fredag 5 november 2010

Durkvärme

Svenska språket är inte alltid lätt - hur tankarna i min hjärna vindlar sig fram är ibland inte heller så lätt att fatta.

På mitt hemlands vilda tungomål kan man säga att man är "durk". Det betyder inte att man är "golv" i en båt utan att man är genomvåt. Men rubriken avser ändå inte just värme för att torka genomblöta kläder.

För ett par vintrar sen installerade jag en dieseldriven Webasto luftvärmare i Thallatha. Anledningen till att jag köpte just den värmaren var priset. Fick värmare, monteringssats och en slangsats för en enkel installation till samma pris som en del firmor tar för bara värmaren. Hade en plan och tanke om hur den färdiga installationen skulle se ut. För att kunna bygga efter planen behövdes mer slangar av olika dimensioner och fler grenrör mm. Beställde via en lokal båttillbehörsaffär. När jag hade fått grejerna och fortsatte  arbeta på installationen visade sig att en väsentlig del var felbeställd av mig och dessutom hade jag fått en annan del än den jag egentligen beställt. Dvs två av komponenterna blev fel i leveransen. Fick ihop en fungerande anläggning, men inte riktigt som det var tänkt.


Det kommer en 75 mm slang från värmaren för att inte minska luftflödet mer än nödvändigt. Sen hade jag ner gått ner till 60 mm slang och satt en 60 mm växlingsventil, så att det går att välja defroster eller värme i båten eller båda delarna. Därefter delades varje utlopp från växlingsventilen upp på två slangar. Den tillfälliga installationen tyckte jag till att börja med såg en aning rörig ut. Kom så småningom på att det kanske inte var så smart att minska arean innan jag delade på slangarna.



Vid installationen av toatanken  och lite annan utrustning i våras var en del av värmarslangarna i det utrymmet där toatanken skulle sitta, i vägen. Rensade bort  det mesta. Det grå röret till höger i bild, är ett rör som jag plastat fast för att ha akterspegelsgivaren till ett fiskeekolod i. Har försökt på en massa olika sätt att montera givaren, men inget har fungerat. Varför förstår jag inte. Använde nu röret  i stället för att fästa växlingsventilen i med ett rostfritt band, så den sitter stadigt när man skall vrida på ratten.

Inför färdigställandet av värmeanläggningen inköptes en växlingsventil för 75 mm slang och två förgreningar med 75 mm in och två 60 mm ut. På det sättet bromsas luftflödet så lite som möjligt. Som tur var finns det ganska gott om utrymme under durken där toatanken sitter. Det blir ju en hel del slangar, både för toatanken och dess olika tömningsalternativ och vämarslangarna tar ju väldigt mycket plats de också. Om det blev mindre rörigt, vet jag inte - men det blev som det var tänkt.

Har dragit en slang som så småningom skall bli ett utblås i däcksalongen under bordet och som går vidare till  ett befintligt utblås i förpiken. På den slangen moterades en  växlingsventil under durken under salongsbordet och drog en slang till motorummet. Kommer så småningom att byta ut denna växlingsventil mot en som går att reglera med en wirereglage - när jag hittar den - den finns ombord nånstans.Växlingsventilen som antingen skickar värme mot motorummet eller förpiken sitter så till att man måste plocka bort bordet som är skruva i durken och även plocka bort durken för att komma åt.

Det var här durkvärmen kommer in. Genom att blåsa varmluft in i motorrummet, värms durken till sittbrunnen. När vi skall segla vinter 12-timmars den 27 november, dvs om ca tre veckor kan det va gott att få all värme som går. Har funderat på att öppna motorumsluckan ett par cm i akterkant under seglingen genom att lägga ett par klotsar under. Lite av den aktre delen av luckan syns för om ratten på bilden till vänster och nedan.



Då skulle varm luft från motorrummet strömma upp genom hålet i akterkant på luckan och över fötterna på rorsman och  i bästa fall upp till midjehöjd. Ja så kan man i alla fall tänka i teorin. Ja  vi får se om teorin fungerar i praktiken.

Fryser man trots det och varma kläder, får man väl gå in i däckssalongen och styra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar