söndag 23 februari 2014

Handlänspump återinstallerad

Som ofta i Januari börjar jag komma igång med lite båtjobb efter höstens stiltje på den fronten. Lite installationsjobb med en del håltagning har det varit det sista. I samband med det passade jag på att ta ett hål som jag funderat på länge. När den detaljen är klar skall jag städa och dammsuga bort allt sågspån som samlas. Det är fantastiskt så mycket skit det  blir bara för ett litet jobb.

När jag köpte Thallatha fanns det handlänspump. En Gusher 10 som jag renoverade  under första seglingssommaren.











Den gula länspumpen satt på ena sidan ett skott och ett par kranar på andra sidan, som syns på bilderna ovan. På Thallatha´s köl finns två utrymme där det kan samlas vatten.  

Längst akter - i det gamla motortummet - där hjärtstocken går upp och där även luckan i sittbrunnen kan läcka en hel de om regnet öser ner.

I det nya motorrummet där propellerhylsan finns, som syns på bilden ovan till höger. Dit rinner också vattnet från tvättfatet på toaletten. Fanns tidigare en automatisk länspump för tvätt och duschvatten, men automatiken som byggde på ett lufttryck i en "klocka" har inte fungerat så länge jag haft båten.

Har installerat en elektrisk länspump med automatik i varje utrymme av typen Rule 500. I samband med att jag byggde skott runt den nya motorn tog jag bort kranar och rördelar och utrymmet där kranarna satt, har de senaste två sommrarna använts till förvaring av grönsaker och konservburkar. 

Utrymmet ligger bra till vid pentryt och det enda tekniska som finns är kylvattenintaget med sin avstängningskran.


Att ta bort backen för grönsaksförvaring har jag svårt att tänka mig. Bestämde mig för att testa om det gick att få dit kranarna på sidan av motorn. En 90 graders rörböj inköptes. Det visade sig att det inte gick att få ner. Skarvade i några muffar, så att kranarna kom längre akterut. Då blev det perfekt-

Kranarna med de nya delarna, som syns tydligt på bilden till höger, gick precis ner i utrymmet mellan skottet och motorkudden.

Att dra nya slangar var inte helt enkelt. Det är trångt. Många slangar som slåss om utrymmet akter om motorn. 

Dessutom är jag en välväxt man. Men med en hel del envishet fick jag dit de nya länspumpsslangarna. Nu har jag fungerande handlänspump igen, till bägge utrymmena där det kan samlas vatten.


Visst är det bra med automatiska elektriska pumpar, men ha handdrivna manuella alternativ är inte fel.

För några år sen var det en svensk seglare som troligtvis krockade med en val på väg från Sydafrika till Australien, eller vart han var på väg. Både seglaren och båten skadades och seglaren låg på durken inne i ruffen och pumpade med handlänspumpen i flera dygn tills en enhet från Sydafriks flotta nådde fram och kunde rädda honom. Trio 80 är en båttyp som vill tränga fram i minnet.

Nu behöver det ju inte va så drastiskt, men en fungerande handlänspump är aldrig fel, speciellt inte om det redan sitter en i båten och man har de flesta delar som behövs för att få den att fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar