fredag 19 november 2010

Åter till vinterplatsen

I går stack jag ner till Thallatha för att jobba en stund. Jag blir ju aldrig riktigt färdig med det jag gör. När jag drog värmeslangar för en tid sen, så fick jag grovsågat till ett uttag i durken. För att den skulle passa runt slangen behövdes det en lite mindre justering med raspen.

Har en gammal halvrund  rasp. Köpte den troligtvis nån gång i mitten på 1960-talet. Möjligtvis att det var min morfars, som jag la beslag på. Använder den från och till. Har visserligen en "Dremmel", tom två, men det blir så skitigt av allt slipdam som yr omkring, så lite handarbete med en rasp är inte fel. Det blir ju mycket slipspån från en rasp också, men det hamnar ju i regel rakt ner. Har haft min rasp liggandes i min verktygslåda. Nu var den inte där. Letade runt i båten, men raspen stod inte att finna.
Det var ganska skapligt väder och  hade startat motorn för att varmköra den direkt när jag kom ner till båten.  Brukar köra motorn en gång i veckan, när jag inte är ute med båten, eller åtminstone var fjortonde dag.  Pratade med Hans, han som har båtplatsen där jag låg förra vintern och från vars sjöbod jag tog ström., för några dar sen. Det var helt ok att jag låg på platsen kommande vinter också. Lossade alla förtöjningarna - i bryggan och på Y-bommen.

Sen gick jag i sakta mak  in i hamnen och la till på platsen. Satte fast mina förtöjningar i bryggan ungefär som förra vintern. Satte fast fem av mina större fendrar i bryggan på SB-sidan. Vi skall förhoppningsvis ut ytterligare åtminstone en gång till i år. Nästa Lördag den 27 November är det Kryssarklubbens vinter 12-timmars. Prognosen säger att det kommer att bli kallt och jag och min besättning är inte sämre karlar än vi än ändra oss. Dvs stanna i land om vi  vill segla. Det är ganska skönt att ha fendrarna fast i bryggan. Bara att kasta loss när man går och lägga till när man kommer iland igen.  Inget bök med att lossa, förvara och hänga dit fendrarna igen.

Drog min elkabel och anslöt den i båten och uttaget på sjöboden. Monterade ju med ägarens goda minne ett uttag med jordfelsbrytare och elmätare i fjol vinter. Fick också en nyckel till sjöboden när jag gjorde det jobbet. Den har jag kvar, så jag gick in och slog till jordfelsbrytaren, så det blev spänning på uttaget och skrev av mätaren. Det hade inte tagits ut nån ström via uttaget sen jag låg där sist. Det kändes gott att va tillbaka på den skyddade vinterplatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar