måndag 24 februari 2014

Gångvärme från motorn

Efter sommarens färd till Vänern på 570 distansminuter konstaterade jag sorgsen att endast 70 distansminuter hade avverkats för segel. Men så har jag ju nu för tiden en motorseglare också. Hade ju lite problem med motorn under den färden, så jag lät Anders - som installerat motorn - titta på den och göra vinterservice, för ett par månader sen. Han fick också i uppdrag att montera anslutningar på motorn för att ta ut "gångvärme". 

Det är ju mycket värme som kyls bort och det är inte fel att ta vara på den vid behov - åtminstone som defroster på vinrutan framför den inre styrplatsen. Vid motorgång har jag märkt att jag ofta sitter inne och styr.



Bästa platsen för det  varmluftsaggregatet som omvandlar det varma vattnet till varm luft var i garderoben framför den inre styrplatsen. Köpte ett med  utlopp för fyra slangar. Två till defroster, ett till ett utblås i däckssalongen under ratten och ett in i förpiken. Har ju redan från början funderat på en liten Reflexkamin med vattenburet system och detta kan ju va en ringa början.

Monterat bort det 20 cm breda skott, av 10 mm tjockt plexigala, som avdelar garderoben från gången mellan garderoben och toaletten samt demonterat slangen från vattenpåfyllningen på däcket.

Har ju isolerat förpiken med 2x10 mm liggunderlag plus 3 mm ytmatta. Fanns ju ingen anledning att inte göra samma i garderoben. Började med att slipa rent de glasfiberytor där det skulle limmas. En värmefläkt fick värma skrovsidan så att den fick någorlunda temperatur för att limma på.

Limmade dit två distanser av divinycell som jag skulle plasta upp för att få nåt att skruva varmluftsaggregatet i.


Plastade med glasfiberväv och epoxy till ca 5 mm tjocklek. Använder epoxy när jag gör såna jobb inne. Det luktar inte som polyseter. Det skulle jag inte klara utan en mycket bra andningsmask, helst friskluft, om det var polyester. Även epoxyn har ju sina risker, men ...............






Klädde med liggunderlag. 20 mm på skrovsidan och under däcket. Något tunnare runt det längsgående rör som går som förstyvning runt hela båten. Finns ytterligare ett liknande längre ner mot kölen.








Klädde med ytmatta - melerad Super Marina,  - som är den jag brukar använda.

Monterade tillbaka påfyllnadsslangen till vattnet - efter att jag passat på att göra ren den.

Monterade varmluftsaggregatet på en aluminiumplåt, som skruvades i de upplastade fästena.






Borrade hål för och drog alla slangar, både för vatten och luft. På luftsidan fattas själva utblåsventilerna, som jag inte fått tag på såna som jag vill ha. Får se i samband med båtmässan i Stockholm nästa vecka om jag får tag på såna som jag vill ha. Måste nog också skaffa en luftningsnippel och sätta in den främre slangen som syns under värmeaggregatet på bilden till höger. Tror det står luft i den slangen som jag inte får ur.



Expansionskärlet placerades på Hatthyllan över garderoben. Det är den högsta punkten och dessutom ganska lätt att komma åt för kontroll och påfyllnad. Återstår bara att sätta fast det med ett rostfritt band i skott och i hyllan och skruva på locket. Fast locket får jag vänta med tills jag fått ur all luft och fyllt systemet




Att slangarna går oisolerade tror/tycker jag inte har nån betydelse. Värmen sprids ju till båten och jag tror inte de kyls av så mycket. Däremot vill jag inte att de skall förlora sin värme till ett kallt skrov, så jag limmade ett 10 mm liggunderlag på skrovsidan bakom pentrymodulen, så gott det gick att komma åt. Den klena glasfiberarmerade slangen är bräddavloppet från expansionskärlet, som slutar nere vid  kölen. Ev vatten rinner sedan ner i kölfickan under motorn. 


Sen dyker slangarna ner under durken i däckssalongen för att mynna i motorrummet.







I motorrummet har jag monterat en extra värmeväxlare avsedd för ändamålet.

Den får sin värme från motorns färskvattenkylning. På sätt och vis "kaka på kaka" och man förlorar nog lite temperatur i värmeväxlaren. Å andra sida skiljer den ju på motorns kylvatten och värmesystemet.

Funderar ju på att även montera en vattenburen värmeslinga runt om i båten och eventuellt en liten reflexkamin. En varmvattenberedare är ju också tänkbart. Ju fler prylar man plockar i desto fler möjligheter till läckage blir det, och det är inte roligt om motorn skulle mista sin kylning i ett besvärligt läge.



1 kommentar:

  1. Takk for god beskrivelse. Har sammen erfaring som deg, det blir mer motorkjøring enn seiling, og jeg trekker også inn når jeg går for motor. Har dieselvarmer, men det bør være fint og utnytte varmen fra motoren. Har vært litt skepstisk til å dra slanger fra motoren helt fram til garderoben grunnet mulighet for lekasje og tap av kjøling på motoren.Jeg har motoren ute i styrbrønnen. Ideen med en ekstra varmeveksler er nærmest genial. Følger med på din blogg med stor interresse.

    Karl Erik

    SvaraRadera