tisdag 1 juli 2014

9. "Där näslorna blomma" - Transportsegling Västervik - Härnösand

Söndag 1/6

Vaknade till en helt strålande morgon i kryssarklubbens boj vid Eggegrund. Den första på nästan en vecka. För kokjungmanens del var det att  duka fram till frukost som vanligt.  Det är ganska käckt med kamera i telefonen - men varför har dom placerat linsen så dumt, så att jag ofta får med fingret när jag ta en bild. Ja - säg det.

Av någon outgrundlig anledning var det skepparn och lättmatrosen som bemannade sittbrunnen denna dag och släppte bojen 08.40 och styrde norröver, medan kokkjungmannen - i det varm och fina vädret - fick ta hand om disken i byssan!?

"Fjärden ligger blank som ett nybonat golv" skalldade Evert Taube  i en av sina visor - redan 1936. "Vals i gökottan"

När vi började planera denna resa hade vi tänkt sträcka direkt från Öregrund till Härnösand. Att det skulle bli nordlig vind under så lång tid fanns inte ens med i tankevärlden.

Jag är ju en tjötpelle av stora mått - inte minst på några va våra båtfoum - och jag skrev väl nåt sånt som svar på ett av LjusneHåkans inlägg, varpå han svarade att han inte förstod hur vi bra kunde segla förbi utan att besök Storljungfrun.

LjusneHåkan är trubadur och seglare som också var sommarpratare i Sveriges Radios program "Sommar" för ett antal år sen. Dessutom är han en profil på några av våra båtforum. Av en viss anledning hade vi kommit fram till att nästa hamn fick bli Ljusne. Skickade ett mail till Håkan och han svarade att vi var välkomna och gav mig sitt telefonnummer så vi kunde höra av oss när vi närmade oss.

När vi närmade oss Ljusne ringde jag upp Håkan. Han var ute en sväng med sin båt och vi såg honom nån distansminut åt nordost. Vi gick in i den för den ovane lite trixiga och lite förvirrande inloppet, men följer man bara utprickningen är det inget problem.

Vi la till på en ledig plats längst ut på en pontonbrygga i Ljusne-Ala Motorbåtsklubbs hamn.

Efter en stund kom Håkan stävandes in med sin Vagabond 31.

När han lagt till blev det en hel del resonerande om allt möjligt och han förevisade en del finesser på sin båt. Håkan öppnade upp klubbstugan så vi fick tillgång till de faciliteter som fanns.

Stolt skeppare framför sin båt.

Lite senare på kvällen kom han ner och hälsade på oss i Solida och vi hade mycket trevligt under några timmar och avhandlade det mesta mellan himmel och jord, men naturligtvis mest båtar och segling.

Ljusne-Ala Motorbåtsklubbs hamn var mycket trevlig och det fina vädret försämrade ju inte intrycket heller.

En del originalitet gav båtarna i hamnen intryck av. Båten i förgrunden i centrum på bilden till höger - troligtvis en Arvid Laurin-konstruktion - har en "Ljungströmrigg".

Denna gamla fina träbåt har en snitsigt utformad stävstege på peket.

Under en promenad ut till den lilla ön som utgör den östra begränsningen av hamnen hittade jag nässlor som blommade. Tanken går ju naturligtvis genast till Harry Matinsson och hans halvbiografisk roman från 1935 - "Där nässlorna blomma"

Har sett nåt liknande en gång tidigare. Under en promenad i de finare kvarteren i Danderyd - av alla ställen - såg jag nässlor som blommade. Pga Harry Martinssons bok - tänker man ju fattigdom.

När jag kom hem från denna resa låg tidningen Bohusläningen med en artikel om en ny bok om ätliga växter. Enligt boken är det som många tror är nässlor som blommar inte alls nässlor, utan en helt annan växt.

Vad det var för växt kom jag naturligtvis inte ihåg, utan kontaktade min gode vän och tidigare scotledarkolega Bengt Sundqvist - Gravare av födsel, men som bott en stor del av sitt vuxna liv på Smögen. Hans kunnande om blommor är enormt. Bengt höll i många år på med att inventera växter på Hållö, öarna runt omkring och även en del på fastlandet. Det måste ha varit i projektet Bohusläns Flora.

Skickade ovanstående bild och ytterligare en till Bengt och svaret kom med vändande post.

"Hej botanistkompis.

Fint att du hade fotat växten. Inga problem att identifiera den. Det är Vitplister, Lamium album. En helt annan art än nässlorna, men liknande uppbyggnad och bladen liknar nässlans.

Det finns ingen annan som liknar denna, så den är lätt att känna igen. Växer sparsamt även här på Sotenäset. Kollade i Strandhedes bok: Farliga och ofarliga växter och den var inte noterad som farlig.
Men speciellt aptitlig tror jag inte att den kan vara.

Kul att höra från dig och hur du njuter av livet. Fortsätt gärna att utforska växterna. Det är en farlig hobby. Har du en gång upptäckt det sköna i blomman, är du fast och vill bara upptäcka mer.

Bästa hälsningar / Bengt"

Ljusne var alltså inte en plats där nässlorna blomma utan växten heter Vitplister.

På nedanstående bilder kan man följa inloppet till hamnen, som ju startar mellan den röda och gröna i centrum på första bild.

Från Eggegrund till Ljusne var det 34 distansminuter, som avverkades på sex och en halv timme för motor, över ett nästan spegelblankt hav.