måndag 19 juli 2010

Kalibrering vattentanksmätare

Efter resa till Stockholm, några dar på Gotska Sandön (rapport på G), besök hos släktingar längs vägen, lite olika uppdrag här hemma som tar bort tid från båtjobbandet, lyckades jag stjäla mig en timme för nästa delprojekt på Thallatha.

Byggde en ny integraltank för vatten under vintern, istället för den gamla som var fuskbyggd och vars plyfastomme därför ruttnat. Den gamla tanken hade en tankmätare som fungerade efter principen för kommunicerande kärl.

Kommunicerande kärl är två eller fler kärl som står i förbindelse med varandra. Principen för kommunicerande kärl har med tryck och densitet att göra. Det visar sig att om man fyller ett kärl med t ex vatten kommer vattennivån i alla andra kärl som är förbundna med det första att stå på exakt samma höjd som i det första kärlet. Det spelar ingen roll om kärlen befinner sig på olika höjd eller har olika form. Vattennivån blir densamma i alla fall. Detta fenomen är mycket användbart i många sammanhang.

Har haft den typen av nivåmätare på vattentankar för och det har fungerat alldeles utmärkt. Varför krångla till det med elektroniska prylar är enkla statiska anordningar fungerar minst lika bra. Ja man måste ju förståss gå fram i förpiken, lyfta på madrassen och skivan över aktre stuvet på styrbordssidan för att se hur mycket vatten det finns kvar, men det är så sällan man kollar så det känns inte så betungande. 

Min vattentanksmätare består alltså av en genomskinlig plastslang förbunden med vattentanken i två punkter, uppe och nere, via två bottengenomföringar med var sin 90 graders vinkel. I slangen kan man se vilken vattennivå  det är i tanken. Den blir ju samma.

"Kallibreing" av vattentanksmätaren är ju inte något som är helt nödvändigt, men eftersom det är en integraltank, där tankens sidor just är skrovet, så är ju mängden vatten som finns kvar inte så lätt att bedöma. 

Det är fantastiskt va många fina ord det finns. Vi seglare är ju mästare på att använda, för vanliga människor obegripliga ord, för att få det hela att verka svårare än vad det egentligen är - eller?
”Integral tank” är en inbyggd tank som ingår i fartygets konstruktion och som påverkas spänningsmässigt på samma sätt som skrovet i övrigt. 

Kalibrering sker genom att ett mätdon jämförs med en känd normal och är en uppmätning av hur rätt eller fel mätdonets värde är vid en viss tidpunkt och under vissa specificerade betingelser. Kalibrering innebär alltså strängt taget inte att mätdonet trimmas eller justeras till att ge "rätt" värden, även om detta kan göras i samband med kalibreringen. 

Kalibreing var ju kanske inte rätt ord eftersom tanken va att markera på slangen hur mycket vatten det fanns i tanken. Till hjälp hade jag min gamla dunk på 25 liter med tappkran. Ställde den på däcket vid vattenpåfyllningen och fyllde den med vatten via slangen på bryggan.

Innan jag tappade på de första 25 litrarna hade jag i några tabletter för rengöring av tanken. Den var ju alldeles ny och det skadar kanske inte att ta död på de bakterier som skulle kunna finnas. 6 tabletter för 25 liter. Jag trodde att tanken var på ca 150 liter så det skulle i så fall gå åt 32 tabletter. Det var 50 st i burken, så jag slog i alla. Blandningen får stå några dar, sen får jag pumpa ut och skölja tanken  ett par gånger innan jag fyller på vatten för att dricka.

Sen fyllde jag på de första 25 litrarna. ner i båten och drog ett kort streck för 25 litersnivån. Upp och fyllde dunken och lät de 25 litrarna rinna ner. Ner i båten och drog ett långt streck för 50-litersnivån, ett kort streck för 75 liter och två långa streck för 100 liter. När jag hade fyllt på 125 liter, var vattennivån ovanför plastslangen. Kunde fylla på ytterligare 25 liter, men då stod vattnet ända upp i påfyllnadsröret. Tanken rymde alltså närmare 150 liter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar