torsdag 27 februari 2014

Jag skall bara...............

Det uttrycket känner väl de flesta igen. Åtminstone vi som har barn i åldern 40+ och yngre.

Dessvärre finns det nog en liten Alfons Åberg i många av oss.

Just så var det. Jag skulle bara monter en omkopplare för varvtalsreglering av Varmluftsaggregatet för gångvärmen från motorn och koppla in cirkulationspumpen på en befintlig strömbrytare.

Till höger om ratten vid den invändiga styrplatsen på Thallatha finns en strömbrytarpanel med ett antal strömbrytare. Några enstaka vet jag vart de går och att de fungerar, men de allra flesta syns inte ha nån funktion trotts att de är väl märkta.

När jag skulle ta fram panelen för att komma åt och sätta dit omkopplaren, var det besvärligt. De flesta av kablarna till panelen var korta. Dessutom är det som oftast på gamla båtar en salig rör. 

Elsystemet är uppbyggt som på en bil med kabelhärvor av RK med kontakter i ändarna, som går kors och tvärs i båten.

Elcentralen var risig, med trasiga fästen och röriga kabelhärvor, när jag köpte båten. Kapade upp ett hål till döutrymmet bakom så att kabelhärvorna fick bättre plats och fixade till fästena till automatsäkringarna samt satte en ny minusplint. 


Ja det kanske inte ser så bra ut nu heller, men då skulle ni sett innan.


Konstaterade nu att det var bättre att ta ett litet tag med kabelhärvorna och få lite struktur på det hela. 

När jag jobbade med elcentralen sist noterade jag var de olika säkringarna gick - det jag kunde komma på. Nu gjorde jag samma med strömbrytarpanelen och märkte även upp alla kablarna - om än tillfälligt. En kvalificerad gissning så här i början av arbetet är att många stumpar och kontakter kommer att försvinna. Kunde också konstatera att pressningarna på flatstiftskontakterna inte gjorts med en riktig tång. En del lossnade när jag skulle ta loss dem från strömbrytaren.


Bestämde mig för att sätta en panel med kopplingsplintar längst bak i utrymmet bakom strömbytarpanelen.

Kapade till en plyfaskiva 36x25 cm. En slangklämma tog emot på sidan och skivan var en aning för hög för att gå in som jag tänkt, så jag fick handsåga bort 2 cm på både längd och bredd. Sen passade skivan fint.


Satte en minusplint lik den som sitter vid säkringspanelen i underkant. Egentligen skulle man väl haft riktiga kopplingsplintar, men de tar ju en del plats, så jag fuskar till det genom att monter 5 st listerklammer - eller sockerbitar, som de lite vanvördigt kallas.

Kom på att det bästa var att koppla in så många tampar som möjligt medans jag hade panelen lös. Tog hem den till köksbordet. Kapade kabelstumpar i lämplig längd. Pillade på märkhylsor. Den undre raden säkringar är märkta 21 tom 33. Det finns 15 st platser för strömbrytare på panelen. När jag blir klar är det 13 strömbytare. en omkopplare till gångvärmesfläkten och en tryckknapp för en tuta.

Bestämde mig för att lägga de första 8 strömbrytarna på var sin säkring med nummer 12 tom 28. de två översta strömbytarna till höger får ligga på säkring 29. De två strömbtytarna under på säkring 30 och tutan, strömbtytaren för cirkulationspumpen och omkopplaren för fläkten på säkring 31.

Märkte helt enkelt tamparna från säkringen ända till strömbrytarna med respektive säkrings nummer. Jag hade ett antal bokstäver "A" så "tändtråden" från strömbrytaren till panelen fick helt enkelt heta säkringsnummret plus A. Dvs 21A, 22A osv Där det fanns två tändtrådar på en säkring blev märkningen 29A1 och 29A2 respektive 30A1 och 30A2.

Ledningarna till flältregleringen fick de fantasifulla märkningarna 31A01 för lågfart 31A02 för medelfart och 31a03 för högfart och bara för att i framtiden ha stenkoll så kallade jag minusen till fläkten 31A00. Det är i alla fall ett förfärligt pill att märka, ansluta och bunta trådar.

När jag var klar tog jag en promenad ner till båten. Det var en förfrälig dimma. Det gick inte att se över till kajen på andra sidan hamnen. Väl ombord är det ju betydligt behagligare även om jag stängt av värmen. Det har ju varit ett antal plusgrader under dagen. Hur många - det har jag ingen aning om. Det var ju dessutom relativt stilla.




Skruvade fast panelen i en plyfakant som jag sparat för ändamålet. Det ser ju nästan genast både snyggt och prydligt ut.

Till höger syns slangen från toatanken till sugtömningsuttaget på däck. Det är mycket som skall få plats på begränsad yta.


Röran med kablar och kontakter bakom säkringspanelen var dock enorm. Började dra fram de olika kabelhärvorna. Till slut lossade jag den övre raden med säkringa och la ner den i underkant. Det blir lättare att borra de hål som behövs för att komma fram med en del ledningar mellan säkringspanelen och kopplingsplintarna.

Mycket kan saneras bort och jag funderade nästan på om man skulle dra helt nya ledningar till vissa funktioner.

Men det får anstå till efter båtmässan i Stockholm som går av stapeln nästa vecka. Tänkte i alla fall besöka mässan åtminstone en dag. Behöver en del smågrejer. Utsläppsventiler till luften har jag ju inte fått tag på.

Fundera på att sätta i lysdioder på strömbrytarpaneln som indikation på att brytarna är till. Röda 3 mm lysdioder med lite för stort förkopplingsmotstånd. På brytarna för gånglanternorna och den trefärgade masttoppslanternan kund man lyxa till det och sätt tre lysdioder - en röd, en grön och en vit på varje. På brytarna för topplanternan och ankarlanternan får det väl i så fall bli vita eller  kanske de är gula.

Jag har mycket skräp i källaren, men hittade inga passande lysdioder - får väl köpa under Stockholmsresan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar