lördag 20 november 2010

Grönsåpa

Har i stort sett alltid haft nån form av dinge.

Första var en billig gummibåt som jag köpte till Biancan i början av 1970-talet. Efter nån säsong gick ventilerna sönder och det gick inte att få tag på nya. Den sommaren var vi utan dinge. Tyckte det var ett elände. På hösten hittade jag en ganska fin trädinge under en sjöbod där jag var och jobbade. Troligtvis hade man tappat den från nån båt och den var ganska sönderslagen och nästan helt platt. Frågade sjöbodsägaren och för honom fick jag järna ta den. "Spikade" ihop dingen. Lagade upp den med plyfa och divinycell och plastade den. Det blev en bra dinge som vi hade mycket glädje av. Killen som köpte Biancan ville absolut ha den så den fick gå med i försäljningen.

När jag köpt Havsfidran fick jag en pioneerjolle som var ganska dålig. Lagade upp den med en lånad värmepistol och svetstråd avsedd för ändamålet. Den släpade jag med mig under ca 10 år. Den blev inte bättre med åren och när jag skulle sälja L32;a var den helt skrot så den förpassades till Hagbytippen norr om Stockholm.

Köpte sedan en Storfidra i Kåge strax norr om Skellefteå och skulle segla den därifrån till Stockholm sommaren 2004. Att vara utan nån form av dinge var otänkbart. Köpte en gummibåt Lodestar som var 2,1 m, den minsta som såldes på Hjertmans Julrea det året. När jag kom till Svinninge Marina, Åkersberga, där jag hade min båtplats, var den ganska skiten. Hade haft den hängande på aktern där avgasröret för motorn fanns, när jag gick ut och in ur hamnarna. Röken från en gammal diesel är ju inte direkt ren. 

Tog upp den på bryggan och försökte göra ren den. Först med JES, som ju är ett utomrodentligt rengöringsmedel, sen med AJAX. Resultatet blev inte bra. Medan jag höll på kom ett ungt par och klev ombord i en ribbåt mitt emot. Jag frågade dem vad de brukade använda för att göra ren båten och svaret jag fick förvånade mig en hel del; "Grönsåpa", ja dom sa tom "Gulsåpa" vad det nu är för skillnad.

Googlade lite och hittade följande svar på frågan;

"Vad är det för skillnad mellan Grumme Grön och Grumme Gul såpa?

Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt. "

I samband med att jag flyttade Thallatha till vinterplatsen, släppte jag ur luften ur gummibåten och stuvade in den i bilen. Då det dagen till ära var både snö och kallt på utsidan passade det ju bra att ta i gummibåten från bilen och göra ren den. Släpade in den i vår toalett och duschrum i källaren, tog fram en flaska Gulsåpa, dock inte av Grummes fabrikat, utan Konsums eget märke. Det är fantastiskt vad såpan fungerar bra. Visserligen lite trångt i duschen, men det finns ju både duschslang och avlopp och väggarna är klädd med vattentålig matta. Bara att spola hej vilt. Sen kan gummibåten få hänga där och torka länge. Det är ytterst sällan utrymmet används vintertid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar