fredag 23 juli 2010

Nytt förstag

CU-rullen som satt på Thallatha när jag köpte henne slutade fungera när jag spände upp riggen. Spänningen i förstaget var långt ifrån den  som man bör ha som minimum. Ändå pajade ett lager i rullen. Att kapa ett förstag och sätta in prylar med två lager är ju i det närmaste vansinnigt. Seglade hela säsongen 2009 utan att kunna använda genuan. Som tur var hade jag satt dit ett kutterstag, där jag har en mindre genua på rulle.

Att byta ut CU-rullen mot en Plastimorulle var ett enkelt beslut. Bestämde mig för att gå ner från 8 mm förstag till 7 mm. Anledningen var att den Plastimorullen som passade på stag upp till 7 mm hade ungefär halva priset, mot en som klarade 8 mm förstag, om man köpte den på Hjertmans julrea. Är helt övertygad om att 7 mm  förstag klarar sig länge, med den typ av segling som jag gör. Dessutom har jag ett 5 mm kutterstag som sitter 0,5 meter ner från masttoppen och är ordentligt infäst i däcket, med två plattjärn ner längs skottet till ankarboxen. Kutterstaget går dessutom ann att byta ut till ett 6 mm.

 









Monterade det nya 7 mm förstaget, som var pressat i toppen, när jag hade nere masten för en månad sen. Efter att ha rensat bort resterna av CU-rullen och det gamla förstaget, var det dags att börja montera det nya staget i stävbeslaget. Vet man inte den exakta längden pressar man bara i ena änden och monterar en ögle- eller gaffelterminal i andra. Till de grövre dimensionerna fanns bara ögleterminaler. Monteras enkelt med bara ett par skiftnycklar.











Hade köpt det mesta i vintras, men jag saknade en toggle. Man skall ju alltid ha en toggle under vantskruven, för att undvika brytpåkänning i själva vantskruven. Jag var helt övertygad att jag hade en stor gammal toggle med dubbla gafflar. Kunde naturligtvis inte hitta den. Åkte runt till de företag på Smögen som skulle kunna ha, utan resultat. 

I den nyöppnade båtillbehörsaffären på Väjern, Interboat Kungshamn, hade de faktiskt två enkla toggles av den modellen som är vanligast idag. Dessutom av den storleken som jag ville ha. Jag köpte bägge. Det går ju att sätta dem så de krokar i varandra och på så sätt får en riggbult i varje ände.














Monterade delarna i stävbeslaget. Måttade till förstaget och kapade samt drog fast wiren i teminalen. Klart.

Nästa moment var att montera den nya infästningen för en hanfot till akterstaget och akterstagstträckare. En sak som jag missat att köpa i vintras var 10 mm vinklade röstjärnsbyglar och de var ju det första jag behövde. De fanns ju inte att köpa här lokalt, så jag beställde den hos Hjermans i Sundsvall. Förhoppningsvis får jag dem på ett par dar.

Man rekommenderade ju hos Seldens att man skall göra ren vantskruvar varje år och smörja in dem.  Jag har aldrig gjort rent en enda vantskruv under alla mina seglarår. Övervann mig själv och lossade en och en vantskruv och gjorde ren dem i avfettningsmedel och med en rostfri stålborste.











Åtta vantskruvar senare hade det, från början rena avfettningsmedlet blivit rejält skitigt. Det var egentligen bara sju vanskruvar som fanns i riggen som skulle göras rena, men en, till BB-undervant, var skadad så det gick inte att skruva ihop. Hade en likadan begagnad liggande. Det var den jag kom ihåg att ta lite före och efterbilder på. Det syns i glasskartongen hur mycket skit det är på åtta gamla, aldrig rengjorda vantskruvar å änd hamnade det nog en del på utsidan när jag borstade av gångorna med den rostfria stålborsten.

Skitiga
Rengjorda











Jag vet inte om det går att se så stor skillnad på de bägge bilderna, men i verkligheten var den stor. Se återstod bara att smörja in dem med olja. Det finns en speciell vantskruvsolja. Helt klar och ganska seg och tjockflytande. Hade en flaska stående, så varje vantskruv fick sig en omgång innan de återmonterades.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar