söndag 28 november 2010

Aldrig för sen att ge upp

När jag anmälde oss till Vårens 12-timmars segling, fick jag se att Kryssarklubben även hade börjat med nåt dom kallade "Vinter 12-timmars". Man hade arrangerat seglingen hösten 2009 och jag läste nån stans att det var lika kallt under seglingen i slutet av november som det var på midsommarafton samma år. Det lät intressant och det tyckte mina seglarkompisar också när jag förde saken på tal. Thallatha har ju dessutom en invändig styrplats med värme.

Vi skulle segla "Vinter 12-timmars".

Jag har inte gjort så mycket med båten under hösten. Det lilla jag gjort har varit några detaljer inför "Vinter 12-timmars". Brukar kolla på väderprognoserna på Klart.se . De ger ju en långtidsprognos för 14 dagar. Att en sån prognos är mycket osäker det är givet, med det kan ju va intressant att se vartåt det lutar.


Den prognosen såg ju klart intressant ut. 6 m/s NordOstlig vind och mellan en och tre minusgrader. Dessutom kunde solen titta fram och ingen nederbörd. Talade med "grabbarna" och Ingemar och Erik var i alla fall intresserade. Prognosen varierade lite dag för dag, men inte förrän en vecka innan seglingen kom det inte så trevlig prognos. 14 m/s, minus 4 grader och snö hela dagen.

Vi träffades på helgen och de andra har ungefär samma inställning till väderleksrapporter som jag. Man skall lyssna på rapporten och ta till sig det som sägs - om än med en smula  "knusende ro". Vädret blir som det blir och man får göra en egen bedömning av det aktuella läget, just vid tillfället. Hur det skulle bli med segling en fick vi se på fredag eller eventuellt lördag morgon.

På söndagen hade YR.no en prognos för lördagen. 6 m/s fyra till sex minusgrader och ingen nederbörd. Så olika kan det tolkas från samma grundfakta.


På fredagen hade de olika siterna närmat sig varandra. 




Även SMHI hade nåt liknade, däremot radio och TV hade betydligt sämre prognoser. Kallare och mycket mer vind. Erik ringde till mig på fredagskvällen och sa att han tycket att det var för kallt för hans del.

 
Ingemar och jag hade stämt träff vid båten på lördag morgon 20 minuter i sex , för att starta vi "Fôttelykta" kl sex. Jag var några minuter sen och Ingemar stod tålmodigt och väntade. Vi hade haft 10 minusgrader när vi gick hemifrån.  Ett lätt snötäcke på marken och isen hade börjat lägga sig i den innersta hamnbassängen, strax på insidan Thallatha. Jag hade ännu inte anmält oss för att jag känt en viss tveksamhet. Man anmäler ju via internet och det kunde jag ju göra från båten. Efter lite resonerande bestämde vi oss för att stanna iland.

Det hade säkert kunnat bli en härlig segeltur. Jag hade en perfekt seglingsrutt för rådande vind och väderförhållande. Lysekil, Gråbesskär i Gullmarn, Snäckedjupet ner till Ellös, Islandsberg, Gråbesskär. Beroende på tiden hade vi kunnat välja att gå Lysekil hem eller seglat Ellös, Islandsberg igen och sedan Lysekil och hem.

Men vi valde att avstå. Man får inte va sämre karl än man kan ändra sig. Om vi gjorde rätt eller fel är ju omöjligt att säga. Det var sju båtar anmälda till seglingen - troligtvis längre söderut. Hur det blev för deras del vet jag inte. Eftersom vi inte va anmälda får vi ju ingen fortlöpande information, men det visar sig ju så småningom.

Hur blev vädret då? Kall och relativt blåsigt med en kyleffekt på mellan 15 och 20 grader. Detta enligt Väderstaionen på Hållö



Och som sagt; "det är aldrig för sen att ge upp" och det kanske är ett friskhetstecken att man vågar avstå när man känner att utmaningen ligger på gränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar