att hon driver lätt av när det blåser kraftigt. Man ligger bra i en boj, även om kvällen va en aning guppig pga den ostliga vinden. Vinden vred till sydväst under natten, så det blev sjölä. Morgonen kom med regn, men jag tog det lugnt. Frampå förmiddagen slutade det att regna och jag gjorde klart för att segla till Lysekil. Det ligger ju ett grund mitt i inloppet, så man får hålla Grötö kärt.

Det blåste ganska skapligt på sydvästen, dvs kulingvindar, och när jag passerat det lilla skäret på Grötös ostsida rullade jag ut kryssfocken. Seglade ju hela sommaren 2009 enbart med kryssfocken pga att CU-rullen för genuan skurit ihop och varken gick ann att rulla ut eller in. Det hade inte varit något som helst problem med kryssfocken tidigare. Nu trassalade sig revlinan runt rullen och jag fick inte ut hela focken. I och för sig spelade det ingen roll, då det blåste skapligt, men man undra ju varför. Hade ju inte gjort några större förändringar på just kryssfocken. Möjligtvis var det de schackelsar som jag hade satt i halshornet för att få upp focken ca 10 cm och därmed omöjliggöra att fallet snodde sig runt förstaget, som med sina skruvar fiskade linan. 


När jag var mitt på farleden in till Brofjorden började det regna. Jag hade inte tagit på mig regnkläder, så jag vände och seglade tillbaka till Näverkärrsviken. Väl i lä för Grötö försökte jag trassla ut revlinan. Det var ett styvt jobb i det allt mer tilltagande regnet. Blev ganska blöt innan jag kunde hugga bojen längst in i viken. Skönt att krypa in i ruffen och ta av sig de blöta kläderna. Ägnade dagen åt att läsa och hade det allmänt skönt. Det hade kommit en båt och lagt sig i den av bojarna borta vid Grötö. Han gick efter ett par timmar, men kom snart tillbaka och ankrade för natten bredvid Thallatha.


Smörjkoppen till hylsan var från börja utdragen till maskinrummet, men satt inte speciellt lättillgängligt där. I fjol höst tog jag loss delarna och tog med mig till rörmokaren och köpte rör och de anslutningar jag behövde, för att flytta det hela till ett lättåtkomligt ställe under durken i däckssalongen. Skruvade fast smörkoppen direkt i hylsan tillfälligt. Sen blev det aldrig av att jag gjorde färdigt jobbet. Smörjkoppen sitter i stort sett lika besvärligt till som tidigare och det blir sällan att man drar på den efter avslutad färd, med läckage som följd. Att fixa detta var något som, åtminstone mentalt, började närma sig sin fullbordan. 

För längesen fick jag tag på en fettpress, som var avsedd för smörjning av hylsan. Monterade den lättåtkomligt på havsfidran. Kollade både på Blocket och Tradera om det fanns nån begagnad till salu - inte. Gick in på Drevias hemsida. De hade nya. Den kostade visserligen ca 1 300 kr, men den går ju att sätta fast ordentligt, till skillnad om man arrangerar med smörjkoppen. Fyller man fettpressen  med fett klara man sig åravis mellan påfyllningarna. Man orkar lätt dra det kvarts varv som behövs för att få lite fett i hylsans packbox. 



Det går att anklaga mig för mycket, men knappast att jag är snål. Åtminstone inte när det gäller båten. Bestämde mig för att segla till Lysekil och Drevia och köpa en ny fettpress.


Gick ut samma som igår. Rullade ut genuan, men behöll några varv för att få mindre segelyta. Det blåste skapligt även idag. Vinden hade varit uppe i 20 m/sek vid Hållö. under natten. Det hade minskat något sen dess, och dessutom är det ju lite lä bakom öarna. Seglade bidevind med lite säpp i skoten. Väster om Högholmen fick jag pina. Lyckades inte gå på "rätt sida" om remmaren, utan gick mellan pricken och grundet. En härlig seglats till Lysekil. 


Gick in och la mig på en brygga på utsidan Drevia. Tjejen som expiderade mig förstod till att börja med inte vad jag ville ha, men en tillkallad mekaniker löste snabbt problemet. Det återstår och se när jag lyckas montera fettpressen, men det blir nog med all säkerhet inom de närmaste åren. (Här skulle jag vilja infoga en "smilis" om jag bara kunde.)


Efter middagen gick jag till gästhamnen och la mig. Installerade ju en liten toatank i våras och jag misstänkte att tanken snart började bli full. Det skall ju finnas en sugtömmningstation i Lysekil, så jag tog en promenad och hittade den vid toaletterna och hamnkontoret. Tillbaka till båten, kastade loss och gick bort till sugstationen som låg långt in och med dåligt manöverutrymme runt. Slangen passade dåligt i mitt nya uttag och jag blev osäker om den sög något eller inget. När jag försökt flera gånger och sugit ganska länge, bestämde jag mig för att nu får det va nog.












Hade tidigare en båt med tank och sugtömning. När jag tömde på Svinninge marina sa det bara slurp -så var tanken tom. Det var inte enkelt att koma från Lysekils sugstation heller. Lossade föränden och lät vinden virda runt båten så att den hängde i aktertampen. Flyttade akteränden från babord till styrbord, då vred vinden båten ytterligare lite åt färdriktningen till, innan jag släppte och gick ut och la mig på ett annat ställe i gästhamnen.


Det dåliga vädret med mycket blåst skulle bestå, så jag bestämde att ligga kvar över natten, segla in till nordströmmarna, Bassholmen, Snäckedjupet, Ellös och kanske Gullholmen nästa dag. Gick en promenad i Lysekil och köpte en Kebabpizza på hemvägen, som avnjöts i båten.


Vaknade tidigt för att jag hade magsjuka. Konstaterade snabbt att jag nog inte fått sugit ur så mycket ur toatanken - nästan som jag misstänkte. Tanken blev ganska snart full. Mitt alternativ va ju nu att pumpa ur skiten i hamnbasängen. Öppnade bottenkranen och började pumpa. Det stod en sprut av brunt skitvatten från den nästan nya pumpen. Skiten rann ner på kölen. Den nästa nya pumpen hade ju krånglat förra sommaren när jag hade den som länspump. Efter att jag bytt pump och skruvat isär den krånglande pumpen fann jag att muttern som håller pumpstången och bälgen hade lossnat. Satte fast muttern och låste den med lite sikaflex och monterade pumpen som tömningspump till septitanken - vilken tabbe. Kan ju bara konstatera att det var  ytterligare något annat fel på pumpen. Vilket det var tänker jag inte ta reda på.


Vid middagstiden hade magen stabbiliserat sig. Toaskålen full med skit och papper. Jag kastade loss och seglade hemmåt. I Stallerännan hade jag vinden stick i stäv. Startade motorn och gick till Guleskär för att tömma toatanken.

Det var min seglingssommar 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar